wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

3°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:35

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Jak zacząć biznes w Internecie. Poradnik
zdjęcie ilustracyjne Źródło: Shutterstock
zdjęcie ilustracyjne

Czy i jak może przenieść swój biznes do sieci? Te pytania stały się szczególnie istotne w dobie pandemii, kiedy bezpośredni kontakt z klientem stał się mocno utrudniony. W specjalnym poradniku przedstawiamy najważniejsze informacje dla przedsiębiorców, którzy chcą zacząć działać online i podpowiadamy jak zadbać o działania marketingowe.

Reklama

„Jak zacząć lub przenieść biznes do Internetu (B2B, B2C)? Poradnik w trybie łatwo przystępnego FAQ” – to publikacja przygotowana przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej wspólnie z kancelarią Leśniewski Borkiewicz & Partners. Jest odpowiedzią na pytania przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, czy i jak można przenieść swój biznes do sieci.

– To kompleksowy materiał, który jest wynikiem zmian w środowisku biznesowym, jakie przyniosła obecna pandemia. Poradnik ma ułatwić poruszanie się w przestrzeni e-commerce firmom, które jeszcze parę miesięcy temu nie przypuszczały, że ich biznes będzie funkcjonował online, ale także tym, którzy w obecnej sytuacji upatrują swojej szansy – mówi Mateusz Jarzombek, Centrum Wspierania Biznesu Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A.

Transformacja cyfrowa przyspieszyła

Autorzy poradnika zwracają uwagę, że sytuacja w kraju i na świecie związana z Covid-19 przyspieszyła transformację cyfrową i spowodowała zmianę nawyków zakupowych konsumentów, którzy jeszcze chętniej kupują online. Wykorzystanie Internetu jako kanału sprzedaży stanowi więc odpowiedź na ich rozwijające się potrzeby i oczekiwania, pozwala też na dotarcie do klientów, którzy normalnie znajdowaliby się poza obszarem działania firmy.

Przeniesienie biznesu do sieci zależy oczywiście od rodzaju prowadzonej działalności, ale w przypadku większości przedsiębiorców jest możliwe i łatwiejsze, niż może się to wydawać. Od strony praktycznej trzeba oczywiście zaplanować logistykę związaną z magazynowaniem, wysyłką i przyjmowaniem zwrotów towarów.

fot. zdjęcie ilustracyjne

– Istnieją różne modele działania, w tym np. własny magazyn vs tzw. dropshipping, z ich wyborem i wdrożeniem pomaga wiele wyspecjalizowanych firm. Od strony prawnej trzeba natomiast zastanowić się przede wszystkim nad formą prowadzonej działalności, zawrzeć kilka umów z podwykonawcami / dostawcami różnych usług oraz wypracować kilka własnych dokumentów np. regulamin sklepu, polityka prywatności, procedury – piszą autorzy poradnika.

Poradnik został podzielony na 4 części

Jak przygotować się do „przejścia do Internetu”?

  • Forma prowadzenia działalności. Nazwa sklepu internetowego. Niezbędne dokumenty.
  • Jakie są modele sprzedaży przez Internet, co wybrać (platformy do ogłoszeń, portale aukcyjne, pełnoprawny sklep)?

Na co zwrócić uwagę przy uruchamianiu serwisu online?

  • Jak zbudować ścieżkę zakupową: prezentacja produktu lub usługi, złożenie zamówienia, zawarcie umowy.
  • Wysyłka towaru: termin realizacji, możliwości dostawy, koszty wysyłki.
  • Klienci: zwroty towaru, gwarancja.
  • Kontrahenci: na co zwracać uwagę, odpowiedzialność za dostawców.
  • Sprzedaż online a dane osobowe.

Jak się rozwijać?

  • Czy i jak mogę reklamować moje produkty i usługi online?
  • Co muszę zrobić, żeby uruchomić skuteczny newsletter (mailowy, sms, webpush, wysyłać wiadomości na Messengerze, WhatsApp’ie)?
  • Jak mogę wykorzystać social media do marketingu?
  • Co muszę zrobić, żeby rozpocząć kampanię marketingową?
  • Jak mogę poprawić skuteczność mojej sprzedaży i „odchudzić” ścieżkę zakupową (odbierać możliwie krótkie zgody, skrócić wymagane przez przepisy obowiązki informacyjne)?
  • Czy mogę wprowadzać zachęty dla klientów (promocje, bony rabatowe) w zamian za zapis do newslettera, „like’a” na fanpage’u lub inne zgody, których potrzebuję, żeby rozwijać mój serwis?
  • O czym powinienem pamiętać otwierając nowe kanały sprzedaży, np. sklep w aplikacji mobilnej na smartphony, tablety? Czy muszę ponownie odbierać zgody, przeprowadzać ponowną rejestrację, czy mogę zachować dotychczasowe konto Klienta?
  • Jak mam wprowadzać nowe funkcjonalności, gdy rozwijam biznes online (jak zmienić regulamin)?
  • W jakich celach mogę wykorzystywać dane moich klientów?
  • Czy dane, które zebrałem w sklepie online mogę przetwarzać w celach związanych z działalnością moich sklepów stacjonarnych.
  • Jak sprawnie mogę rozpocząć sprzedaż online również na rynkach zagranicznych?

Najczęściej popełniane błędy

  • Wśród nich są m.in. te dotyczące kosztów związanych z reklamacją czy zwrotem towaru w razie odstąpienia od umowy

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl