„Jak zacząć lub przenieść biznes do Internetu (B2B, B2C)? Poradnik w trybie łatwo przystępnego FAQ” – to publikacja przygotowana przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej wspólnie z kancelarią Leśniewski Borkiewicz & Partners. Jest odpowiedzią na pytania przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, czy i jak można przenieść swój biznes do sieci.
– To kompleksowy materiał, który jest wynikiem zmian w środowisku biznesowym, jakie przyniosła obecna pandemia. Poradnik ma ułatwić poruszanie się w przestrzeni e-commerce firmom, które jeszcze parę miesięcy temu nie przypuszczały, że ich biznes będzie funkcjonował online, ale także tym, którzy w obecnej sytuacji upatrują swojej szansy – mówi Mateusz Jarzombek, Centrum Wspierania Biznesu Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej S.A.
Transformacja cyfrowa przyspieszyła
Autorzy poradnika zwracają uwagę, że sytuacja w kraju i na świecie związana z Covid-19 przyspieszyła transformację cyfrową i spowodowała zmianę nawyków zakupowych konsumentów, którzy jeszcze chętniej kupują online. Wykorzystanie Internetu jako kanału sprzedaży stanowi więc odpowiedź na ich rozwijające się potrzeby i oczekiwania, pozwala też na dotarcie do klientów, którzy normalnie znajdowaliby się poza obszarem działania firmy.
Przeniesienie biznesu do sieci zależy oczywiście od rodzaju prowadzonej działalności, ale w przypadku większości przedsiębiorców jest możliwe i łatwiejsze, niż może się to wydawać. Od strony praktycznej trzeba oczywiście zaplanować logistykę związaną z magazynowaniem, wysyłką i przyjmowaniem zwrotów towarów.
fot. zdjęcie ilustracyjne
– Istnieją różne modele działania, w tym np. własny magazyn vs tzw. dropshipping, z ich wyborem i wdrożeniem pomaga wiele wyspecjalizowanych firm. Od strony prawnej trzeba natomiast zastanowić się przede wszystkim nad formą prowadzonej działalności, zawrzeć kilka umów z podwykonawcami / dostawcami różnych usług oraz wypracować kilka własnych dokumentów np. regulamin sklepu, polityka prywatności, procedury – piszą autorzy poradnika.
Poradnik został podzielony na 4 części
Jak przygotować się do „przejścia do Internetu”?
- Forma prowadzenia działalności. Nazwa sklepu internetowego. Niezbędne dokumenty.
- Jakie są modele sprzedaży przez Internet, co wybrać (platformy do ogłoszeń, portale aukcyjne, pełnoprawny sklep)?
Na co zwrócić uwagę przy uruchamianiu serwisu online?
- Jak zbudować ścieżkę zakupową: prezentacja produktu lub usługi, złożenie zamówienia, zawarcie umowy.
- Wysyłka towaru: termin realizacji, możliwości dostawy, koszty wysyłki.
- Klienci: zwroty towaru, gwarancja.
- Kontrahenci: na co zwracać uwagę, odpowiedzialność za dostawców.
- Sprzedaż online a dane osobowe.
Jak się rozwijać?
- Czy i jak mogę reklamować moje produkty i usługi online?
- Co muszę zrobić, żeby uruchomić skuteczny newsletter (mailowy, sms, webpush, wysyłać wiadomości na Messengerze, WhatsApp’ie)?
- Jak mogę wykorzystać social media do marketingu?
- Co muszę zrobić, żeby rozpocząć kampanię marketingową?
- Jak mogę poprawić skuteczność mojej sprzedaży i „odchudzić” ścieżkę zakupową (odbierać możliwie krótkie zgody, skrócić wymagane przez przepisy obowiązki informacyjne)?
- Czy mogę wprowadzać zachęty dla klientów (promocje, bony rabatowe) w zamian za zapis do newslettera, „like’a” na fanpage’u lub inne zgody, których potrzebuję, żeby rozwijać mój serwis?
- O czym powinienem pamiętać otwierając nowe kanały sprzedaży, np. sklep w aplikacji mobilnej na smartphony, tablety? Czy muszę ponownie odbierać zgody, przeprowadzać ponowną rejestrację, czy mogę zachować dotychczasowe konto Klienta?
- Jak mam wprowadzać nowe funkcjonalności, gdy rozwijam biznes online (jak zmienić regulamin)?
- W jakich celach mogę wykorzystywać dane moich klientów?
- Czy dane, które zebrałem w sklepie online mogę przetwarzać w celach związanych z działalnością moich sklepów stacjonarnych.
- Jak sprawnie mogę rozpocząć sprzedaż online również na rynkach zagranicznych?
Najczęściej popełniane błędy
- Wśród nich są m.in. te dotyczące kosztów związanych z reklamacją czy zwrotem towaru w razie odstąpienia od umowy