www.wroclaw.pl

    O ekonomii i ekologii na Made in Wrocław 2020. Relacja

    Za nami ostatni dzień konferencji biznesowej Made in Wroclaw. Odbyła się ona w tym roku już po raz czwarty, w wyjątkowej wirtualnej formule i trwała aż trzy dni. Na zakończenie poruszono na niej niezwykle aktualny temat relacji biznesu i ekologii.

    Made in Wrocław 2020 Fot. Janusz Krzeszowski
    Made in Wrocław 2020

    Wśród prelegentów ostatniego dnia konferencji Made in Wroclaw 2020, znaleźli się przedstawiciele biznesu i środowiska akademickiego: prof. dr hab. Krzysztof Jajuga z Katedry Inwestycji Finansowych i Zarządzania Ryzykiem Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Jakub Korczyński, prezes zarządu Giant Lazer, oraz Małgorzata Dobies-Turulska, zastępca dyrektora IKEA Industry Zbąszynek.

    Nauki ekonomiczne a środowisko

    Prof. dr hab. Krzysztof Jajuga z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu podkreślił, że nauki ekonomiczne mają duże znaczenie dla zrównoważonego, trwałego rozwoju, który zaspokaja bieżące potrzeby bez zmniejszania możliwości zaspokajania potrzeb przyszłych pokoleń.

    Podkreślił, że znaczenie ekologii w kontekście ekonomii jest coraz silniej dostrzegane, co pokazało m.in. przyznanie „ekonomicznego Nobla”, czyli Nagrody Banku Szwecji im. Alfreda Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych, prof. Williamowi D. Nordhausowi za wprowadzenie problemu zmian klimatycznych do długoterminowej analizy makroekonomicznej.

    Opracował on model opisujący, jak zmiany klimatyczne wpływają na gospodarkę i społeczeństwo oraz jak działalność gospodarcza prowadzi do emisji dwutlenku węgla, a w skutkach do ocieplania się klimatu. Profesor Jajuga zaznaczył, że obecnie nie można zaprzeczać temu, że mierzymy się z zagrożeniami, wynikającymi z ocieplenia klimatu. Profesor zwrócił też uwagę na rozprzestrzeniające się jak wirus w mediach społecznościowych tzw. fake newsy, dotyczące zmian klimatycznych, którym nie można pozwolić wpłynąć na poszerzanie świadomości o zagrożeniach ekologicznych przed którymi stoi dziś świat.

    Czytaj także: Rozpoczął się Made in Wroclaw 2020. Siłą Wrocławia są mieszkańcy

    Prof. Jajuga, przedstawiając zagrożenia klimatyczne i ich relację z ekonomią, przywołał coroczny raport o ryzykach Global Risk Report, który wyróżnia dwa parametry – szansę na ryzykowne zdarzenie oraz straty, jakie zostaną poniesione w przypadku jego wystąpienia. W aktualnym raporcie głównym ryzykiem jest pandemia, jednak najważniejsze i najbardziej ryzykowne są katastrofy klimatyczne. Podkreślił, że wśród ryzyk o największym prawdopodobieństwie czy powodujących największe straty znajdują się ekstremalne zjawiska pogodowe, porażka w działaniach w zakresie klimatu, katastrofy naturalne, utrata bioróżnorodności oraz katastrofy naturalne spowodowane przez człowieka.

    Profesor przybliżył też pojęcie ekonomii środowiska i jej główne obszary, wśród których są: zanieczyszczenie powietrza, jakość wody, toksyczne substancje, stałe odpady i globalne ocieplenie. Podkreślił, że na świecie widoczne są działania, podejmowane m.in. w celu badania finansowych efektów polityk względem środowiska, a także inwestycje w poprawę obecnej sytuacji. W Polsce notujemy np. spadek poboru wody czy wzrost mocy OZE i instalacji fotowoltaicznych. Choć nadal jest wiele obszarów do poprawy, widoczna jest bardzo ważna zmiana świadomości, że takie działania, jak stosowanie alternatywnych źródeł energii pomagają klimatowi i pozwalają zapobiec np. kryzysowi energetycznemu.

    Made in Wroclaw 2020, fot. Janusz Krzeszowski

    O VR, ekologii i ekonomii

    Na pytanie o to, jak VR pomaga zrozumieć zależności między ekologią a ekonomią, odpowiedział w trakcie swojego wystąpienia Jakub Korczyński, prezes zarządu Giant Lazer. Podkreślił on, że VR może być z powodzeniem stosowany do tego, by budować świadomość tematów, związanych z ekologią w nowy sposób, gdyż pokazuje, jak rozwiązywać problemy w sposób szerszy, bardziej wizualny niż np. książki.

    Giant Lazer stawia na edukację o tym, jak ekonomia, ekologia i technologia łączą się w całość. Korczyński opowiedział też o tym, jak VR umożliwia aktywne wejście w rolę, doświadczanie i przyswajanie wiedzy. W wirtualnym świecie, stworzonym w celu zilustrowania określonego konceptu, możemy działać, wchodzić w interakcję z otoczeniem, a pełna immersja, zaangażowanie uczestnika, pozwala na lepsze zrozumienie trudnych tematów.

    Przykładem projektu, który wykorzystuje VR w celu poszerzania świadomości na temat ekologii, jest TRASH RAGE, projekt Giant Lazer, który w ciekawy sposób uczy sortowania śmieci. W ramach niego w formie gry można przyswoić często złożone zasady segregowania odpadów. Co ważne, jest on adresowany tak do dzieci, jak i dorosłych. Prelegent opowiedział również o The Climate Lab, czyli podcastach o tym, jak biznes może być bardziej eko, które startują już w listopadzie. W ramach inicjatywy powstanie również wykorzystująca VR aplikacja, dzięki której wcielimy się w rolę naukowca obserwującego zmiany klimatu, przeprowadzającego eksperymenty i sprawdzającego, jak gospodarka może zatrzymać zmiany klimatyczne.

    Pozytywna zmiana dla klimatu

    W ramach ostatniej prelekcji Małgorzata Dobies-Turulska, zastępca dyrektora IKEA Industry Zbąszynek, opowiedziała o szansach i wyzwaniach, które niesie ze sobą pozytywna zmiana dla klimatu. Rozpoczynając swoje wystąpienie, podkreśliła, że nie można oddzielić ekonomii od klimatu, muszą one iść ze sobą w parze. Przedstawiła też cele IKEA, które firma chce zrealizować od 2030 r. Do tego czasu IKEA chce zainspirować i umożliwić jak największej grupie osób lepsze życie.

    W praktyce oznacza to, że firma stawia na projektowanie swoich produktów tak, by składały się one z materiałów i pochodziły ze źródeł ekologicznych, ale też umożliwiały dbanie o środowisko. Dobies-Turulska podkreśliła, że jest to wymagające przedsięwzięcie, w które firma chce inwestować. Za cel stawia sobie nie tylko zmiany wewnątrz, ale też kreowanie proekologicznych trendów związanych z oszczędzaniem energii czy eliminacją użycia jednorazowego plastiku.

    Prelegentka wskazała również, że IKEI udało się zredukować ślad węglowy przy jednoczesnym rozwoju i zwiększeniu sprzedaży, co jest przełamaniem panującego na rynku trendu. IKEA chce również redukować emisje gazów cieplarnianych. Celem firmy jest to, by 100% energii wykorzystywanej w obiektach firmy pochodziło ze źródeł odnawialnych. Małgorzata Dobies-Turulska przytoczyła też wyniki badań prowadzonych przez firmę według których, aż 82% polskiego społeczeństwa troszczy się o zmiany klimatyczne w Polsce. Kreuje to oczekiwania, wśród konsumentów, na które trzeba reagować i kontynuować budowanie ekologicznej świadomości społeczeństwa.

    Made in Wroclaw 2020, fot. Janusz Krzeszowski

    Lokale działanie to globalny wpływ

    Konferencję Made in Wroclaw 2020 zamknął panel dyskusyjny pt. „Zrównoważony rozwój – lokalne działania, globalny wpływ”, w którym wystąpili Witold Ziomek, prezes zarządu MPWiK S.A., Anna Woźniak, Head of Communication z Ultimo S.A., Małgorzata Dobies-Turulska, zastępca dyrektora IKEA Industry Zbąszynek, Taras Lukaniuk, dyrektor Centrum Technologicznego, Nokia. Dyskusję moderował Przemysław Jedlecki, redaktor naczelny „Miasta Idei”; dziennikarz i redaktor z „Gazety Wyborczej”.

    W trakcie dyskusji podkreślono, że zrównoważony rozwój zaczyna się od małych rzeczy, takich jak np. picie kranówki, zamiast wody butelkowanej, a kończy się na dużych inwestycjach wspierających środowisko. Oznacza on również uświadomienie sobie tego, co każdy z nas na co dzień może zrobić, by przyczynić się do zmiany, ochrony klimatu. Zauważono też, że zrównoważony rozwój nie jest już tematem niszowym, a ważnym trendem konsumenckim. Dla firm wiąże się on z edukacją pracowników i wzięciem na siebie odpowiedzialności za edukację lokalnego społeczeństwa i ich otoczenia np. poprzez programy CSR.

    Źródło: organizatorzy

    Organizatorzy Made in Wroclaw 2020

    Made in Wroclaw to wydarzenie organizowane jest przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i miasto Wrocław.

    Partnerami Merytorycznymi Made in Wroclaw 2020 są: 3M, FANUC Polska, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o., GlobalLogic, ITCorner, SoDA oraz MPWiK Wrocław, a patronat strategiczny nad wydarzeniem objęło Hays Poland, CBRE, mBank private banking oraz firma doradcza JP Weber.

    Partnerami Made in Wroclaw 2020 są: Hala Stulecia, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław, SmartCity, Stadion Wrocław, Wrocławski Park Technologiczny, Port Lotniczy Wrocław, Space Wizard i HOOF. Patronaty honorowe: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, American Chamber of Commerce i Uniwersytet Wrocławski.

    Czytaj także 

    Czytaj także relacje: