wroclaw.pl Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu
Pogoda we Wrocławiu temperatura powietrza wynosi 12°C
Link do portalu wroclaw.pl
Aby wyświetlić zawartość strony, zaakceptuj pliki cookie
Reklama

O ekonomii i ekologii na Made in Wrocław 2020. Relacja

Jarek Ratajczak,
Made in Wrocław 2020 Janusz Krzeszowski
Made in Wrocław 2020

Za nami ostatni dzień konferencji biznesowej Made in Wroclaw. Odbyła się ona w tym roku już po raz czwarty, w wyjątkowej wirtualnej formule i trwała aż trzy dni. Na zakończenie poruszono na niej niezwykle aktualny temat relacji biznesu i ekologii.

Reklama

Wśród prelegentów ostatniego dnia konferencji Made in Wroclaw 2020, znaleźli się przedstawiciele biznesu i środowiska akademickiego: prof. dr hab. Krzysztof Jajuga z Katedry Inwestycji Finansowych i Zarządzania Ryzykiem Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Jakub Korczyński, prezes zarządu Giant Lazer, oraz Małgorzata Dobies-Turulska, zastępca dyrektora IKEA Industry Zbąszynek.

Nauki ekonomiczne a środowisko

Prof. dr hab. Krzysztof Jajuga z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu podkreślił, że nauki ekonomiczne mają duże znaczenie dla zrównoważonego, trwałego rozwoju, który zaspokaja bieżące potrzeby bez zmniejszania możliwości zaspokajania potrzeb przyszłych pokoleń.

Podkreślił, że znaczenie ekologii w kontekście ekonomii jest coraz silniej dostrzegane, co pokazało m.in. przyznanie „ekonomicznego Nobla”, czyli Nagrody Banku Szwecji im. Alfreda Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych, prof. Williamowi D. Nordhausowi za wprowadzenie problemu zmian klimatycznych do długoterminowej analizy makroekonomicznej.

Opracował on model opisujący, jak zmiany klimatyczne wpływają na gospodarkę i społeczeństwo oraz jak działalność gospodarcza prowadzi do emisji dwutlenku węgla, a w skutkach do ocieplania się klimatu. Profesor Jajuga zaznaczył, że obecnie nie można zaprzeczać temu, że mierzymy się z zagrożeniami, wynikającymi z ocieplenia klimatu. Profesor zwrócił też uwagę na rozprzestrzeniające się jak wirus w mediach społecznościowych tzw. fake newsy, dotyczące zmian klimatycznych, którym nie można pozwolić wpłynąć na poszerzanie świadomości o zagrożeniach ekologicznych przed którymi stoi dziś świat.

Czytaj także: Rozpoczął się Made in Wroclaw 2020. Siłą Wrocławia są mieszkańcy

Prof. Jajuga, przedstawiając zagrożenia klimatyczne i ich relację z ekonomią, przywołał coroczny raport o ryzykach Global Risk Report, który wyróżnia dwa parametry – szansę na ryzykowne zdarzenie oraz straty, jakie zostaną poniesione w przypadku jego wystąpienia. W aktualnym raporcie głównym ryzykiem jest pandemia, jednak najważniejsze i najbardziej ryzykowne są katastrofy klimatyczne. Podkreślił, że wśród ryzyk o największym prawdopodobieństwie czy powodujących największe straty znajdują się ekstremalne zjawiska pogodowe, porażka w działaniach w zakresie klimatu, katastrofy naturalne, utrata bioróżnorodności oraz katastrofy naturalne spowodowane przez człowieka.

Profesor przybliżył też pojęcie ekonomii środowiska i jej główne obszary, wśród których są: zanieczyszczenie powietrza, jakość wody, toksyczne substancje, stałe odpady i globalne ocieplenie. Podkreślił, że na świecie widoczne są działania, podejmowane m.in. w celu badania finansowych efektów polityk względem środowiska, a także inwestycje w poprawę obecnej sytuacji. W Polsce notujemy np. spadek poboru wody czy wzrost mocy OZE i instalacji fotowoltaicznych. Choć nadal jest wiele obszarów do poprawy, widoczna jest bardzo ważna zmiana świadomości, że takie działania, jak stosowanie alternatywnych źródeł energii pomagają klimatowi i pozwalają zapobiec np. kryzysowi energetycznemu.

Made in Wroclaw 2020, fot. Janusz Krzeszowski

O VR, ekologii i ekonomii

Na pytanie o to, jak VR pomaga zrozumieć zależności między ekologią a ekonomią, odpowiedział w trakcie swojego wystąpienia Jakub Korczyński, prezes zarządu Giant Lazer. Podkreślił on, że VR może być z powodzeniem stosowany do tego, by budować świadomość tematów, związanych z ekologią w nowy sposób, gdyż pokazuje, jak rozwiązywać problemy w sposób szerszy, bardziej wizualny niż np. książki.

Giant Lazer stawia na edukację o tym, jak ekonomia, ekologia i technologia łączą się w całość. Korczyński opowiedział też o tym, jak VR umożliwia aktywne wejście w rolę, doświadczanie i przyswajanie wiedzy. W wirtualnym świecie, stworzonym w celu zilustrowania określonego konceptu, możemy działać, wchodzić w interakcję z otoczeniem, a pełna immersja, zaangażowanie uczestnika, pozwala na lepsze zrozumienie trudnych tematów.

Przykładem projektu, który wykorzystuje VR w celu poszerzania świadomości na temat ekologii, jest TRASH RAGE, projekt Giant Lazer, który w ciekawy sposób uczy sortowania śmieci. W ramach niego w formie gry można przyswoić często złożone zasady segregowania odpadów. Co ważne, jest on adresowany tak do dzieci, jak i dorosłych. Prelegent opowiedział również o The Climate Lab, czyli podcastach o tym, jak biznes może być bardziej eko, które startują już w listopadzie. W ramach inicjatywy powstanie również wykorzystująca VR aplikacja, dzięki której wcielimy się w rolę naukowca obserwującego zmiany klimatu, przeprowadzającego eksperymenty i sprawdzającego, jak gospodarka może zatrzymać zmiany klimatyczne.

Pozytywna zmiana dla klimatu

W ramach ostatniej prelekcji Małgorzata Dobies-Turulska, zastępca dyrektora IKEA Industry Zbąszynek, opowiedziała o szansach i wyzwaniach, które niesie ze sobą pozytywna zmiana dla klimatu. Rozpoczynając swoje wystąpienie, podkreśliła, że nie można oddzielić ekonomii od klimatu, muszą one iść ze sobą w parze. Przedstawiła też cele IKEA, które firma chce zrealizować od 2030 r. Do tego czasu IKEA chce zainspirować i umożliwić jak największej grupie osób lepsze życie.

W praktyce oznacza to, że firma stawia na projektowanie swoich produktów tak, by składały się one z materiałów i pochodziły ze źródeł ekologicznych, ale też umożliwiały dbanie o środowisko. Dobies-Turulska podkreśliła, że jest to wymagające przedsięwzięcie, w które firma chce inwestować. Za cel stawia sobie nie tylko zmiany wewnątrz, ale też kreowanie proekologicznych trendów związanych z oszczędzaniem energii czy eliminacją użycia jednorazowego plastiku.

Prelegentka wskazała również, że IKEI udało się zredukować ślad węglowy przy jednoczesnym rozwoju i zwiększeniu sprzedaży, co jest przełamaniem panującego na rynku trendu. IKEA chce również redukować emisje gazów cieplarnianych. Celem firmy jest to, by 100% energii wykorzystywanej w obiektach firmy pochodziło ze źródeł odnawialnych. Małgorzata Dobies-Turulska przytoczyła też wyniki badań prowadzonych przez firmę według których, aż 82% polskiego społeczeństwa troszczy się o zmiany klimatyczne w Polsce. Kreuje to oczekiwania, wśród konsumentów, na które trzeba reagować i kontynuować budowanie ekologicznej świadomości społeczeństwa.

Made in Wroclaw 2020, fot. Janusz Krzeszowski

Lokale działanie to globalny wpływ

Konferencję Made in Wroclaw 2020 zamknął panel dyskusyjny pt. „Zrównoważony rozwój – lokalne działania, globalny wpływ”, w którym wystąpili Witold Ziomek, prezes zarządu MPWiK S.A., Anna Woźniak, Head of Communication z Ultimo S.A., Małgorzata Dobies-Turulska, zastępca dyrektora IKEA Industry Zbąszynek, Taras Lukaniuk, dyrektor Centrum Technologicznego, Nokia. Dyskusję moderował Przemysław Jedlecki, redaktor naczelny „Miasta Idei”; dziennikarz i redaktor z „Gazety Wyborczej”.

W trakcie dyskusji podkreślono, że zrównoważony rozwój zaczyna się od małych rzeczy, takich jak np. picie kranówki, zamiast wody butelkowanej, a kończy się na dużych inwestycjach wspierających środowisko. Oznacza on również uświadomienie sobie tego, co każdy z nas na co dzień może zrobić, by przyczynić się do zmiany, ochrony klimatu. Zauważono też, że zrównoważony rozwój nie jest już tematem niszowym, a ważnym trendem konsumenckim. Dla firm wiąże się on z edukacją pracowników i wzięciem na siebie odpowiedzialności za edukację lokalnego społeczeństwa i ich otoczenia np. poprzez programy CSR.

Źródło: organizatorzy

Organizatorzy Made in Wroclaw 2020

Made in Wroclaw to wydarzenie organizowane jest przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i miasto Wrocław.

Partnerami Merytorycznymi Made in Wroclaw 2020 są: 3M, FANUC Polska, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o., GlobalLogic, ITCorner, SoDA oraz MPWiK Wrocław, a patronat strategiczny nad wydarzeniem objęło Hays Poland, CBRE, mBank private banking oraz firma doradcza JP Weber.

Partnerami Made in Wroclaw 2020 są: Hala Stulecia, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław, SmartCity, Stadion Wrocław, Wrocławski Park Technologiczny, Port Lotniczy Wrocław, Space Wizard i HOOF. Patronaty honorowe: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, American Chamber of Commerce i Uniwersytet Wrocławski.

Czytaj także 

Czytaj także relacje:

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl Powrót na portal wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl Logo wroclaw.pl