- Już 1 lipca 2021 r. przedsiębiorcy będą mogli rejestrować się na PUESC, tak by móc dostosować się do nowych przepisów.
- TAX FREE to system zwrotu podatku VAT podróżnym. Obecnie w formie papierowej, od przyszłego roku w formie elektronicznej.
- Ułatwienia dla przedsiębiorców i dla podróżnych, wszystkie informacje w jednym miejscu, równe szanse na rynku, wygoda i oszczędność czasu – to główne korzyści nowego TAX FREE, który zacznie działać od 1 stycznia 2022 r.
Czym jest TAX FREE
TAX FREE to system zwrotu podatku VAT podróżnym, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium UE. Jest dla:
- podróżnego, który dokonał w Polsce zakupu towarów powyżej 200 zł,
- otrzymał paragon z kasy rejestrującej,
- wywiózł towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE i uzyskał potwierdzenia funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.
- Zwrotu podatku podróżnym, którzy zakupi towar w Polsce może dokonać sprzedawca tego towaru bądź podmiot, którego działalność zajmuje się dokonywaniem właśnie tego typu zwrotów i z którym to sprzedawca towaru podpisał stosowną umowę.
- W nowym systemie elektronicznym, podróżny na granicy zgłosi towar kupiony w systemie TAX FREE i na jego adres sprzedający przelej mu pieniądze z podatku VAT.
TAX FREE jak jest teraz
Obecnie obowiązuje papierowy obieg dokumentów i paragonów. Konieczny jest stempel, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium UE.
TAX FREE zwrot VAT dla podróżnych i turystów
Własny elektroniczny system TAX FREE mają już między innymi Francja, Włochy, Hiszpania, Austria i Estonia.
Polska będzie kolejnym krajem w UE, który wprowadza własny elektroniczny system TAX FREE – system zwrotu podatku VAT podróżnym – informuje Ministerstwo Finansów i Izba Administracji Skarbowej. To dobra informacja dla turystów odwiedzających Wrocław i lokalnych firm – goście z zagranicy chętniej coś kupią, wiedząc, że część pieniędzy dostaną z powrotem.
Nowe TAX FREE
Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym, będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej.
Krajowa Administracja Skarbowa udostępni sprzedawcom nowe narzędzie – Krajowy System Teleinformatyczny TAX FREE, do wystawiania i rejestrowania elektronicznych dokumentów TAX FREE, a także do ewidencjonowania wypłaconych kwot zwrotu podatku VAT podróżnym. Narzędzie to będzie udostępnione w formie e-usługi na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Przedsiębiorca po rejestracji wskaże miejsca, w których będzie dokonywał sprzedaży i zwrotu podatku w procedurze TAX FREE. W porównaniu do obecnego systemu nie będzie musiał dołączać do dokumentu TAX FREE paragonu z kasy rejestrującej. Wystawiane przez niego dokumenty TAX FREE będą elektroniczne.
Zmiana zasad w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym będzie wiązała się z wprowadzeniem konieczności stosowania kas online zarówno przez sprzedawców, którzy już sprzedają towary podróżnym, jak również tych przedsiębiorców, którzy dopiero zamierzają rozpocząć sprzedaż w systemie TAX FREE.
TAX FREE czas na dostosowanie się do nowych zasad
Pół roku przed wejściem w życie nowych zasad, czyli od 1 lipca 2021 r., przedsiębiorcy, którzy będą chcieli sprzedawać w systemie TAX FREE, będą mogli rejestrować się na platformie PUESC, aby dostosować swój biznes do nowych przepisów.
TAX FREE korzyści dla przedsiębiorców i podróżnych
Dla biznesu to:
- szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w procedurze TAX FREE,
- uzyskanie potwierdzenia wywozu towaru bezpośrednio od urzędu,
- ułatwienie rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z administracją skarbową.
Dla podróżnych to:
- skrócenie czasu obsługi,
- szybki zwrot zapłaconego podatku VAT przy transakcjach bezgotówkowych,
- elektroniczny dostęp do dokumentów TAX FREE wystawionych na jego rzecz.
KAS/jr
Warto prześledzić procedurę na konkretnym przykładzie
Pan Kowalski obywatel Białorusi, mający stałe miejsce zamieszkania na Białorusi, przebywający służbowo w Polsce, zamierza dokonać w Polsce zakupu na własne potrzeby sprzętu audiowizualnego. W tym celu:
- Udaje się w dniu 15 lipca 2020 r. do placówki handlowej oznaczonej ZWROT VAT DLA PODRÓŻNYCH" „TAX FREE FOR TOURISTS", a więc posiadającej uprawnienia do dokonywania sprzedaży w systemie TAX FREE.
- Dokonując zapłaty za sprzęt audiowizualny za pomocą karty kredytowej informuje, że towar zamierza wywieźć poza granice Unii Europejskiej, tj. na Białoruś i w związku z tym chce skorzystać z możliwości zwrotu podatku VAT.
- Otrzymuje od sprzedawcy stosowny dokument, który będzie podstawą dokonania zwrotu wraz z przymocowanym paragonem z kasy fiskalnej sprzedawcy. Jan Kowalski powinien sprawdzić czy wszystkie niezbędne dane są wypełnione w tym dokumencie, a w szczególności jego imię i nazwisko, jego adres zamieszkania, numer jego paszportu, a także informacje dotyczące formy dokonania zwrotu podatku VAT (np. w gotówce, przelewem na rachunek bankowy, przelewem na rachunek karty kredytowej). Następnie powinien podpisać ww. dokument.
- W dniu 30 sierpnia 2020 r. na przejściu granicznym w Terespolu przedstawia ww. dokument wraz z przymocowanym do niego paragonem zakupu funkcjonariuszowi urzędu celnego, który po sprawdzeniu jego danych osobowych wymienionych w ww. dokumencie i danych w jego paszporcie, nanosi odpowiednią pieczęć w ww/ dokumencie, potwierdzającą wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
- Po powrocie z podróży Jan Kowalski przesyła drogą pocztową ww. dokument z przymocowanym paragonem zakupu do placówki handlowej w której dokonał zakupu, gdyż posiada ona również uprawniania do dokonywania zwrotu podatku VAT dla podróżnych w systemie TAX FREE.
- Placówka handlowa (sprzedawca) dokonuje zwrotu kwoty zapłaconego podatku VAT w złotych na rachunek karty p. Jana Kowalskiego, przy czym kwota zwrotu jest pomniejszona o pobraną przez placówkę handlową prowizję, na co pozwalają właściwe przepisy ustawy o VAT.
- Od 1 stycznia 2021 r. – w nowym systemie elektronicznym, podróżny na granicy zgłosi towar kupiony w systemie TAX FREE i na jego adres sprzedający (sklep) przelej mu pieniądze z podatku VAT.
źródło: www.biznes.gov.pl