O szczegółach inwestycji poinformowano w czwartek, 12 grudnia br., na konferencji prasowej we wrocławskim ratuszu.
Dla koreańskiego giganta to element długofalowego planu inwestycyjnego. LG realizuje go we współpracy z polskimi władzami oraz przy szczególnym wsparciu Wrocławia oraz Kobierzyc. Przykładem samorządowej współpracy w tym zakresie jest m.in. rozbudowa wodociągów za 30 mln zł.
– Ostatnio byłem w Korei Południowej gdzie rozmawiałem z zarządem całego koncernu LG o technologicznych rozwiązaniach, które tworzą nasi partnerzy. Cieszę się, że część tych innowacji będzie realizowana także we Wrocławiu. To kolejne kilkaset milionów zainwestowanych w naszym regionie i kolejne miejsca pracy – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Jedno miejsce pracy za 2 mln zł
Teraz koncern LG zainwestuje w aglomeracji wrocławskiej ponad 320 mln zł.
W 2020 r. planowane jest zakończenie dwóch etapów inwestycji: pierwszy na kwotę 120 mln oraz drugi na 200 mln zł. Spółka LG Electronics Wrocław będzie produkować separatory bezpieczeństwa, które mają zastosowanie w bateriach litowo-jonowych wykorzystywanych m.in. w samochodach elektrycznych. Pierwsze dostawy produktów do klientów przewidziane są na luty 2020 r.
Sebastian Stadnik, dyr. zarządzający LG Electronics dodał, że pierwsza grupa specjalistów z podwrocławskiej fabryki wróciła właśnie z miesięcznego szkolenia w Cheongju w Korei Południowej. – Planowane nakłady na stworzenie jednego miejsca pracy przekroczą kwotę dwóch milionów złotych. W sumie zatrudnimy 150 wysoce wykwalifikowanych specjalistów – dodał.
Spółka LG Electronics Wrocław pod koniec sierpnia br. otrzymała decyzję o wsparciu w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, spełniając kryteria zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że inwestycja LG nie zagraża środowisku naturalnemu oraz to, że firma utworzy miejsca pracy wysokiej jakości.
Uczestnicy spotkania, fot. UM Wrocław
Aglomeracja wrocławska centrum motoryzacji elektrycznej
Oprócz najnowszych planów LG Electronics koreański LG Chem buduje w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia największą w Europie fabrykę baterii litowych do samochodów. Pod względem nakładów (blisko 3 mld zł) to największa w Polsce inwestycja od 2001 r.
– Koncern LG jest obecny w aglomeracji wrocławskiej od ponad 10 lat, natomiast teraz to połączenie biznesowe weszło w zupełnie nową fazę. Wrocław, dzięki inwestycjom naszych partnerów, stanie się ważnym ośrodkiem w zakresie rozwoju elektromobilności w Europie i na świecie – podkreśla prezydent Wrocławia.
Chcą być największym graczem na rynku elekromobilności
LG Electronics działa w Biskupicach Podgórnych od 2006 roku. Firma zatrudnia około 700 osób i produkuje sprzęt AGD.
– W kolejnych latach planujemy wzrost produkcji o około 10-20 procent rocznie. W oparciu o istniejącą infrastrukturę chcemy też rozwijać nowe kompetencje i stąd nasze wejście w segment separatorów bezpieczeństwa – zaznacza Sebastian Stadnik.
Dyrektor zarządzający LG Electronics zapowiada, że w ciągu dwóch lat produkcja separatorów wartościowo zbliżona będzie do tej w segmencie AGD.
– Tym samym jako LG Electronics mocno wpiszemy się w całą strategię grupy LG. Zakłada ona, by stać się największym graczem na rynku elekromobilności na naszym kontynencie – dodaje.
Technologia chroniona patentem i tajemnica przemysłowa
Tradycyjna bateria litowo-jonowa składa się z elektrod oddzielonych od siebie na całej powierzchni separatorem.
– Celem separatora jest zapobieganie zwarciu elektrod – tłumaczy Krystian Besuch, manager produkcji i procesu technologicznego LG Electronic. – W większości przypadków stosowane są separatory wykonane z tworzywa sztucznego. W konsekwencji nawet drobne uszkodzenie separatora może oznaczać miejscowe zwarcie elektrod, a następnie przepływ prądu oraz silne nagrzanie baterii, co doprowadza do całkowitego stopienia się separatora i może skutkować eksplozją baterii – dodaje.
Specjaliści LG Electronic zaznaczają, że wyjątkowość i innowacyjność ich produktu polega na zastosowaniu w separatorze warstwy nano-ceramicznej o dużej twardości i odporności na wysokie temperatury sięgające nawet 2000 st. C. Cały proces technologiczny odbywa się w specjalnie przystosowanych pomieszczeniach, w technologii „clean room”, o najwyższych parametrach czystości.
materiały prasowe
– Zastosowana technologia jest chroniona patentem oraz tajemnicą przemysłową i stanowi kluczowy czynnik przewagi konkurencyjnej firmy na rynku nowoczesnych technologii – podkreśla Sebastian Stadnik.
Branża motoryzacyjna we Wrocławiu inwestuje i szuka pracowników
- Mercedes-Benz Cars wybuduje fabrykę baterii na Dolnym Śląsku.
- Motoryzacyjny gigant już działa we Wrocławiu
- Iteratec we Wrocławiu będzie robił oprogramowanie
- Praca w największej w Europie fabryce baterii do aut
- Ruszyły prace pod przyszłą fabrykę silników Mercedes-Benz w Jaworze.
- BIW Polska z Wrocławia produkuje na świat
- Knoll będzie produkować we Wrocławiu
- Industrias Alegre uruchamia produkcję i szuka pracowników
- Wrocławski Kongres Innowacji – pojazdy elektryczne