12 października 2017 r. LG Chem ogłosiło, że zainwestuje w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia nie 1,3 mld zł, jak pierwotnie planowało, ale blisko 3 mld zł. W nowym zakładzie Koreańczycy zatrudnią również nie tysiąc, ale dwa tysiące osób. Gdyby dodać do tego firmy kooperujące, to dzięki przedsięwzięciu pracę może znaleźć w sumie nawet 5 tys. osób.
– Od dłuższego czasu pracujemy nad tym, by Wrocław stał się centrum motoryzacji elektrycznej w Europie Środkowej i cieszymy się, że ten scenariusz wchodzi w życie – mówi Ewa Kaucz, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej.
Wicepremier Mateusz Morawiecki podczas ogłoszenia decyzji o inwestycji podkreślał, że dzięki niej Polska stanie się głównym ośrodkiem produkcji baterii litowo-jonowych dla przemysłu samochodowego w Europie.
Z kolei Chang-Beom Kang, wiceprezes LG Chem Ltd, zaznaczał, że firma spodziewa się szybkiego wzrostu rynku elektromobilności na Starym Kontynencie.
– W końcu wiele europejskich rządów dąży do rozpowszechniania przyjaznych dla środowiska technologii – wyjaśniał. – Nasza spółka wybrała Polskę jako najbardziej konkurencyjną lokalizację produkcji na potrzeby koncernów samochodowych w Europie i na świecie.
Wrocław centrum motoryzacji elektrycznej
Nowa fabryka LG Chem powinna rozpocząć działanie w 2018 roku. Docelowo będzie produkować ponad 100 tys. baterii rocznie, wyłącznie do samochodów elektrycznych o wysokiej wydajności.
– Według ekspertów rozwój pojazdów z napędem elektrycznym jest najważniejszym trendem w motoryzacji do 2025 r., a inwestycja LG Chem doskonale się w niego wpisuje. Zainteresowanie elektromobilnością zauważamy jednak zarówno wśród potencjalnych inwestorów, z którymi rozmawiamy, jak i wśród firm, które już w aglomeracji działają – zaznacza Ewa Kaucz.
Jako przykład podaje wrocławską fabrykę Volvo, która kończy obecnie dostawę 35 nowoczesnych, hybrydowych autobusów dla Sosnowca. W sumie szwedzki potentat dostarczył już 3,5 tys. zelektryfikowanych autobusów do wielu krajów świata.
– Wspierany przez polski rząd rozwój elektromobilności, wzrost zainteresowania niskoemisyjnymi rozwiązaniami w miastach, rosnąca chęć zakupu innych niż spalinowe autobusów przez operatorów transportu miejskiego – to czynniki, które w naturalny sposób decydują o coraz większym skupieniu uwagi Volvo na Polsce. Pojazdy zelektryfikowane wydają się naturalnym wyborem, zwłaszcza że ich eksploatacja jest tańsza i są o wiele bardziej efektywne energetycznie, a ponadto są ciche i mogą się poruszać bezemisyjnie w wybranych strefach miejskich – mówi Ulf Magnusson, wiceprezes Volvo Bus Corporation.
W stronę elektromobilności
Przesuniecie w stronę elektromobilności widać także po innych ruchach na rynku. 17 listopada 2017 r. w Japonii poinformowano, że produkcję glinowo-tytanowych filtrów cząstek stałych do silników Diesla zakończy we Wrocławiu firma Sumika Ceramics Poland. Zakład działała przy ul. Bierutowskiej w ramach Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST-PARK” Sp. z o.o.
– W samym Wrocławiu czuliśmy się bardzo dobrze, natomiast na naszą decyzję wpłynęły ogólne trendy rynkowe – mówi Koro Hiraide z zarządu Sumika Ceramics. – Liczymy na zrozumienie naszych partnerów i podkreślamy, że nie zamykamy się na żadne opcje w przyszłości. Nasza firma wciąż pozostaje przecież czołowym podmiotem na rynku produkcji chemii dla motoryzacji dodaje Koro Hiraide.
Ewa Kaucz zapewnia, że ARAW pomoże zarówno w znalezieniu zatrudnienia przez dotychczasowych pracowników Sumiki (chodzi o około 100 osób), jak również w znalezieniu kupca na fabrykę przy ul. Bierutowskiej.
– Wrocławskie firmy nieustannie poszukują specjalistów z branży automotive, dlatego nie sądzę, by specjaliści z Sumiki mieli problemy w znalezieniu nowej pracy. Podobnie powinno być z atrakcyjną nieruchomością, przeznaczoną pod cele przemysłowe i dodatkowo położoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – uspokaja Ewa Kaucz.
Jej słowa potwierdza Maciej Sałdacz, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy we Wrocławiu. – Notujemy znaczącą liczbę ofert pracy z branży motoryzacyjnej. W zdecydowanej większości są to oferty składane przez agencje pracy tymczasowej, które prowadzą rekrutację i zatrudniają na potrzeby swoich klientów – wiodących firm z branży motoryzacyjnej z terenu Wrocławia i powiatu wrocławskiego – mówi Maciej Sałdacz.
Zmianami na rynku motoryzacyjnym, które dotykają także firmy z aglomeracji, nie jest zdziwiony Rafał Orłowski, partner AutomotiveSuppliers.pl.
– Od kilku miesięcy m.in. w Wlk. Brytanii zauważany jest widoczny spadek w rejestracji nowych aut z silnikami wysokoprężnymi. Finalnie należy oczekiwać, że produkcja tego typu silników będzie maleć – komentuje Rafał Orłowski. – To przełoży się z kolei na zmianę w łańcuchu dostaw. Z jednej strony zmaleje lub zniknie produkcja niektórych komponentów silnikowych. Z drugiej strony coraz silniej zaczną się pojawić fabryki producentów podzespołów do aut o napędach hybrydowych lub elektrycznych. Mam nadzieję, że inwestycje tego typu będą coraz silniej obecne także w Polsce – kończy ekspert z AutomotiveSuppliers.pl.
Branża motoryzacyjna we Wrocławiu inwestuje i szuka pracowników
Motoryzacyjny gigant już działa we Wrocławiu
Iteratec we Wrocławiu będzie robił oprogramowanie
1000 osób znajdzie pracę w największej w Europie fabryce baterii do aut
BIW Polska z Wrocławia produkuje na świat
Knoll będzie produkować we Wrocławiu