Spękaną i nierówną nawierzchnię asfaltową rozebrano i zastąpiono nową
W obrębie przejść dla pieszych pojawiły się obniżenia ułatwiające poruszanie się m.in. osobom z niepełnosprawnościami.
Wymieniono nawierzchnię w zatokach postojowych oraz przebudowano chodniki. Po zachodniej stronie ul. Komandorskiej na odcinku od ul. Swobodnej do ul. Zaolziańskiej i od ul. Radosnej do ul. Wielkiej. Natomiast po stronie wschodniej: od ul. Swobodnej do ul. Studziennej. Łącznie przebudowano 3,6 tys. mkw. chodników.
Załatano też dziury w jezdni, gdzie jest kostka brukowa.
– Remont jezdni objął cząstkowe naprawy nawierzchni granitowej o powierzchni ok. w tys. mkw., wymianę nawierzchni bitumicznej zatok postojowych o powierzchni 500 mkw. oraz powstała nawierzchnia peronu przystankowego wraz z fragmentem chodnika do przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Sanocką – wylicza Klaudia Piątek z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta. – W przypadku jezdni zachowana została granitowa poniemiecka kostka, odkształcenia i zapadnięcia zostały wyrównane po wykonaniu rozbiórek i przebruków. Usunięte zostały asfaltowe wykruszone łaty potęgujące wrażenie nierówności i dyskomfort użytkowania.
Do zakończenia prac pozostało kilka dni. Obecnie obniżane są krawężniki przy niektórych przejściach dla pieszych, po wschodniej stronie jezdni układana jest kostka.
12 lutego zostanie przywrócony ruchu dwukierunkowy w ciągu ul. Komandorskiej.
Urzędnicy podkreślają, że wpływ na termin ukończenia robót miały warunki atmosferyczne czy sezonowanie kostki brukowej, czyli jej dojrzewanie po ułożeniu.
Ulica Komandorska. Dlaczego pozostawiono kostkę?
– Wiele wrocławskich ulic zachowało jeszcze poniemiecką nawierzchnię z kostki granitowej, która charakteryzuje się wyjątkową trwałością i odpornością na działanie wilgoci i niskich temperatur w okresie zimowym, będących przyczyną powstawania tzw. pozimowych ubytków na drogach o nawierzchni bitumicznej. Decyzja o zachowaniu nawierzchni granitowej ma zatem swoje uzasadnienie, szczególnie w przypadku dróg, na których kostka nie uległa degradacji wskutek nadmiernego eksploatowania przez ruch ciężkich pojazdów i które posiadają status dróg osiedlowych z utrzymanym ruchem o charakterze lokalnym – tłumaczy Piątek.
Zdaniem ZDiUM na takich ulicach nawierzchnia granitowa – po wykonaniu częściowych napraw eliminujących zapadnięcia i nierówności – może nadal pełnić swoją funkcję przez wiele kolejnych lat.
Historia ulicy Komandorskiej we Wrocławiu
Do roku 1945 Komandorska nosiła nazwę Neudorfstraße, czyli Nowowiejskiej. Tę nazwę zawdzięczała z kolei Nowej Wsi Komandorskiej, włączonej do miasta w 1868, do której to wsi prowadziła.
W Festung Breslau w przeżyło tylko kilka kamienic przy tej ulicy, między torami kolejowymi a ul. Piłsudskiego i część zabudowań dawnego kompleksu szpitalnego.
W latach 70. XX w. wybudowano osiedle z wielkiej płyty