wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Miasto przyjazne niepełnosprawnym. „Wrocław bez barier to ludzie”

Od tramwajów niskopodłogowych po aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych. Likwidacja barier dla osób niepełnosprawnych to jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed miastami. Dlatego stolica Dolnego Śląska inauguruje kampanię społeczną „Wrocław bez barier to ludzie”.

Reklama

– To kontynuacja misji wybitnego człowieka, jakim był Bartek Skrzyński – powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej Adam Komar, prezes zarządu Fundacji Potrafię Pomóc na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych z Wadami Rozwojowymi. „Wrocław bez barier” to umożliwienie osobom niepełnosprawnym powszechnego korzystania z szeroko pojętej przestrzeni miejskiej. To likwidowanie barier mentalnych. – Tym tramwajem oraz pięcioma autobusami chcielibyśmy zapoczątkować prezentację programu „Wrocław bez barier to ludzie”. Pokazać, że bez tych ludzi działanie takich organizacji, jak nasza, byłoby niemożliwe.

ZOBACZ TEŻ: Adam Komar laureatem nagrody Rzecznika Praw Obywatelskich

Mowa o specjalnie oklejonym tramwaju Skoda, który od 23 lutego kursuje po Wrocławiu, jednocześnie informując i przypominając mieszkańcom o istnieniu osób niepełnosprawnych czy tych z chorobami rzadkimi.

Każdy z nas może łamać bariery

Celem kampanii jest pokazanie wrocławianom, w jaki sposób można inicjować i wspierać integrację osób z niepełnosprawnościami. A można to robić każdego dnia np. nie zajmując w tramwaju czy autobusie miejsca specjalnie przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych.

– Osoba z niepełnosprawnościami stoi najczęściej na początku peronu, wtedy łatwiej możemy ją dostrzec. Macha ręką sygnalizując, że chce wejść do środka. Zatrzymujemy tramwaj na wysokości dogodnej dla wjazdu z wózkiem i wyciągamy platformę. Następnie wprowadzamy osobę niepełnosprawną na wyznaczone miejsce, gdzie ma komfort i kawałek miejsca dla siebie – tłumaczyła Małgorzata Pabich, motornicza MPK Wrocław z trzyletnim stażem.  

MPK podkreśla, że kluczem jest wymiana taboru na niskopodłogowy. – Nie ma mowy o komunikacji miejskiej bez dostępności. Ważne, żeby każda osoba korzystająca z tramwaju czy autobusu mogła do niego wejść bez zbędnych przeszkód. Dlatego nowe tramwaje, które się pojawią, będą w całości niskopodłogowe – zaznaczał Bartosz Naskręski, rzecznik prasowy MPK. I dodawał, że przeprowadzane są remonty mające pomóc pasażerom z niepełnosprawnościami, tam gdzie to możliwe. – Na Rondzie Reagana obniżono trzeci i czwarty peron, żeby osoby na wózkach mogły bez problemu wjechać do środka pojazdu.

Schody jak ośmiotysięcznik

– Gdy byłam studentką i jeździłam Ikarusami, bardzo wysokimi autobusami ze schodami, to byłam przerażona. Bałam się, że ktoś mnie może wywrócić podnosząc wózek i pomagając. Teraz tego problemu nie ma. To duży przełom. Wrocław bardzo się zmienił w ciągu 15 lat – podkreślała Agata Roczniak, ambasadorka Wrocławskiej Szkoły Rodzenia dla Osób z Niepełnosprawnością.

Pokonanie schodów dla osób z niepełnosprawnościami często przypomina wejście na ośmiotysięcznik. Wymaga wielkiej siły i odwagi, a czasem jest to niemożliwe.

– Nadal są bariery architektoniczne. Są sytuacje, gdy brakuje wjazdów dla niepełnosprawnych. To oni powinni sprawdzać nowe obiekty, bo mają najwięcej do powiedzenia. Przykładem może być zbyt wysoko zawieszone lustro w łazience lub montaż przycisku wzywającego pomoc w niedostępnym dla niepełnosprawnych miejscu. To drobne rzeczy, ale pozwalające żyć na równi ze wszystkimi – mówiła Roczniak.

Michał Piechel, Społeczny Doradca Prezydenta Wrocławia ds. Osób z Niepełnosprawnościami, zauważył, że Wrocław zrobił już bardzo wiele, żeby ograniczyć bariery, ale te będą istnieć. Zawsze można coś poprawić.

– MPK jest przykładem dużej pracy wykonanej dla osób z niepełnosprawnościami. Chodzi o wymianę taboru na niskopodłogowy i system informacji głosowej – stwierdził Piechel. – Od czasu do czasu trzeba stanąć w prawdzie, skontrolować co jest do zrobienia, a co zostało zrobione. Tym będę się zajmować, chcę zmieniać rzeczywistość.

Zwiększenie świadomości społecznej to jedno z największych wyzwań stojących przez organizacjami pozarządowymi i miastem. Chodnik można obniżyć w trakcie jednego remontu, ale empatię można budować latami.

– Parafrazując słowa pewnej pani polityk: według mnie tym osobom to się po prostu należy – powiedział Komar o osobach niepełnosprawnych, zmagających się z chorobami rzadkimi. – Należy im się jakość, wsparcie i otwartość na to, żeby mogły być aktywne społecznie i zawodowo. Aktywizacja jest możliwa, co wielokrotnie udowodnił swoim życiem Bartek Skrzyński. Ograniczenia są tylko w naszych głowach.

Galeria

Kliknij na zdjęcie aby powiększyć

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl