UDO (Ubrania Do Oddania) to pierwszy na Dolnym Śląsku, a drugi w kraju, cyrkularny butik z wyselekcjonowaną odzieżą używaną zebraną na terenie Polski. Klienci znajdą tu odzież damską, męską, dziecięcą, vintage, buty, torebki oraz akcesoria: biżuterię, szale czy czapki. Wszystkie ubrania są wyprane, wyprasowane i gotowe do założenia. Do dyspozycji klientów są także przymierzalnie. Natomiast asortyment sklepu dobierany jest pod kątem danej pory roku, tak by zaspokajał aktualne potrzeby. To przełomowy koncept w duchu slow fashion. Jak twierdzą jego twórcy, moda cyrkularna to moda najbardziej odpowiedzialna, zrównoważona i ekologiczna.
– Wchodząc z butikami cyrkularnymi do świątyń mody, jakimi są galerie handlowe, chcemy zwrócić uwagę ich klientów na kwestie korzystania z tych zasobów, które zostały już wyprodukowane. Pokazać, że drugi obieg ubrań wcale nie jest prowincjonalny czy zaściankowy i nie powinien kojarzyć się z gorszą sytuacją ekonomiczną – twierdzi Zosia Zochniak, pomysłodawczyni i współzałożycielka marki UbraniaDoOddania.pl. – Odzież używana często nie nosi żadnych śladów zużycia i może być podana w butikowej formie. Kupując w second handach nie powinniśmy czuć się gorszym konsumentem, bo podejmując taką decyzję zakupową wygrywamy na wszystkich płaszczyznach na jakich można oceniać nabywanie nowego ciucha.
Tylko ubrania pochodzące z Polski
Jak twierdzą twórcy butiku UDO, najważniejsza jest idea cyrkularności.
– Nie zajmujemy się europejskim śmietnikiem tekstylnym, przywożonym do naszego kraju – twierdzi Zosia Zochniak. – Zamykamy obieg pracując na rzeczach, które w Polsce były komuś niepotrzebne. To w naszym kraju te ubrania były kupione i używane. To tu przestały się cieszyć zainteresowaniem i to tutaj trafiają do kolejnego obiegu. Dzięki takim miejscom, jak butik cyrkularny, sprzątamy również nasz odpad tekstylny. Zależy nam na silnym budowaniu tożsamości z lokalnością.
Jak twierdzi Zosia Zochniak, mikrodostawcami butiku cyrkularnego są wszystkie osoby, których ścieżki skrzyżowały się z portalem UbraniaDoOddania.pl.
– Stworzyliśmy model, że jeśli dana osoba porządkuje swoją szafę i posiada rzeczy, których już nie chce nosić, to może je spakować w karton, zgłosić je na naszym portalu i po te rzeczy przyjedzie darmowy kurier w wyznaczonym przez użytkownika dniu i miejscu. Warto też wybrać fundację, którą chce wesprzeć swoją darowizną finansową ze sprzedaży tych rzeczy. W kolejnym kroku te kartony trafiają na nasz magazyn. A potem oddane rzeczy są sortowane i trafiają do ponownego obiegu zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej.
Ważną kwestią w butiku jest także polityka cenowa. Jak twierdzą jego założyciele, w innych second handach ustalanie cen jest bardzo chaotyczne i często niezrozumiałe dla klientów. Natomiast w UDO jest to bardzo przejrzyste. Ceny zaczynają się od 29 zł za klasyczny t-shirt, czy spódnicę, i sięgają powyżej 100 zł w przypadku unikatowych rzeczy vintage.
Można oddać to, czego już się nie nosi
W butiku cyrkularnym klienci mogą tu nie tylko kupić ubrania, ale również oddać te niepotrzebne, umieszczając je w specjalnym boxie. Każda złotówka od 1 kg odzieży, który ponownie wróci do sprzedaży, trafi do wybranej organizacji charytatywnej. W pierwszych miesiącach działalności butiku będzie to Fundacja Wrocławskie Hospicjum dla Dzieci. Następnie w kolejnych miesiącach UDO będzie informować klientów, na jaką fundację prowadzona jest zbiórka. Każdy, kto w lutym odda tu swoje ubrania, może wygrać bezpłatną sesję ze stylistą i kompletną stylizację z drugiego obiegu.
W ciągu trzech lat UbraniaDoOddania.pl przekazało przeszło 750 tys. zł do 150 organizacji i uratowało przed zmarnowaniem 750 ton niepotrzebnych ubrań.
Cyrkularny butik zlokalizowany jest na 1 piętrze Wroclavii. Zajmuje lokal o powierzchni 160 m2, a zgodnie z konceptem marki, meble i całe wyposażenie – lady, oświetlenie, ozdoby, również pochodzą z obiegu zamkniętego.
Zrównoważona moda podbija świat
Kwestia zrównoważonej mody łączącej ochronę środowiska, odpowiedzialność społeczną i ekorozwój, od kilku lat staje się coraz ważniejszym tematem w branży. Możliwości zakupów w duchu slow fashion oczekuje coraz więcej konsumentów na całym świecie. Jak wskazują badania Vogue Polska i BCG zebrane w raporcie „Consumers’ Adaptation to Sustainability in Fashion”, Polacy wybierają modę zrównoważoną, po pierwsze - by chronić środowisko (42 proc.), po drugie - z troski o przyszłe pokolenia (30 proc.), po trzecie - z troski o własne zdrowie (27 proc.). Aż 85 proc. respondentów badania „ESG w branży nieruchomości handlowych” opublikowanego przez Polską Radę Centrów Handlowych uważa, że centra handlowe powinny prowadzić działania na rzecz ekologii.
Z myślą o potrzebujących
Również Wroclavia podejmuje wiele działań odpowiedzialnych społecznie oraz akcji promujących odpowiedzialną konsumpcję. W 2021 r. wspólnie z portalem UbraniaDoOddania.pl zorganizowała charytatywną zbiórkę, w której zebrano 4 tony odzieży i przekazano 8 tys. zł na cele charytatywne. Natomiast w latach 2020 i 2021 we współpracy z warsztatem renowacji obuwia Pucybuty centrum zorganizowało dwie charytatywne zbiórki obuwia. Łącznie zebrano wówczas i odnowiono około tysiąc par butów, które trafiły do potrzebujących. We wszystkich akcjach ofiarodawcami byli mieszkańcy Wrocławia. Jeszcze w tym roku Wroclavia planuje kolejne tego typu inicjatywy.