Młode osoby w ankiecie odpowiadały na pytania o to, jakie jest podejście społeczności szkolnej do osób LGBTQ+, czy pojawia się dyskryminacja, czy organizowane są warsztaty antyprzemocowe oraz czy nauczyciele i nauczycielki wspierają społeczność LGBTQ+.
Wyniki Rankingu 2024
Ogólnopolski Ranking Szkół Przyjaznych LGBTQ+ dotarł do ponad 2000 szkół. W krajowym zestawieniu pierwsze miejsce zajęło 1 Społeczne Liceum Ogólnokształcące „Bednarska” z Warszawy, drugie XXX Liceum Ogólnokształcące im. Jana Śniadeckiego z Warszawy, a trzecie – III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zabrzu. W pierwszej 25 pojawiają się takie miejscowości jak: Żywiec, Opole, Kielce, Rumia, Chojnice, Człuchów, Kędzierzyn-Koźle. 55% głosów pochodziło spoza 10 największych miast w Polsce. Cała lista znajduje się na stronie https://lgbtplusme.com/ranking/pl. (Dane regionalne woj. dolnośląskiego są dostępne po kliknięciu „sprawdź ranking”). Zwycięskie szkoły otrzymują Tarcze Zaufania podpisane przez wiceministrę Paulinę Piechnę-Więckiewicz.
Hasło tegorocznej edycji projektu to „Szkoła Zaufania”. Ranking odbywa się w tym roku pod patronatem trzech instytucji państwowych: Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministry ds. Równości, Rzecznika Praw Dziecka, a także z rekordowym wsparciem samorządowym, w tym także Honorowym Patronatem Prezydenta Wrocławia.
TOP 10 na Dolnym Śląsku:
- Liceum Sztuk Plastycznych im. Stanisława Kopystyńskiego we Wrocławiu
- Liceum Ogólnokształcące im. Jana Heweliusza w Legnicy
- Regionalny Ośrodek Edukacji - Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu
- Regionalny Ośrodek Edukacji - Technikum we Wrocławiu
- Liceum Ogólnokształcące nr VIII im. Bolesława Krzywoustego we Wrocławiu
- Liceum Ogólnokształcące nr XII im. Bolesława Chrobrego we Wrocławiu
- Technikum nr 15 im. Marii Skłodowskiej – Curie we Wrocławiu
- Technikum nr 16 im. Czesława Miłosza we Wrocławiu
- Technikum nr 10 im. Fryderyka Joliot-Curie we Wrocławiu
- Liceum Ogólnokształcące nr XVI we Wrocławiu
Wyniki w nowej formule
Tegoroczny Ranking pokazuje, że niewiele ponad 50% osób uczestniczących w badaniu deklaruje, że atmosfera w szkole jest dobra. To ciągle niewiele, dlatego kluczowe jest wspieranie społeczności uczniowskiej, nauczycielskiej i rodzicielskiej, żeby poprawiać atmosferę w szkołach w całej Polsce.
Co czwarta ankietowana osoba w województwie dolnośląskim przyznaje, że wie o osobie, która doświadczyła przemocy fizycznej np. popychanie czy bicie ze względu na przynależność do społeczności LGBTQ+.
40% ankietowanych w województwie dolnośląskim wie o osobie w swojej szkole, która doświadczyła cyberprzemocy z innych powodów niż przynależność do społeczności LGBTQ+.
Dane dotyczące kwestii przemocy rówieśniczej są nadal niepokojące. Aż 41% uczestników i uczestniczek badania doświadczyło przemocy psychicznej (np. wykluczenie, przezwiska, wyśmiewanie) ze względu na orientację seksualną lub tożsamość płciową, a 49% uczestników i uczestniczek badania doświadczyło przemocy psychicznej z innych względów. Alarmujący jest poziom przemocy fizycznej (np. szturchnięcia, przepychanki): 28% osób uczestniczących doświadczyło jej ze względu na orientację seksualną lub tożsamość płciową, a 27% z innych względów.
- Te dane pokazują że mimo poprawy jest jeszcze wiele do zrobienia. Jako społeczeństwo polskie stoimy przed ciężkim i jednym z najważniejszych wyzwań obecnych czasów, mianowicie musimy sprawić żeby każdy czuł się zarówno w szkole jak i społeczeństwie akceptowany i szanowany za to kim jest – mówi Jakub Juszczak, Koordynator Regionalny woj. dolnośląskiego.