Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Instytucje kultury w lepszej formie po pandemii
Okres pandemii był dla teatrów wyjątkowo trudnym czasem, kolejne lockdowny zmusiły do proponowania widzom oferty online i wielu przypadkach (jak choćby Narodowego Forum Muzyki) słuchacze pozostali wierni i odwiedzali Facebooka NFM-u słuchając transmisji z koncertów, ale wszyscy – dyrekcja i publiczność – pozostali zgodni – to sytuacja tymczasowa. Najważniejsze pozostało spotkanie artysty z widzem na żywo.
Publiczność po pandemii stopniowo wracała do teatrów i sal koncertowych, dyrektorzy instytucji podsumowali teraz 2022 rok i uważają, że był udany, biorąc pod uwagę, że do marca obowiązywały jeszcze pandemiczne obostrzenia, a więc i na spektakl mogło przyjść mniej osób, musiały pozostać w maseczkach etc.
– Po dwóch trudnych latach, instytucje kultury w 2022 odbiły się po pandemii. Szczególnie druga połowa roku była bardzo dobra – mówi Bartłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych UM. – Ludzie znów zaczęli chodzić do teatrów i na koncerty. Choć szczegółową frekwencję ze wszystkich instytucji kultury prowadzonych przez Miasto Wrocław jeszcze liczymy, wiemy, że dane z galerii sztuki, muzeów czy centrów kultury też są optymistyczne. Podsumowując: 2022 rok był naprawdę dobrym rokiem – nie ma wątpliwości Świerczewski.
Instytut Grotowskiego – rok 2022 z rekordową widownią
W 2022 roku na 552 wydarzenia (były to zarówno spektakle premierowe i wznowienia, przeglądy tematyczne, podsumowania artystyczne, warsztaty, seminaria, wykłady, promocje książek, spotkania edukacyjne pozaszkolne i akademickie, wystawy fotograficzne, malarskie, czy performatywne) w 5 przestrzeniach Instytutu Grotowskiego (Sala Teatru Laboratorium, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Studio Na Grobli, Brzezinka, Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia) wybrało się łącznie 22 045 osób.
Czytaj także: Podsumowanie 2022 roku we wrocławskiej kulturze. Zobaczcie, co elektryzowało i zachwycało
To znakomity wynik, a dyrektor instytutu, Jarosław Fret podkreśla, że frekwencja wiąże się z rozpędzeniem Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia.
– To dynamika tej sceny i centrum daje nam świetne otwarcie po pandemii, powrót do rzeczywistego kształtowania programu i – w domyśle – oferty dla Wrocławia. Wzięliśmy na siebie rolę teatralnego hubu. Pomysł nie jest nowy, ale o tyle ważny, że staliśmy się domem dla teatru artystycznego – Teatru Polskiego w Podziemiu, Wrocławskiego Teatru Pantomimy i dzięki temu widzowie, którzy mają wyrobione nawyki, u nas spotykają się w sposób niezaplanowany i nieoczywisty. W repertuarowym teatrze wybraliby konkretny tytuł, u nas skala repertuaru jest o wiele bogatsza i bardziej dynamiczna – tłumaczy Jarosław Fret.
Dyrektor Instytutu Grotowskiego przyznaje, że ma bogate plany na rok 2023. – Oprócz współpracy z Teatrem Studio czy Łaźnią Nową, wracamy do idei „żywe kultury teatru”, zapraszania i prezentowania teatru, zjawisk i środowisk teatralnych z całej Polski – zapowiada.
Wrocławski Teatr Lalek – dzieci wróciły na spektakle
Dyrektor Wrocławskiego Teatru Lalek, Janusz Jasiński zwraca uwagę, że widzowie wrócili po pandemii nie tylko ze względu na przywiązanie. – To także ciężka praca całego naszego zespołu i walka o podtrzymanie kontaktu z publicznością, a okres pandemii był dla Wrocławskiego Teatru Lalek, jak dla wszystkich teatrów, wielkim wyzwaniem, jednak udało się nam prowadzić regularną działalność artystyczną i edukacyjną w internecie – opowiada Janusz Jasiński.
Skupiono się na dwóch głównych obszarach, czyli przeniesieniu działalności repertuarowej do internetu oraz stworzeniu zupełnie nowych działań artystycznych i edukacyjnych online. – Zrealizowaliśmy dwa duże projekty artystyczne – „Polskie rymowanki albo ceremonie” i „anderSEN O TEATRZE”. Pozyskaliśmy także dodatkowe środki finansowe umożliwiające realizację naszych działań i zapewniające teatrowi płynność finansową – tłumaczy dyrektor WTL-u.
Do końca roku 2022 roku na spektakle, warsztaty i 6. Przegląd Nowego Teatru dla Dzieci wybrało się 47 475 osób.
Narodowe Forum Muzyki – z dobrą tendencją
Do końca listopada 2022 roku do NFM-u przyszło 178 085 osób. Dyrektor Andrzej Kosendiak nie kryje zadowolenia.
Powoli wracamy do dobrych zwyczajów uczestniczenia w wydarzeniach kulturalnych na co dzień. Rok 2022 był trudny dla organizatorów wydarzeń kulturalnych. Obecnie widzimy już zainteresowanie ludzi całym sezonem artystycznym i bywa już tak, że na niektóre koncerty w pierwszej połowie 2023 roku nie ma już biletów. Ta dobra tendencja wydaje się mieć charakter wzrostowy. To budzi moją prawdziwą radość i pozostaje mieć tylko nadzieję, że tak już pozostanieAndrzej Kosendiak, dyrektor NFM we Wrocławiu
Teatr Muzyczny Capitol z imponującą liczbą widzów
W Teatrze Muzycznym Capitol frekwencja w 2022 roku wyniosła aż 90,4 proc., a na wydarzenia repertuarowe i niezmiernie popularny Przegląd Piosenki Aktorskiej sprzedało się 104 299 biletów. Organizatorzy nie wliczali wynajmów sal.
Wrocławski Teatr Współczesny
We Wrocławskim Teatrze Współczesnym w 2022 roku na 148 wydarzeń repertuarowych (bez wynajmów) w 2 salach sprzedano 14 724 biletów. Ten wynik cieszy. Fani teatru znowu chętnie chodzą na spektakle WTW.