wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Zmieniaj miasto z WBO 2025: głosuj do 20.10 [NOWY BIULETYN]

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Festiwal Teatralny Dialog - Wrocław od 12 października

Aż 12 zespołów teatralnych na 8 wrocławskich scenach już od 12 do 18 października. Rozpoczyna się 11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Dialog-Wrocław 2025. Obejrzymy spektakle twórców z Polski, Belgii, Francji, Ameryki Południowej, Azji. Zobaczcie, czego nie wolno przegapić na Dialogu-Wrocław, a spektakle, specjalnie dla nas, poleca prof. Mirosław Kocur, dyrektor artystyczny festiwalu.

Reklama

Teatr, który jest prawdziwym spotkaniem

Wiceprezydent Jakub Mazur przed inauguracją 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog-Wrocław 2025 przywołał słowa Jerzego Grotowskiego o teatrze, który może być spotkaniem człowieka z człowiekiem i miejscem prawdy.

– Teatr zaczyna również tam, gdzie jest spotkanie i gdzie indziej, jak nie w mieście spotkań, czyli we Wrocławiu, możemy przeżywać teatr i być miejscem, w którym w sposób szczególny, międzynarodowy, na niezwykle wysokim poziomie rozmawia się o teatrze – mówił wiceprezydent Jakub Mazur. 

<p>Konferencja prasowa przed 11. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Dialog-Wrocław 2025</p> fot. Oleksandr Poliakovsky
Konferencja prasowa przed 11. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Dialog-Wrocław 2025

Festiwal Dialog-Wrocław powraca po przerwie, a po legendarnej twórczyni i szefowej artystycznej Krystynie Meissner, stery artystyczne przejmuje prof. Mirosław Kocur, wrocławski teatrolog i krytyk.

– Krystyna Meissner była niezwykłą osobą, wizjonerką, która stworzyła we Wrocławiu  markę, jaka nie została powtórzona nigdzie na świecie. Dialog-Wrocław jest uznawany za najważniejszy festiwal teatralny w Polsce, mimo tego, że mamy wiele innych prestiżowych imprez. A obecny dyrektor artystyczny, prof. Mirosław Kocur, został wyznaczony do tej roli osobiście przez Krystynę Meissner, która podjęła doskonałą decyzję – mówiła Olga Nowakowska, dyrektor Strefy Kultury Wrocław (instytucja jest organizatorem festiwalu). 

<p>Konferencja prasowa przed 11. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Dialog-Wrocław 2025</p> fot. Oleksandr Poliakovsky
Konferencja prasowa przed 11. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Dialog-Wrocław 2025

Dyrektor artystyczny imprezy, prof. Mirosław Kocur podkreśla, że zespoły które udało się zaprosić na festiwal proponują najwyższej rangi sztukę światową.

– To, co Państwo będziecie mogli zobaczyć, szczególnie wykonania grup z Azji, to unikat, którego nigdzie indziej nie doświadczcie. Zaproszone przez nas zespoły bardzo rzadko przyjeżdżają do Europy. A uważam, że artyści, intelektualiści, ludzie myślący powinni przede wszystkim diagnozować rzeczywistość, mówić, co jest dzisiaj ważne. I ważna jest rewolucja technologiczna, nowe technologie, za sprawą których przyspiesza cała nasza kultura – tłumaczył szef artystyczny festiwalu Dialog-Wrocław 2025. 

<p>Konferencja prasowa przed 11. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Dialog-Wrocław 2025</p> fot. Oleksandr Poliakovsky
Konferencja prasowa przed 11. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Dialog-Wrocław 2025

– Czekają nas wydarzenia, które spełniają misję teatru, czyli przychodzimy do teatru po to, żeby być odmienionym i każde z tych przedstawień, na pewno sprawi, że oglądając je Państwo wyjdziecie z teatru zachwyceni – zachęca Olga Nowakowska, dyrektor Strefy Kultury Wrocław.  

Festiwal Dialog - Wrocław 2025. Te spektakle trzeba obejrzeć

Specjalnie dla wroclaw.pl dyrektor artystyczny festiwalu, teatrolog i krytyk prof. Mirosław Kocur poleca spektakle, których nie można przegapić na festiwalu.

– Przede wszystkim bardzo polecam spektakle azjatyckie, bo polskie można zobaczyć w Warszawie czy Krakowie, natomiast przedstawienia z Azji są absolutnie unikalne i specjalnie umieściliśmy je w dużych przestrzeniach z odpowiednio dużą widownią – podkreśla prof. Mirosław Kocur. 

  • Sankai Juku – Ushio Amagatsu / 山海塾, TOTEM – pustka i wysokość, Reżyseria: Ushio Amagatsu, Spektakle: 17 października (godz. 18.30), 18 października (godz. 16.00), Opera Wrocławska, ceny biletów: 110 zł, 130 zł

– Grupa istnieje już 50 lat i bilety na ich spektakle we Francji trzeba kupować rok wcześniej. To jest unikalny teatr, być może najwybitniejsze, co wydarzyło się w ostatnich latach w Japonii.

Zespół znalazł zupełnie nowy sposób opowiadania historii o człowieku i o jego problemach na głęboko duchowym poziomie, na jakim chyba nikt inny tego nie robi. Piękno tego spektaklu jest po prostu olśniewające, warto spotkać się z tą inną kulturową narracją – opowiada prof. Kocur. 

<p>Japoński teatr Sankai Juku</p> fot. mat. Festiwalu Dialog-Wrocław
Japoński teatr Sankai Juku

  • Huang Yi Studio+, Głosy. Przedmioty. Lalka. 3 elementy: prezentacja work-in-progress, Choreografia: Huang Yi, Spektakle: 12, 13 października, godz. 20.00, Impart Centrum, ceny biletów: 70 zł, 90 zł.

– Huang Yi zgodził się zaprezentować trzy fragmenty tego, nad czym obecnie pracuje. To unikalna możliwość wejścia do kuchni artysty, który posiada dostęp do technologii, jakie w Polsce są nieznane i próbuje wprowadzać je w dialog z żywym ludzkim ciałem. 

Zobaczymy roboty, które otrzymał od wytwórcy robotów dla linii produkcyjnych Mercedesa. To nie humanoidy, ale po prostu ramiona, która wyglądają niesamowicie. Projekt Huang Yi jest absolutnie godny polecenia – zachęca prof. Mirosław Kocur.

Galeria zdjęć

  • Ryoichi Kurokawa, podzespoły, Reżyseria: Ryoichi Kurokawa, Spektakle: 15, 16 października, godz. 17.00, Impart Centrum, ceny biletów: 70 zł, 90 zł.

– Kurokawa to, moim zdaniem, jeden z najciekawszych w tej chwili artystów, wybitny komputerowiec i wybitny wizjoner, który tworzy własną muzykę i serię niezwykłych obrazów zabawy z architekturą. Japończyk działający w Berlinie wymyślił też zupełnie nowy teatr immersyjny.

W jego spektakl się wchodzi, zostaje się zanurzonym, siedząc nieruchomo na widowni. Kurokawa sprawia wrażenie współczesnego szamana zabierającego nas w podróż-przygodę życia. To trzeba zobaczyć – przekonuje dyrektor artystyczny festiwalu Dialog-Wrocław 2025.

<p>Konferencja prasowa przed 11. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Dialog-Wrocław 2025</p> fot. Oleksandr Poliakovsky
Konferencja prasowa przed 11. Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym Dialog-Wrocław 2025

  • Machine & Art NOW Ltd., Ostrożnie! Człowiek w środku, Dyrektor artystyczny: Leung Kei-Cheuk (GayBird), Spektakle: 17 października (godz. 21.00), 18 października (godz. 19.00), Browar Mieszczański, ceny biletów: 70 zł, 90 zł.

– Na koniec festiwalu zaprosiliśmy człowieka z Hongkongu Który ma nazwisko chińskie, jakie tłumaczymy na angielski jako Gay Bird, czyli Wesoły Ptaszek. To również oryginalny artysta, który z jednej strony jest wybitnym komputerowcem i tworzy własne programy softwarowe, ale też projektuje własne instrumenty muzyczne i tworzy totalne spektakle, podczas których gra się na specjalnie zbudowanej scenografii.

Wcześniej zaprosiłem GayBirda do Polski i dałem mu zadanie, aby uczynił z miasta performera, zależało mi, aby architektura przestała być tylko tłem do streamingów, projekcji, jak w Kinomuralu, ale aby ona ożyła – tłumaczy prof. Kocur. 

  • TAO Dance Theater, 16&17, Choreografia: Tao Ye, Spektakle: 12, 13 października, godz. 18.00, Opera Wrocławska, ceny biletów: 80 zł, 100 zł.

– To zespół, który przypadkiem znalazłem w Pekinie. Byłem zdziwiony, dlaczego Biennale w Wenecji zamawia spektakl u młodego choreografa Tao Ye, a okazało się, że stworzył ze swojego zespołu – Dance Theater Tao – prawie klasztor Shaolin, bo to najbardziej zdyscyplinowana grupa performerów, z którą się w życiu zetknąłem.

<p>Tao Dance Theater z Chin</p> fot. mat. Festiwalu Dialog-Wrocław
Tao Dance Theater z Chin

Tak mocnych spektakli z użyciem ciała jeszcze nie widziałem. Ich przedstawienie jest tytułowane ilością osób na scenie – 16-17 – bo tyle ich będzie za każdym razem.

To autentyczne arcydzieło nowego teatru, nic nie trzeba rozumieć, Chińczycy nawet nam zabronili tłumaczyć poszczególne słowa. Tao ma jedną wielką obsesję – znaleźć nowy sposób wyrażania ciała ludzkiego, nowy sposób ekspresji teatralnej i, moim zdaniem, w tym spektaklu to znalazł – zaznacza prof. Mirosław Kocur. 

Bilety na Festiwal Dialog-Wrocław 2025 – gdzie kupić?

Bilety kupimy online na stronie festiwalu. Na opisane i polecane przez prof. Kocura spektakle wciąż są jeszcze bilety. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama