wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

24°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 16:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Te szklane cacka was zachwycą. Wystawa w Muzeum Narodowym
Kliknij, aby powiększyć
Szklane naczynia – przezroczyste z czerwonymi elementami, praca dyplomowa prof. Małgorzaty Dajewskiej fot. Tomasz Hołod
Szklane naczynia – przezroczyste z czerwonymi elementami, praca dyplomowa prof. Małgorzaty Dajewskiej

Wystawa „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” to gratka dla tych, którzy kochają polski design. W gablotach i na specjalnych walcach ustawiono blisko 500 przedmiotów, które są dziś obiektem pożądania kolekcjonerów. Ale ten pokaz to też okazja, by odkryć, że polskie szkło nie musi się wyłącznie kojarzyć z nazwiskiem Zbigniewa Horbowego. Kuratorka Barbara Banaś pokazuję rzeszę znakomitych kobiet projektantek i przywraca ich biografie.

Reklama

Czy istnieje szkło kobiece? Są po prostu dobre projekty 

Kiedy pada hasło „polskie szkło artystyczne” odpowiada się na nie właściwie automatycznie wymieniając nazwiska Zbigniewa Horbowego, Jerzego Słuczana-Orkusza, czy Henryka Albina-Tomaszewskiego. Znacznie rzadziej padają nazwiska kobiet artystek i sięga się po przykłady ich twórczości. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wystawa &bdquo;Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)&rdquo; w Muzeum Narodowym we Wrocławiu</p> fot. Tomasz Hołod
Wystawa „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

Kuratorka wystawy „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” (i jednocześnie wicedyrektorka Muzeum Narodowego we Wrocławiu) Barbara Banaś uzupełnia te luki w edukacji i wyprowadza z cienia (a czasem wręcz z niebytu) postaci i prace artystek szkła tworzących od lat 40. XX wieku do 2020 roku (choć współczesna reprezentacja jest już bardzo dobrze rozpoznawalna). 

Często słyszę pytanie, czy istnieje coś takiego, jak szkło kobiece i czym się wyróżnia. Nie ma szkła kobiecego ani męskiego, są po prostu dobre wzory, a projektantki także takie robiły.
Barbara Banaś, kuratorka wystawy

Ta wystawa powstała z zainteresowania, co przez lata działo się z absolwentkami zwłaszcza wrocławskiej Katedry Szkła, jedynej takiej w Polsce, którą utworzono pod koniec lat 40. w PWSSP (Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, dzisiejszej ASP we Wrocławiu). Barbarę Banaś interesowało, ile było tych kobiet, jak artystki trafiły do przemysłu, jak sobie radziły w zawodzie. Po wstępnej selekcji okazało się, że na jej liście znalazło się ok. 40 nazwisk artystek. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wystawa &bdquo;Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)&rdquo; w Muzeum Narodowym we Wrocławiu &ndash; prace Wandy Zawidzkiej-Manteuffel</p> fot. Tomasz Hołod
Wystawa „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu – prace Wandy Zawidzkiej-Manteuffel

Niestrudzone projektantki szkła – poznajcie artystki 

Barbara Banaś rozpoczyna prezentację artystek od dwóch nestorek, warszawskich projektantek związanych z przedwojenną Spółdzielnią Artystów Ład. To Halina Jastrzębowska-Sigmund i Wanda Zawidzka-Manteuffel, które w 1947 roku, jako młode kobiety, przyjechały do Huty „Józefina” w Szklarskiej Porębie i realizowały tam swoje pierwsze pomysły w szkle, a, co ciekawe, dla obydwu był to pierwszy kontakt z tym materiałem.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wystawa &bdquo;Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)&rdquo; w Muzeum Narodowym we Wrocławiu &ndash; prace Haliny Jastrzębowskiej-Sigmund (pierwsza z lewej karafka &bdquo;Samotnik&rdquo; i korek z funkcją kieliszka)&nbsp;</p> fot. Tomasz Hołod
Wystawa „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu – prace Haliny Jastrzębowskiej-Sigmund (pierwsza z lewej karafka „Samotnik” i korek z funkcją kieliszka) 

Kolejne bohaterki to już absolwentki Wrocławskiej Katedry Szkła, która powstała z końcem lat 40., a jej mentorem i twórcą programu był prof. Stanisław Dawski, rektor uczelni. Wśród pierwszych uczennic, które trafiły potem do pracy w hutach m.in. na Dolnym Śląsku były Regina Włodarczyk-Puchała (związana z hutą „Julia” w Szklarskiej Porębie), Eryka Trzewik-Drost (pracownica Huty „Ząbkowice” w Dąbrowie Górniczej), Stanisława Paczos (zaczynała w hucie „Hortensja” w Piotrkowie Trybunalskim potem pracowała w hucie „Violetta” w Stroniu Śląskim).

Pojawiają się także kobiety, które nie kończyły wrocławskiej ASP, jak absolwentka krakowskiej ASP Janina Węcewicz-Macek (pracująca w hucie „Zawiercie” w Zawierciu). Interesujące są prace z krakowskiej huty przy Lipowej, która była eksperymentalnym ośrodkiem Instytutu Szkła (tu nad wzorami pracowały Barbara Świstacka, Zofia Pasek i Monika Orkusz). 

Wśród współczesnych twórczyń szkła artystycznego są zarówno wykładowczynie wrocławskiej ASP – Małgorzata Dajewska, Agnieszka Leśniak-Banasiak, Agnieszka Bar, ale też artystki Katarzyna Hałas i Aleksandra Kujawska. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wystawa &bdquo;Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)&rdquo; w Muzeum Narodowym we Wrocławiu &ndash; prace Agnieszki Leśniak-Banasiak</p> fot. Tomasz Hołod
Wystawa „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu – prace Agnieszki Leśniak-Banasiak

Trzeba podkreślić, że pokaz w Muzeum Narodowym we Wrocławiu nie jest przeglądem wszystkich projektantek aktywnych w polskim wzornictwie minionych siedmiu dekad. – To mój osobisty wybór, który wiązał się też z dostępnością obiektów, możliwością ich identyfikacji, aby mieć pewność, że wyszły spod ręki danej artystki – tłumaczy kuratorka wystawy Barbara Banaś.

Dolny Śląsk już bez hut szkła

Autorstwo szklanych dzieł jest kluczowe, bo po upadku wielu hut szkła w Polsce (m.in. huty „Julia” w Szklarskiej Porębie, „Violetta” w Stroniu Śląskim, „Ząbkowice” w Dąbrowie Górniczej, „Hortensja” w Piotrkowie Trybunalskim, „Zawiercie” w Zawierciu) okazało się, że w większości przypadków nie zostały po nich żadne archiwa, w tym m.in. nazwiska autorów i autorek wykonywanych w danej hucie prac. W niektórych przypadkach Barbarze Banaś udało się ustalić autorstwo danych dzieł, ale po latach takie badania są coraz trudniejsze.  

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wystawa &bdquo;Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)&rdquo; w Muzeum Narodowym we Wrocławiu &ndash; prace Stanisławy Paczos</p> fot. Tomasz Hołod
Wystawa „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu – prace Stanisławy Paczos

Oglądając piękne przedmioty wytworzone w polskich zakładach warto pamiętać, że podobnego urodzaju już nie uświadczymy. – Na Dolnym Śląsku, niegdyś zagłębiu hutniczym, dziś istnieje tylko Huta „Julia” i to w okrojonej wielkości, ponieważ działa wyłącznie zakład w Piechowicach będący w rękach prywatnych właścicieli. Wszystkie pozostałe zakłady zostały zlikwidowane. To bardzo smutne, że przemysł szklarski, który stanowił potęgę w tej części Europy, został całkowicie zniszczony, zrujnowany – ubolewa Barbara Banaś.

Polskie designerskie szkło od lat 40. XX wieku do XXI wieku 

Wystawa „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” to nie tylko prezentacja sylwetek i dzieł artystek szkła, to także przegląd zmieniających się trendów wzorniczych od lat 40. XX wieku do współczesnych.

Pokazujemy całe spektrum szkła, od szkła artystycznego kolorowego po szkło kryształowe, które dziś postrzegane jest jako synonim złego, mieszczańskiego i socjalistycznego gustu. Odwiedzający przekonają się jednak, że szkła kryształowe mogą być naprawdę piękne, niepowtarzalne i jeszcze przyjdzie na nie czas.
mówi Barbara Banaś

Kuratorka podkreśla, że zależało jej, aby przybliżyć nie tylko losy artystek (ich biografie są wyeksponowane w każdej z sal), ale też to, jak zmieniał się status projektanta w hucie, jakie były realia ekonomiczne minionych lat, oczekiwania odbiorców i lista tego, co rzeczywiście było realizowane w produkcji, a co pozostało jako prototypy pokazywane tylko na wystawach i targach. 

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wystawa &bdquo;Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)&rdquo; w Muzeum Narodowym we Wrocławiu</p> fot. Tomasz Hołod
Wystawa „Szklane życiorysy. Polskie projektantki szkła (1945-2020)” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

Eksponaty wypożyczono na wystawę m.in. z Muzeum Narodowego w Warszawie, Krakowie, zbiorów Instytutu Szkła w Krakowie, Huty Krakowskiej i z kolekcji prywatnych.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl