Wrocławski Teatr Współczesny – „Chamstwo” (premiera 28 stycznia 2023)
Zapowiada się ciekawa premiera, bo reżyserka Agnieszka Jakimiak wzięła na warsztat dyskutowaną w 2021 roku książkę „Chamstwo” Kacpra Pobłockiego, antropologa społecznego i historycznego, która ukazała się w czasie gorących dyskusji nie tylko wokół tematu pańszczyzny, ale również tego, jak dziś pisać na nowo historię Polski uwzględniając w niej (w rolach pierwszoplanowych) nie wyłącznie klasy panujące, ale i nieobecnych. Pobłocki analizował zarówno pańszczyznę jako zjawisko, ale równie mocno akcentował jej wpływ na historię i naszą dzisiejszą mentalność, jako że z wieloma skutkami pańszczyźnianego trudnego dziedzictwa mierzymy się do dziś.
Agnieszka Jakimiak podkreśla, że z podejmowanych w książce tematów bardziej niż przemoc interesują ją współpraca, troska i strategie stawiania oporu. Autorskiej adaptacji tej książki dokonał Mateusz Atman, który tworzy z tą reżyserką artystyczny kolektyw. Autorzy spektaklu w twórczy sposób przekładają istotne dla nich tematy na przedstawienie w formie terapii z historii.
– Spektakl „Chamstwo” to czytanie między wierszami języka okrucieństwa. Moc dzieli się na przemoc i pomoc. Nas interesuje pomoc. Tropimy pańszczyźniane korzenie współczesnego patriarchatu i zastanawiamy się, jak można przerwać łańcuch przemocy, jak możemy sobie nawzajem pomóc - pomimo państwa i bez państwa – podkreśla Atman.
Premiera „Chamstwa” 28 stycznia 2023 na Scenie na Strychu. W obsadzie Anna Kieca, Jolanta Solarz-Szwed, Dominika Probachta, Magdalena Taranta, Mariusz Bąkowski, Rafał Cieluch, Miłosz Pietruski, Tomasz Taranta.
Teatr Polski – „Jest tak, jak wam się wydaje” (premiera 28 stycznia 2023)
Lubicie film „Dogville” Larsa von Triera albo książkę „Opowieść podręcznej” Margaret Atwood? Jeśli tak, to spektakl „Jest tak, jak wam się wydaje” jest idealną propozycją. Zwłaszcza, że akcja sztuki rozgrywa się w niedalekiej przyszłości w społeczeństwie pozornie faszystowskim, ale bez konkretnych odniesień do jakiegokolwiek dzisiejszego miejsca, w małym miasteczku w słowiańskim kraju owładniętym wojną z tyranem-najeźdźcą.
Czeka nas konfrontacja mieszkańców małej społeczności z obcymi uciekinierami wojennymi z sąsiedniego kraju i zarazem próba znalezienia dyplomatycznego rozwiązania konfliktu. Punktem wyjścia dla premiery we Wrocławiu i równoległej premiery tego samego tytułu w Oslo jest klasyczny dramat Luigiego Pirandella „Tak jest, jak się państwu zdaje”.
Na podstawie badań społecznych przeprowadzonych w Norwegii i Polsce powstały dwa warianty scenariusza ukazujące relacje mniejszości ukraińskiej w Polsce i polskiej w Norwegii ze społecznościami lokalnymi. Spektakl wrocławski reżyseruje Gianluca Iumiento, a norweski Marcelino Martin Valiente.
Teatr Polski w Podziemiu – „Elżbieta II” (jesienią 2023)
Do marca nie zapowiadano nowych spektakli (na razie możemy oglądać ubiegłoroczną premierę „Finnegans W/Fake”), ale wszyscy żyją już zapowiadaną na 2023 rok premierą „Elżbiety II” Yhomasa Bernharda, którą wyreżyseruje sam Krystian Lupa.
– Dramat jest majstersztykiem tendencji wyprowadzania widza w pole, dokładnie tak, jak robią to autorzy kryminałów – tłumaczy. – Genialny kryminał to taki, w którym widz poczuje się nagle kompletnie zagubiony w swojej drodze i zauważa, że patrzył na rzeczywistość nie rozumiejąc jej. Coś takiego gotuje nam w swoim tekście Bernhard. Dla nas ten dramat jest wyzwaniem, bo spektakl pozwoli widzowi najpierw nie rozumieć, a później jednak zrozumieć – dodaje Krystian Lupa.
Premiera „Elżbiety II” planowana jest na przełom listopada i grudnia 2023 roku w Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia.
Wrocławski Teatr Lalek – „Pinokio”, „Głośniej się nie da”
Pierwsza premiera tego roku 25 lutego i Agata Kucińska wyreżyseruje „Pinokia”. Uwielbiana przez widzów aktorka i reżyserka tak cudownych spektakli, jak choćby „Ile żab waży księżyc”, tym razem postanowiła wystawić sztukę Joela Pommerata. To historia o Pinokiu, ale przepisana na nowo, dopasowana do realiów współczesnego świata, a jednocześnie refleksja o kłamstwie i prawdzie.
Druga z premier 2023 roku już 3 czerwca – to „Głośniej się nie da?” w reżyserii Michała Buszewicza, historia o dzieciach – ich hałasowaniu i uciszaniu, którą reżyser napisał na zamówienie Wrocławskiego Teatru Lalek. O swoim spektaklu mówi, że to historia grupki dzieciaków, która nie może znaleźć sobie miejsca.
Narodowe Forum Muzyki – tych koncertów nie przegapcie
Garrick Ohlsson gra Chopina (czwartek, 26 stycznia 2023)
Amerykański pianista, zwycięzca Konkursu Chopinowskiego z 1970 roku (kiedy przyjechała wyjątkowo silna reprezentacja zza oceanu) od lat wykonuje muzykę Chopina, zawsze interesująco. Podczas koncertu będą wybrane Etiudy z op. 10, Berceuse Des-dur, Barkarola Fis-dur, czy II Sonata b-moll. Dla fanów Chopina lektura obowiązkowa, dla pozostałych świetna okazja, by posłuchać muzyki polskiego kompozytora w mistrzowskiej interpretacji.
Aleksandra Kurzak śpiewa Góreckiego (piątek, 31 marca 2023)
Wrocławianka Aleksandra Kurzak jest gwiazdą światowych scen operowych od Berlina, Londynu i Paryża po Nowy Jork. Ale chętnie wraca też na wrocławskie sceny – do Opery Wrocławskiej, gdzie rozpoczynała karierę i do Narodowego Forum Muzyki. Tym razem spora niespodzianka, bo posłuchamy ją w partii wokalnej ze słynnej III Symfonii „Pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego, a tekst, który zaśpiewa wydrapała na ścianie gestapowskiej katowni w Zakopanem osiemnastoletnia wówczas Helena Błażusiakówna (szczęśliwie, przetrwała wojnę). NFM Filharmonię Wrocławską poprowadzi Giancarlo Guerrero.
Anne-Sophie Mutter i jej trio (wtorek, 16 maja 2023)
Niemieckiej skrzypaczki, na której talencie poznał się niegdyś wielki Herbert von Karajan specjalnie reklamować nie ma potrzeby, jak niesamowicie gra wiedzą choćby ci, którzy niegdyś słyszeli jej wykonanie Koncertu D-dur Beethovena na jej osobistym Stradivariusie „Lord Dunn-Raven”. Tym razem, wspólnie z muzykami ze swojego trio – pianistą Lambertem Orkisem i wiolonczelistą Maximilianem Hornungiem – przygotowała utwory m.in. Clary Schumann, Johanessa Brahmsa, Andre Previna.
Paul McCreesh wraca do Wrocławia (piątek, 26 maja 2023)
Oczywiście brytyjski dyrygent, który był szefem artystycznym festiwalu Wratislavia Cantans, powraca tylko na jeden koncert, ale i tak warto przyjść, bo w programie wieczoru iście brytyjski repertuar – od wspaniałego koncertu skrzypcowego Edwarda Elgara (zagra Ning Feng) po II Symfonię „Londyńską” Ralpha Vaughana Williamsa. A przy pulpitach NFM Filharmonia Wrocławska.
Opera Wrocławska – premiery baletowe (20.01, 25.03)
W piątek 20 stycznia „Żywioły. Wieczór choreografów”, czyli 11 oryginalnych, nigdy wcześniej nie prezentowanych kreacji w wykonaniu wyśmienitego zespołu Baletu Opery Wrocławskiej. Możemy spodziewać się nieokiełznanej kreatywności, obfitości stylistycznych pomysłów i prawdziwej pasji do tańca. W tym roku Wieczór Choreografów po raz pierwszy został poszerzony poprzez współprace z młodymi kompozytorami Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (Alina Dzięcioł, Daria Kuziak, Tymoteusz Lasik, Maciej Powierża, Małgorzata Szandrach, Agata Zemla) i wykonawcami nowych kompozycji - studentami i absolwentami wrocławskiej uczelni.
Autorami układów choreograficznych są Daniel Agudo Gallardo, Anna Gancarz, David Oscar Blat, Sava Cebanu, Anatoliy Ivanov, Lucas Hessel Raffalovic, Bartłomiej Malarz, Sergi Martinez CastelloKei Otsuka, Anna Szopa-Kimso, Anna Piotrowska.
A 25 marca 2023 premiera spektaklu tanecznego „Elsa Canasta/Bolero/Flight” z choreografią trzech twórców – Małgorzaty Dzierżon (Polska), Meryl Tankard (z Australii) i Javier De Frutos (z Wenezueli). Dzieła te zostaną zaprezentowane w Polsce po raz pierwszy do muzyki Cole'a Portera, Maurice'a Ravela, Somei Satoh i Kate Whitley.
Trzy utwory łączy pasja, melancholia, siła ruchowego przekazu, a także cały kalejdoskop ludzkich emocji, odbijających się w nieustannie zmieniających się tanecznych obrazach. Całość poprowadzi dyrygent Adam Banaszak.