wroclaw.pl Kulturalny Wrocław - najważniejsze informacje o kulturze Kultura logo
Pogoda we Wrocławiu temperatura powietrza wynosi 19°C
Link do portalu wroclaw.pl
Aby wyświetlić zawartość strony, zaakceptuj pliki cookie
Reklama

Festiwal Nowe Horyzonty 2022 w wersji online. Do 7 sierpnia obejrzymy filmy

Magdalena Talik,
Kadr z filmu „Niezwiązani” w reż. Joanny Hogg, który obejrzymy online do 7 sierpnia fot. mat. pras. MFF Nowe Horyzonty
Kadr z filmu „Niezwiązani” w reż. Joanny Hogg, który obejrzymy online do 7 sierpnia

Zakończyła się stacjonarna część Festiwalu Nowe Horyzonty 2022, ale do 7 sierpnia trwa jeszcze festiwal online. Możemy wykupić sobie dostęp do wybranej puli 80 filmów i dostaniemy 48 godzin, aby je obejrzeć. Wśród tytułów są laureat tegorocznego Grand Prix, film „Do piątku, Robinsonie”, Nagrody Publiczności – film „107 matek” i wyjątkowo popularny podczas stacjonarnej odsłony festiwalu obraz „Wzgórze ryczących lwic”.

Reklama

Nowe Horyzonty 2022 online – filmy, które trzeba obejrzeć

Wybraliśmy dla Was filmy, do których do 7 sierpnia warto wykupić dostęp online.   

107 matek, reż. Péter Kerekes, Nagroda Publiczności MFF Nowe Horyzonty 2022 

Łesia jest młodą więźniarką, niedawno osadzoną w odeskim zakładzie karnym. Już w ośrodku rodzi jej się dziecko. Małego Kolę będzie mogła jednak widywać tylko w wyznaczonych godzinach. Chłopiec pozostanie na oddziale dziecięcym do trzeciego roku życia, potem, jeśli nie weźmie go pod opiekę ktoś z rodziny, trafi do sierocińca. 

Péter Kerekes zbiera doświadczenia ponad stu rzeczywistych więźniarek. Dramatyzuje ich historie, zachowując jednak dokumentalną konwencję. (mat. org.) 

Aida, reż. Jasmila Žbanić 

Bośniacka reżyserka pokazuje jedną z najczarniejszych kart współczesnej historii Europy – masakrę w Srebrenicy. Główną bohaterką jest tłumaczka (Jasna Duričić) – ktoś między zagubionymi stronami, starająca się scalić świat zmierzający ku zagładzie. Klasyczną, męską optykę wojny zastępuje nieoczywiste spojrzenie kobiet – głównej protagonistki oraz urodzonej w Sarajewie bośniackiej reżyserki.

To film, który zostaje mocno w głowie, porusza do żywego, rozszarpuje serca widzów. (mat. org.)

Delikatnie, reż. László Csuja, Anna Nemes

Reżyserzy opowiadają o świecie kulturystyki, w którym rządzą wyczerpujące plany treningowe i restrykcyjne diety, nakładanie opalenizny i prezentacja na scenie popisowych póz. Aby osiągnąć formę konkursową, trzeba stracić 74% tkanki tłuszczowej i doprowadzić organizm na skraj odwodnienia, ale Edina (w tej roli węgierska kulturystka Eszter Csonka) jest na to gotowa. Dla marzenia o zdobyciu mistrzostwa świata, które dzieli ze swoim partnerem i trenerem Adamem (György Turós), poświęciła bowiem wiele. (mat. org.)

Do piątku, Robinsonie, reż. Mitra Farahani

Bohaterami dokumentu są tytani Nowej Fali (irańskiej i francuskiej). Choć ich artystyczne ścieżki biegły blisko siebie, kończący właśnie sto lat reżyser i pisarz Ebrahim Golestan oraz 91-letni mistrz kina Jean-Luc Godard nigdy się nie spotkali. Dopiero reżyserka filmu Mitra Farahani zaaranżowała rozmowę tych intelektualistów, aktywistów, twórców. Żyjący w Sussex Golestan i mieszkający w Szwajcarii Godard przez 29 tygodni prowadzili korespondencję, a reżyserka, krążąc od domu do domu, odegrała rolę posłańca.

W błyskotliwym i na swój sposób zuchwałym dokumentalnym eseju Farahani kreśli portrety „proroków z gniewnych lat”, mierzących się ze śmiercią i słabością ciała, wciąż jednak niezwykle przenikliwych i dowcipnych.(mat. org.)

Flux Gourmet, reż. Peter Strickland

Podczas rezydencji artystycznej, przypominającej nasze niedawne covidowe kwarantanny, artyści jedzą, kłócą się z zamożną patronką i spacerują po ogrodzie w towarzystwie pisarza cierpiącego na chroniczne wzdęcia. Peter Strickland zawsze stawiał na „dziwne” kino, więc we Flux Gourmet nie brakuje ani jajecznych fetyszów, ani zaskakujących rytuałów.

Tym razem reżyser stawia też pytanie, co jest najważniejsze w sztuce: prawda czy może iluzja? (mat. org.)

Gorzkie żniwa, reż. Agnieszka Holland

Jeden z filmów z tegorocznej retrospektywy Agnieszki Holland, pierwszej w Polsce, co należy podkreślić. To rzadko pokazywany obraz. Historia Leona, bogatego polskiego gospodarza, który ratuje błąkającą się po lesie Żydówkę, tylko z pozoru przypomina jedną z wielu krzepiących opowieści o miłości wznoszącej się ponad cierpienie. W rzeczywistości Holland tworzy skomplikowany portret głównego bohatera, miotającego się pomiędzy dobrodusznością a pragnieniem władzy, hipokryzją i niemożliwym do okiełznania pożądaniem. (mat. org.)

Lost Lost Lost, reż. Jonas Mekas

Jeden z filmów retrospektywy litewsko-amerykańskiego filmowca Jonasa Mekasa (ten tytuł stał się też tytułem jednego z cykli pokazów podczas wszystkich festiwali Nowe Horyzonty). Kino jak improwizacja jazzowa – swobodne, śmiałe i nieoczywiste. Na pięciu filmowych rolkach, obejmujących lata 1949-1963, reżyser rekonstruuje bezpowrotnie utracony czas – czas młodości naznaczonej poczuciem wykorzenienia i kryzysem tożsamości, ale i stojącej pod znakiem pierwszych prób twórczych. Niedługo po dotarciu do Stanów Zjednoczonych Mekas rozpoczyna swoje miejskie peregrynacje z kamerą 16 mm.

Nie rozstając się z nią, oswaja obcy świat, w którym szuka miejsca dla siebie, i kadr po kadrze buduje swój własny Williamsburg i Manhattan.(mat. org.) 

Niezwiązani, reż. Joanna Hogg

40-letnia Anna (Kathryn Worth) przyjeżdża do toskańskiego domu swojej bogatej przyjaciółki Vereny (Mary Roscoe), by wraz z jej rodziną spędzić wakacje. Bezdzietna, podróżująca bez męża kobieta najlepiej czuje się jednak wśród miejscowej młodzieży, której przewodzi pewny siebie, atrakcyjny student Oakley (Tom Hiddleston w jednej z pierwszych poważnych ról).

Zaskakujące zachowanie wyraźnie zagubionej kobiety staje się z jednej strony powodem kpin, z drugiej – konfliktów.(mat. org.) 

Splendid Isolation, reż. Urszula Antoniak

Nowy film Urszuli Antoniak, w którym oglądamy dwie kobiety na opustoszałej wyspie w świecie po katastrofie. Anna i Hanna, uciekając przed nienazwanym niebezpieczeństwem, zatrzymują się w opuszczonym domu. Towarzyszy im jedynie dron, niczym wielki owad strzegący samotni. Choć schronienie ze szkła i betonu daje bohaterkom iluzję bezpieczeństwa, nienazwane zagrożenie wciąż jest blisko. I ostatecznie ucieleśnia się w obcej, na wpół widmowej postaci.(mat. org.) 

Wzgórze ryczących lwic, reż. Luàna Bajrami 

Zaledwie 20-letnia aktorka i reżyserka Bajrami od kilkunastu lat mieszka we Francji, ale tu powraca do rodzinnego Kosowa. Opowiada o trzech przyjaciółkach, których serca trawi płomień gniewu i frustracji. Li (Era Balaj), Jeta (Uratë Shabani) i Qe (Flaka Latifi) włóczą się po okolicznych wzgórzach i przesiadują w pustostanach, a wakacyjna nuda powoli zmienia się w pełne napięcia wypatrywanie szans na inne, lepsze życie.

Póki co jedyny widok, jaki mają, to ten z okna wychodzącego na cmentarz – jawny znak uwięzienia w przeszłości. (mat. org.)

Nowe Horyzonty 2022 online – jak wykupić dostęp online

Wykupienie dostępu jest proste. Wchodzimy na stronę z festiwalową ofertą filmów online. Klikamy ten, który nas interesuje, zakładamy konto, opłacamy z systemu Dotpay i czekamy na potwierdzenie. Na obejrzenie mamy 48 godzin od momentu udostępnienia dla nas filmu. 

Bilety na Nowe Horyzonty 2022 online 

Warto też rezerwować seanse, wiele z nich cieszy się sporą popularnością. Jak poruszać się w rezerwacjach online. Przewodnik znajdziecie na stronie Festiwalu Nowe Horyzonty 2022

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Zobacz więcej wiadomości portalu wroclaw.pl Więcej wiadomości portalu wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl Logo wroclaw.pl