Obydwoje są kompozytorami związanymi od lat z wrocławską Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego, ale o ich osiągnięciach mówi się daleko poza granicami kraju. Agata Zubel podbija teraz Amerykę i komponuje dla najlepszych zespołów muzyki współczesnej na świecie, Cezary Duchnowski eksperymentuje i napisał właśnie cyber operę „Bajki robotów”. Ich wspólna formacja Elettrovoce występuje we Wrocławiu rzadko, więc koncert 24 marca w NFM to okazja, by nadrobić zaległości. Dosłownie, bo zabrzmią, dzięki którym o wrocławskich akademikach zrobiło się w świecie głośno.
Koncert jest kolejną odsłoną świetnego, edukacyjnego cyklu „1000 lat muzyki we Wrocławiu” i choć dominuje w nim raczej muzyka minionych epok zaproszenie Elettrovoce to piękny ukłon w stronę kompozytorów, dzięki którym o Wrocławiu i o polskiej muzyce sporo się dyskutuje, a utwory są wykonywane przez czołowe zespoły wyspecjalizowane w graniu muzyki współczesnej, jak Klangforum Wien, czy paryski Ensemble InterContemporain.
Elettrovoce (czyli elektronika i głos w jednym) tworzą od lat Agata Zubel (zarówno kompozytorka, jak i znakomita wokalistka) i Cezary Duchnowski. Wykonują przygotowany przez siebie program, a w NFM zaprezentują repertuar będący jednocześnie przewodnikiem po działalności zespołu z uwzględnieniem jego punktów kulminacyjnych. Takich, jak słynna kompozycja monada 3 Cezarego Duchnowskiego. Utwór, któremu krytycy przyznali niezwykle prestiżową I nagrodę podczas 10. Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej w Rzymie w 2004 roku. Duchnowski napisał go nie tylko na komputer, ale, może przede wszystkim, na głos Agaty Zubel. Tytuł został zaczerpnięty z teorii monad Leibniza. Posłuchamy też utworu „Parlando” na głos i komputer Agaty Zubel z 2000 roku, jednego z pierwszych zapowiadających fantastyczne eksperymenty wokalne. Kompozytorkę zainspirowała wizyta Christiny Ascher, śpiewaczki, która wyspecjalizowała się w muzyce współczesnej. Będą „Trawy rozczochrane” 2002 roku na głos i komputer oraz „Szymanki kurpianowskie” na głos, fortepian i komputer z 2007 roku.
Ponieważ koncert jest rodzajem „the best of” Elettrovoce zabrzmią też utwory z nowej płyty formacji – „znikąd historie”, która ukazała się w ubiegłym roku i jest dowodem na to, że Zubel i Duchnowski wciąż fantastycznie wspólnie pracują i stanowią dla siebie genialną inspirację, a kreowana przez nich muzyka ma niesamowity klimat i trzyma w napięciu, jak dobry thriller. (o płycie przeczytacie w Wrocławski Elettrovoce nagrał nowy album „Znikąd historie”)
Koncert Elettrovoce traktować należy nie tylko jako , ale pasjonujący przegląd tego, co w muzyce współczesnej jest dziś najcenniejsze. Cezary Duchnowski ma w świecie kompozytorów muzyki elektroakustycznej od dawna ugruntowaną pozycję. Agata Zubel zaczęła podbijać Amerykę. W ubiegłym roku poświęcony jej twórczości obszerny tekst opublikowała na łamach „The New York Timesa” angielska dziennikarka Ginanne Brownell określając wrocławską kompozytorkę mianem jednej z najbardziej utalentowanych postaci sceny muzycznej (nie tylko europejskiej, ale światowej) i dodając, że wejście na sam szczyt zajęło jej stosunkowo niewiele lat. Dziś utwory Agaty Zubel są wykonywane przez Los Angeles Philharmonic Orchestra, Seattle Symphony, a członkowie Seattle Chamber Players niemal planują sezon artystyczny pod grafik Agaty Zubel. Słynne Klangforum Wien zamówiło u niej operę, a nagraną wspólnie z wiedeńczykami płytę „Not I” (zawierająca zwycięski utwór Zubel nagrodzony na Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO) „The New Yorker” umieścił na liście dziesięciu płyt z muzyką klasyczną, których należy posłuchać.
My mamy więcej szczęścia. Elettrovoce i głosu Agaty Zubel posłuchamy na żywo 16 maja w Narodowym Forum Muzyki o 20.00. Bilety kosztują 20 i 30 zł.

1000 lat muzyki we Wrocławiu
Klasyczna / Koncert / ESK / Muzyka Wrocław - różne lokalizacje wg programu dnia