wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Wrocław na weekend 10-12 października 2025 r. [WYDARZENIA]

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Niezwykła wystawa w Krupa Art Foundation [ZDJĘCIA]

Wybitne rzeźbiarki – Louise Bourgeois, Alina Szapocznikow, Barbara Falender i najmłodsza w tym gronie, a znana głównie ze swoich rysunków Chloe Piene. Wszystkie opowiadają w swoich pracach o kobiecej cielesności, a ich kameralne dzieła obejrzymy na wyjątkowo subtelnej wystawie „Ciało. Rozkosz i ból” w Krupa Art Foundation do 18 stycznia. Warto tu przyjść!

Reklama

Wystawa, która jest intymną przestrzenią

Po ubiegłorocznej, znakomitej, mocnej kolorystycznie wystawie Wojciecha Fangora, która przyciągnęła do siedziby Krupa Art Foundation w Rynku tysiące zwiedzających, w tym roku też mamy hit w KAF, choć innego rodzaju i o mniejszym rozmachu. Ale równie mocno zapada w pamięć.

To wystawa „Ciało. Rozkosz i ból” kuratorowana przez Paulinę Olszewską, będąca wyjątkową refleksją na temat cielesności, skupiona wokół kobiecego ciała – jego ciepła, namiętności, ale i bólu, obciążenia chorobą. 

Nazwiska artystek, których prace zostały pożyczone z prywatnych kolekcji, mogą zapierać dech w piersiach każdego fana rzeźby, bo mamy tu niewielkie rozmiarami, ale niezwykle silne w przekazie dzieła Louise Bourgeois (1911-2010), Aliny Szapocznikow (1926-1973), Barbary Falender (ur. 1947) uzupełnione o rysunki najmłodszej rocznikowo Chloe Piene (ur. 1972).

Aranżacja wystawy przywodzi na myśl zwiedzanie prywatnego wnętrza, mającego może cechy buduaru (rzeźby otoczono przezroczystą materią o pastelowych kolorach). Zwiedzający zostaje zaproszony do niemal intymnej przestrzeni, w której ma szansę spokojnie oglądać (a może też podglądać) wyjątkowe prace.

Galeria zdjęć

– To przestrzeń, w której po prostu chce się być, stworzona, aby zachęcić widzów, by  spędzili na wystawie trochę więcej czasu, mieli szansę usiąść, zastanowić się, poprzebywać wokół tych obiektów. A rzeźbom, bo to głównie one są otoczone komorami z tkanin, zainicjowano osobne miejsca – tłumaczy Agnieszka Marcinowska, menadżerka Krupa Art Foundation. 

Artystki o rozkoszy i bólu – w marmurze, poliestrze i alabastrze 

Nie brak na wystawie przedstawień ciała bardzo sensualnego, swobodnego, zrelaksowanego, namiętnego. Marmurowy „Sen” Barbary Falender, podobnie jak pierwsze wersje (jeszcze epoksydowe) „Poduszek erotycznych” wciąż budzą zachwyt.

<p>Wystawa &bdquo;Ciało. Rozkosz i b&oacute;l&rdquo; w Krupa Art Foundation potrwa do 18 stycznia 2026</p> fot. Oleksandr Poliakovsky
Wystawa „Ciało. Rozkosz i ból” w Krupa Art Foundation potrwa do 18 stycznia 2026

Odciśnięte w poliestrze i w żywicy poliestrowej przez Alinę Szapocznikow autentyczne usta (zobaczymy „Usta iluminowane” jako rodzaj lampki i „Usta kroczące”) z jednej strony są wyjątkowo zmysłowe i niepokojące.

Trudno bowiem uwolnić się od refleksji, że dla rzeźbiarki kontakt z nowym, toksycznym materiałem, jakim w latach 60. był poliester, okazał się śmiertelnym zagrożeniem, miał wpływ na rozwój nowotworu artystki i jej przedwczesną śmierć. 

<p>Wystawa &bdquo;Ciało. Rozkosz i b&oacute;l&rdquo; w Krupa Art Foundation potrwa do 18 stycznia 2026</p> fot. Oleksandr Poliakovsky
Wystawa „Ciało. Rozkosz i ból” w Krupa Art Foundation potrwa do 18 stycznia 2026

Zresztą biografia Szapocznikow, która w czasie wojny była więźniarką kilku obozów koncentracyjnych, a po wojnie doświadczyła (na skutek choroby) nie tylko dramatu bezpłodności, ale też, walcząc z nowotworem, została poddana mastektomii. Jej relację ze szpitalnej sali i rysunek zobaczymy w przywołanym na wystawie liście wysłanym do znajomej.  

Louise Bourgeois, jedna z wielkich kobiet artystek XX wieku, znana ze swoich wieloformatowych rzeźb tym razem zaskoczy niejednego z nas.

Na wystawie obejrzymy jej „Cunt”, przedstawienie niezbywalnej części kobiecego ciała, które, mimo dosadnego tytułu, jest przedstawione wyjątkowo delikatnie i wykonane, tu niespodzianka, w znanym z prześwitów alabastrze!

<p>Wystawa &bdquo;Ciało. Rozkosz i b&oacute;l&rdquo; w Krupa Art Foundation potrwa do 18 stycznia 2026</p> fot. Oleksandr Poliakovsky
Wystawa „Ciało. Rozkosz i ból” w Krupa Art Foundation potrwa do 18 stycznia 2026

Pochód wielkich artystek na wystawie uzupełnia najmłodsza, może nie wszystkim znana Chloe Piene, córka twórcy sztuki kinetycznej Ottona Piene. Ale córka sięga po własny świat i własne środki wyrazu. Pracuje kredką, tuszem na kalce, wyjątkowo niewdzięcznym materiale.

W rysowanych węglem na papierze „Nożu” i „Nogach” obserwujemy ciało w przedziwnych pozach – niepokoi, bo nie wiemy, czy to bezwładność towarzysząca rozkoszy czy krajobraz po bitwie i przemocy. 

<p>Wystawa &bdquo;Ciało. Rozkosz i b&oacute;l&rdquo; w Krupa Art Foundation potrwa do 18 stycznia 2026</p> fot. Oleksandr Poliakovsky
Wystawa „Ciało. Rozkosz i ból” w Krupa Art Foundation potrwa do 18 stycznia 2026

Ekspozycja „Ciało. Rozkosz i ból” zachwyci wszystkich, którzy nie tęsknią za gotowymi odpowiedziami i przedstawieniem cielesności, które nie pozostawia miejsca dla wyobraźni. W tej niewielkiej, ale genialnie skomponowanej przestrzeni kobieca wielka sztuka wybrzmiewa w całej okazałości. Nie musi być głośna, wystarczy, że do nas trafia.  

Wystawa „Ciało. Rozkosz i ból” – bilety

W każdą sobotę i niedzielę do 18 stycznia można skorzystać z oprowadzania kuratorskiego. – Pomagamy odnaleźć się w koncepcji i obiektach, delikatnie nakierowujemy widzów na to, nad czym warto zatrzymać się nieco dłużej – podkreśla Agnieszka Marcinowska, menadżerka Krupa Art Foundation.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama