Na początku marca informowaliśmy o montażu ponad 200 nowych miejsc parkingowych dla rowerów, które powstały w ok. 30 lokalizacjach. Stojaki w kształcie odwróconej litery U pojawiły się m.in. na pl. Kościuszki, ul. Szewskiej czy pod wrocławskimi szkołami. Już teraz widać, że była to bardzo potrzebna inwestycja, na którą czekało wiele osób - parkingi są codziennie oblegane przez wrocławian dojeżdżających rowerem do pracy, na uczelnię czy na zakupy.
Tłoczno jest chociażby w okolicy C.H. "Renoma", od strony pl. Kościuszki. Do niedawna dziesiątki rowerów przypinano tam dosłownie wszędzie: do okolicznych znaków, barierek, a nawet płaskowników zabezpieczających trawnik. Nowy parking uporządkował sytuację -składa się z 20 bezpiecznych (umożliwiających przypięcie zarówno ramy, jak i koła roweru) stojaków i, zgodnie z dobrą praktyką, jest zlokalizowany zaledwie kilka metrów od wejścia do budynku. Nic zatem dziwnego, że każdego dnia cieszy się bardzo dużą popularnością. Problem ogromnego zapotrzebowania na miejsca parkingowe dla rowerów dotyka coraz większej liczby europejskich miast, w tym także Wrocławia. Jest to nieodłączny element wzrostu popularności roweru jako codziennego środka transportu. Należy jednak pamiętać, że ten "problem" przynosi miastom wymierne korzyści. Im więcej osób porusza się na co dzień rowerem, tym mniejsze są korki i większa mobilność mieszkańców. Plusów jest więcej: wzrost bezpieczeństwa na drogach, większe obroty małych przedsiębiorstw i lokalnych sklepów (wg badań klient przemieszczający się pieszo lub rowerem kupuje stosunkowo mniej, ale robi to często, dzięki czemu wydaje więcej niż osoba zmotoryzowana), oszczędności w sektorze ochrony zdrowia oraz środowiska. Rowery, razem z pieszymi, kreują również przyjazną przestrzeń publiczną (co doskonale widać na ul. Kuźniczej, po zmianie w ciąg pieszy z dopuszczonym ruchem rowerów). Należy zaznaczyć, że miejsca parkingowe dla rowerów są kilkudziesięciokrotnie tańsze niż te dla aut. Są również o wiele bardziej opłacalne, gdyż stymulują wzrost ruchu rowerowego w mieście, który, zgodnie z argumentami przedstawionymi powyżej, wiąże się wyłącznie z pozytywnymi skutkami.
Warto przypomnieć, że dzięki zaangażowaniu wrocławian w akcję "Wnioskuj o stojak" , przez 5 lat trwania programu zamontowano ponad 2000 stojaków rowerowych w całym mieście, m.in. przy szkołach, uczelniach, miejscach pracy czy węzłach przesiadkowych. Aleksander Obłąk