Projektant trasy dla autobusów i tramwajów na Swojczyce został wybrany w połowie 2021 roku przez spółkę Wrocławskie Inwestycje. Teraz w biurze Biprogeo Projekt trwają ostatnie szlify. Za wykonanie zadania specjaliści dostaną 1,7 miliona złotych. Zobaczcie w galerii projekty trasy TAT na Swojczyce oraz zdjęcia z dzisiejszego pikniku.
Budowa będzie zdecydowanie droższa. Miasto część kosztów pokryje ze środków unijnych. Pieniądze mogą zostać przyznane w maju. Wrocławskie Inwestycje rozpiszą przetarg – prawdopodobnie latem 2024 roku. Wybrana firma dostanie dwa lata na budowę. To oznacza, że najbardziej optymistyczny scenariusz zakłada pierwszy kurs w drugiej połowie 2026 roku.
Projektowana trasa będzie przedłużeniem tej kończącej się na Sępolnie. Nowa część ma takie same założenia, jak znany już wrocławianom TAT na Nowy Dwór, czyli torowisko składające się z dwóch torów i jest jednocześnie wydzielonym pasem jezdni dla autobusów. Szacunkowe koszty to blisko 200 milionów złotych za nową linię plus ponad 83 miliony, które kosztowały nowe mosty Chrobrego.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
TAT na Swojczyce. 15 przystanków i inna infrastruktura
Łączące Swojczyce z Sępolnem mosty są częścią trasy, której długość to niemal 2 kilometry. Jej krańce to istniejąca pętla na Sępolnie i planowana przy cmentarzu na Swojczycach. — Tory tramwajowe kończyć się będą na tym osiedlu w pobliżu przystanku kolejowego. To zapewnia nie tylko łatwość komunikacji autobusami i tramwajami, ale też daje możliwość szybkiej przesiadki do i z pociągu — zauważył prezydent Sutryk.
Przy przyszłej pętli na Swojczycach będzie parking typu Parkuj i Jedź na 166 samochodów. Zaplanowane są także wiaty na rowery, ponieważ w ramach inwestycji położą 3 km dróg rowerowych.
Na projektowanej trasie Sępolno – Swojczyce ma być:
- 15 przystanków (kilka nowych), w tym 8 podwójnych (dla tramwajów i autobusów);
- zielona pętla na Swojczycach z drzewami pośrodku,
- wiaty przystankowe z roślinami na dachach,
- toaleta publiczna na pętli na Swojczycach (z myślą o osobach nawiedzających pobliski cmentarz),
- punkty socjalne na obu krańcach trasy dla pracowników MPK.
Lokalizacje przystanków podwójnych:
- przy ul. Mydalanej (w obu kierunkach),
- w rejonie stacji paliw przy ul. Swojczyckiej (w obu kierunkach),
- przy ul. Magellana (dwa podwójne w obu kierunkach),
- pozostałe na pętlach.
Co istotne: pętlę na Sępolnie tak przebudujemy, że autobusy, także te aglomeracyjne i miejskie, będą zatrzymywać się wewnątrz niej, nie blokując przejazdu przez Mickiewicza, jak dzieje się to teraz.prezes MPK Wrocław, Witold Woźny
Skorzystają zatem kierowcy, lecz nie tylko na remoncie pętli, o czym poinformował prezes Wrocławskich Inwestycji, Piotr Paś: — To przebudowa kompleksowa, więc dla samochodów zmodernizujemy jezdnię na Mickiewicza od pętli do nowych mostów. Zamiast niebezpiecznej śliskiej kostki pojawi się cichy i bezpieczniejszy asfalt. Remont przejdzie też Swojczycka do pętli i nowy fragment Marca Polo.
W galerii są wizualizacje trasy TAT na Swojczyce.