Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Przystanki "Górnickiego" na ul. Sienkiewicza zostały przebudowane na tzw. przystanki wiedeńskie. Wkrótce powstaną takie też przy skrzyżowaniu z ul. Piastowską.
We Wrocławiu mamy kilkanaście przystanków wiedeńskich i podniesionych peronów, a powstaną kolejne. To jest realizacja naszej deklaracji, aby miasto zmieniać tak, by było „łatwiejsze w użyciu”, bardziej dostępne m.in. dla seniorów czy ludzi z niepełnosprawnościami. To nie tylko przystanki wiedeńskie, ale też w ogóle takie projektowanie linii i tras, by jak najwięcej osób miało przystanek komunikacji miejskiej w odległości 350 metrów od domu.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Przystanki wiedeńskie, czyli co ma Wiedeń do Wrocławia
Przystanki nazywane są wiedeńskimi, bowiem pierwsze tego typu powstały właśnie w stolicy Austrii. Ułatwiają wsiadanie do tramwaju, którego tory biegną w znacznej odległości od chodnika. Część jezdni - między chodnikiem a torowiskiem - jest wyniesiona do wysokości chodnika. Pasażerowie wciąż wsiadają z ulicy, ale znajduje się ona niemal na wysokości wejścia do pojazdu. Zwiększa to bezpieczeństwo, bowiem kierowcy muszą zwolnić wjeżdżając na wyższy fragment ulicy.
Wyniesienie jezdni nie tylko ułatwia wsiadanie do tramwajów i wysiadanie z nich, ale wielu osobom, zwłaszcza starszym czy z niepełnosprawnościami, w ogóle umożliwia skorzystanie z komunikacji zbiorowej.Anna Szmigiel-Franz, Oficerka Piesza Wrocławia
Przystanki w obrębie Sienkiewicza - co zrobiono, a co w planach?
Prace przy łącznie sześciu przystankach (w obrębie skrzyżowania Sienkiewicza-Piastowska są cztery) są podzielone na etapy, aby nie powodować dużych utrudnień w okolicy. Przystanki przy skrzyżowaniu z Górnickiego są już gotowe, w środę (22 stycznia) trwały odbiory.
Prace obejmowały także przebudowę chodników, modernizację systemu odwodnienia, instalację nowoczesnego oświetlenia, budowę brakujących odcinków miejskich kanałów technologicznych. Na peronach zamontowane zostały też tablice dynamicznej informacji pasażerskiej.
W etapie drugim, który planujemy rozpocząć 3 lutego, przebudujemy cztery perony w obrębie skrzyżowania z ul. Piastowską.Tomasz Staruchowicz, dyrektor Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta
Na czas budowy przystanków wiedeńskich pasażerowie będą korzystać z przystanków tymczasowych:
- dla relacji od skrzyżowania z ulicą Wyszyńskiego w kierunku mostu Szczytnickiego przystanek tymczasowy będzie się znajdował na jezdni przed budowanym przystankiem wiedeńskim na wlocie skrzyżowania z ulicą Piastowską. W kierunku przeciwnym: na jezdni przed budowanym przystankiem wiedeńskim na wlocie skrzyżowania z ulicą Piastowską.
- na ul. Piastowskiej od strony ulicy Nowowiejskiej przystanek będzie zlokalizowany za skrzyżowaniem z ulicą Sienkiewicza w stronę placu Grunwaldzkiego (docelowa lokalizacja przewidziana jest przed skrzyżowaniem), natomiast od placu Grunwaldzkiego przystanek tymczasowy będzie zlokalizowany na jezdni przed budowanym docelowym przystankiem na wlocie skrzyżowania z ulicą Sienkiewicza.
Kierowcy samochodów w czasie prac pojadą torowiskiem.
Zadanie finansowane z budżetu Wrocławia nadzoruje Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta. Prace wykonuje firma ROTOMAT. Wartość realizowanych prac to około 4,4 mln złotych.
Przystanki wiedeńskie we Wrocławiu
W ubiegłym roku powstały przystanki wiedeńskie na Grabiszyńskiej ("Hutmen") a rok wcześniej przy Centrum Historii Zajezdnia ("Bzowa"). W ramach przebudowy ul. Pomorskiej i pl. Staszica wybudowano dwa nowe przystanki wiedeńskie na wysokości pl. Strzeleckiego i ul. św. Wincentego.
Poza tym tego typu przystanki są na:
- Hubskiej ( 4),
- Krupniczej (2),
- mostach Pomorskich (2),
- Piłsudskiego (1),
- Traugutta (2),
- Trzebnickiej (2).
Nowe przystanki na Szewskiej i pl. Teatralnym
W weekend rozpoczną się prace nad wyniesieniem peronu na przystanku "Opera". Od soboty 25 stycznia tramwaje jadące w kierunku skrzyżowania z ul. Widok i Bożego Ciała, będą się zatrzymywać na ul. Świdnickiej na wysokość budynku opery.
Ruszą również prace na przystanku "Oławska" na Szewskiej, jednak tymczasowy przystanek zostanie uruchomiony dopiero w kolejny weekend. Docelowo przebudowane zostaną również te o nazwie "Wita Stwosza" i "Uniwersytecka", ale na razie korzystamy z nich "po staremu".