Najważniejsze informacje:
- MPK bierze w leasing 100 autobusów.
- Pojazdy z silnikami Diesla musi kupić jeszcze w tym roku.
- W sumie we Wrocławiu przybędzie ponad 200 nowych autobusów.
Po co MPK aż 200 nowych autobusów w tak krótkim czasie? Najważniejsze powody:
- Zgodnie z unijnymi przepisami od stycznia przyszłego roku miasta będą mogły kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Teraz jest ostatni moment na odmłodzenie floty spalinowych pojazdów.
- MPK potrzebuje większej liczby autobusów, bowiem zrezygnowało z usług podwykonawców - firm Michalczewski oraz Mobilis - i samodzielnie świadczy usługi przewozowe.
- Część floty MPK jest już leciwa i wymaga wymiany (głównie chodzi o najstarsze Mercedesy)
Zamykamy projekt zakupu 200 autobusów dla Wrocławia. W grudniu zakontraktowaliśmy pierwszą setkę, teraz podpisujemy umowę na drugą połowę pojazdów. Ze względu na brak ofert w przetargu na dostarczenie drugiej setki autobusów, rozpoczęliśmy negocjacje z Daimler Buses. Były długie, trudne, ale zakończone sukcesem. Rewolucja taborowa trwa!Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
O kontrakcie na pierwszą setkę autobusów przeczytasz w artykule "100 nowych autobusów dla MPK. Umowa podpisana. Kiedy wyjadą na ulice?"
Prezes MPK dodaje, że pierwsza setka autobusów została zamówiona głównie z myślą o zwiększonych zadaniach przewozowych - przejęciu obsługi połączeń od Michalczewskiego i Mobilisa - a druga setka posłuży odmłodzeniu floty.
Zakup w tym roku 200 autobusów spalinowych jest reakcją na zakaz kupowania takich pojazdów od stycznia 2026 roku, ale to posunięcie nie oznacza, że uciekamy od zeroemisyjności. Wręcz przeciwnie. Codziennie po Wrocławiu jeździ około 500 autobusów MPK. Nie da się ich z dnia na dzień wymienić na zeroemisyjne i to nie tylko ze względu na znacznie wyższe ceny autobusów elektrycznych czy wodorowych. Trzeba również rozwiązać problemy związane z logistyką, infrastrukturą, aby zapewnić zasilanie tak dużej liczbie pojazdów zeroemisyjnych. Dlatego do celu dążymy etapami.Witold Woźny, prezes MPK Wrocław
O wymianie taboru autobusowego szczegółowo piszemy w tekście "Więcej, chłodniej, czyściej - podsumowanie inwestycji MPK w tabor autobusowy".
Zeroemisyjny tabor MPK Wrocław |
|
|
|
|
Pasażerowie MPK dobrze znają różne typy Mercedesów. Od tych starszych, po nowe i nowoczesne Citaro 2 z silnikami Diesla i elektryczne eCitaro. Dziś zakontraktowane to model Conecto.
To bardzo nowoczesne pojazdy, które wyposażymy w systemy bezpieczeństwa, jakich dotąd w spalinowych autobusach MPK nie było. Będą one m.in. ostrzegać kierowcę o wtargnięciu na jezdnię, a jeśli on nie zareaguje, systemy same wyhamują pojazd. Dodatkowo przy manewrach czujniki będą monitorować pola z boku, których kierowca nie widzi. Mogą przy skręcaniu ostrzec np. o rowerzyście z boku pojazdu.Mirosława Rudzka, prezes Daimler Buses Polska
Dzisiejsza umowa na 100 Mercedesów to umowa najmu na 10 lat. Pojazdy finansuje PKO Leasing, a MPK płacić będzie miesięczne raty. Umowa warta jest około 300 mln zł w całym swoim 10-letnim okresie obowiązywania.