Najważniejsze informacje:
- MPK zleciło modernizację (na razie) sześciu dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T.
- Prezydent Wrocławia pokazał właśnie zdjęcie pierwszego wozu po kapitalnym remoncie.
- Docelowo zmodernizowanych będzie 31 tramwajów za 186 mln zł.
- W tekście są informacje o Skodach, krańcówkach i planach inwestycyjnych miasta dotyczących rozwoju linii tramwajowych.
MPK Wrocław rok temu podpisało umowę z firmą SAATZ na remont sześciu dwukierunkowych Skód. Kontrakt wart jest 36,5 mln zł. W przetargu została zawarta opcja na rozszerzenie zamówienia. MPK może zlecić - i zapowiada, że zleci - modernizację wszystkich 31 Skód 19T, za co zapłaci 186 mln zł.
Spółka SAATZ znana jest we Wrocławiu z remontu Skód 16 T. W latach 2021-2022, 17 tych pojazdów przeszło gruntowną modernizację znacząco zmieniając się z zewnątrz.
Wypracowany wtedy design pozostał aktualny i zastosowany w Skodach 19T, co widać na zdjęciu zamieszczonym przez Jacka Sutryka.
Skody 19T zostały zakupione w latach 2010-2011. Teraz zbliżają się do limitu żywotności przewidzianego przez producenta. Należy poddać je kapitalnemu remontowi - to najbardziej opłacalne rozwiązanie. Po wydaniu 6 mln zł tramwaj będzie mógł kursować przez kolejne 15 lat wyjeżdżając kolejny milion kilometrów. Nowy dwukierunkowy pojazd to wydatek rzędu 14-16 mln zł.
Zakres modernizacji Skód 19T
Remont kapitalny obejmie: |
|
|
|
|
|
|
|
- pochylnie dla osób niepełnosprawnych zostaną wymienione na nowe, będą ręcznie rozkładane przez motorniczych (rozwiązania mechaniczne były zawodne z powodu kontaktu z piaskiem i wodą), - poręcze w tramwaju będą wykonane ze szczotkowanej stali nierdzewnej i wyposażone w oświetlenie, które ułatwi podróżowanie osobom niedowidzącym, poprawiając dostępność tramwajów dla osób z różnymi potrzebami. |
|
|
Dwukierunkowe tramwaje obecnie są niezbędne, bowiem na końcówkach dwóch linii zbudowano krańcówki, zamiast pętli. Na krańcówce "Gaj" i na "Tarczyński Arena (Królewiecka)" tramwaje nie mogą zawrócić. Dojeżdżają do końca torów, motorniczy przechodzi do drugiej kabiny i rusza w przeciwnym kierunku.
Galeria zdjęć
W 2028 roku tramwaje nie będą musiały kończyć trasy na Gaju (choć krańcówka zostanie), tylko będą jeździć do nowej tradycyjnej pętli, która zostanie zbudowana za szpitalem przy ulicy Borowskiej. Za kilka miesięcy zakończy się projektowanie tej trasy.
Szykowana jest również znacznie większa inwestycja, która będzie przedłużeniem trasy z ulicy Królewieckiej. Tramwaje, zamiast kończyć kurs przy stadionie, będą jeździć na Maślice. Trasa liczyć będzie 3,2 km.
Teraz miasto czeka na decyzję środowiskową, a po jej uzyskaniu będzie się starać o pozwolenie wodno-prawne. Pierwsze kursy na Maślice planowane są już za trzy lata.