wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Kluczowa ulica do przebudowy. Umowa na projekt podpisana

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Pierwsze zdjęcie Skody 19T po modernizacji

Prezydent Jacek Sutryk pokazał na swoim Facebooku zdjęcie pierwszej zmodernizowanej Skody 19T. To dwukierunkowe tramwaje, które najczęściej kursują na liniach 18 i 21 między Gajem a stadionem miejskim. Pierwsze sztuki modernizuje właśnie firma SAATZ - ta sama, które wykonała kapitalny remont Skód 16T.

Reklama

Najważniejsze informacje:

  • MPK zleciło modernizację (na razie) sześciu dwukierunkowych tramwajów Skoda 19T.
  • Prezydent Wrocławia pokazał właśnie zdjęcie pierwszego wozu po kapitalnym remoncie.
  • Docelowo zmodernizowanych będzie 31 tramwajów za 186 mln zł.
  • W tekście są informacje o Skodach, krańcówkach i planach inwestycyjnych miasta dotyczących rozwoju linii tramwajowych. 

MPK Wrocław rok temu podpisało umowę z firmą SAATZ na remont sześciu dwukierunkowych Skód. Kontrakt wart jest 36,5 mln zł. W przetargu została zawarta opcja na rozszerzenie zamówienia. MPK może zlecić - i zapowiada, że zleci - modernizację wszystkich 31 Skód 19T, za co zapłaci 186 mln zł.

Spółka SAATZ znana jest we Wrocławiu z remontu Skód 16 T. W latach 2021-2022, 17 tych pojazdów przeszło gruntowną modernizację znacząco zmieniając się z zewnątrz.

Pierwsza zmodernizowana w 2021 roku Skoda 16T (zdjęcie z kwietnia 2021 roku) Fot. Bartosz Chochołowski
Pierwsza zmodernizowana w 2021 roku Skoda 16T (zdjęcie z kwietnia 2021 roku)

Wypracowany wtedy design pozostał aktualny i zastosowany w Skodach 19T, co widać na zdjęciu zamieszczonym przez Jacka Sutryka.

Grafika przedstawia informacje na temat Skody 19T wroclaw.pl
Grafika przedstawia informacje na temat Skody 19T

Skody 19T zostały zakupione w latach 2010-2011. Teraz zbliżają się do limitu żywotności przewidzianego przez producenta. Należy poddać je kapitalnemu remontowi - to najbardziej opłacalne rozwiązanie. Po wydaniu 6 mln zł tramwaj będzie mógł kursować przez kolejne 15 lat wyjeżdżając kolejny milion kilometrów. Nowy dwukierunkowy pojazd to wydatek rzędu 14-16 mln zł. 

Zakres modernizacji Skód 19T

Remont kapitalny obejmie:

  • Renowację konstrukcji pojazdu.
  • Wymianę napędu na nowy, nowoczesny oparty o technologię SiC (to technologia, która gwarantuje większą energooszczędność).
  • Silniki trakcyjne, odbieraki prądu oraz klimatyzacja w przestrzeni pasażerskiej zostaną poddane naprawie głównej. Ważnym elementem będzie wykonanie nowej izolacji termicznej. Podczas modernizacji zostanie również zweryfikowana możliwość montażu akumulatorowych zasobników energii lub superkondensatorów, które mogą dodatkowo poprawić bilans energetyczny tramwajów i sprawić, że pojazdy będą w stanie przejechać dłuższy odcinek bez dostępu do sieci trakcyjnej (przydatne przy zjeździe ze skrzyżowania, gdy nie ma prądu).
  • Gruntowny remont wózków napędowych i tocznych - zostaną rozebrane na części pierwsze, elementy zużyte zostaną wymienione na nowe.
  • Wymianę systemów oświetlenia na LED - Skody 19T zostaną wyposażone w nowoczesne, LED-owe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne - zapewni lepszą widoczność i energooszczędność. W pojazdach będzie jaśniej. Tramwaje będą miały także światła LED do jazdy dziennej.
  • Wymianę systemu monitoringu i informacji pasażerskiej -tramwaje zostaną wyposażone w nowoczesne systemy monitoringu oraz informacji pasażerskiej wraz z systemem zliczania pasażerów.
  • Unowocześnienie wnętrza, montaż gniazd ładowarek w przestrzeni pasażerskiej.
  • Dodatkowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością:

- pochylnie dla osób niepełnosprawnych zostaną wymienione na nowe, będą ręcznie rozkładane przez motorniczych (rozwiązania mechaniczne były zawodne z powodu kontaktu z piaskiem i wodą),

- poręcze w tramwaju będą wykonane ze szczotkowanej stali nierdzewnej i wyposażone w oświetlenie, które ułatwi podróżowanie osobom niedowidzącym, poprawiając dostępność tramwajów dla osób z różnymi potrzebami.

  • Wprowadzenie pełnej dwukierunkowości poprzez dodanie funkcjonalności pozwalającej na otwieranie drzwi z lewej strony tramwaju względem kierunku jazdy na wprost. Pozwoli to na elastyczne organizowanie komunikacji tramwajowej na odcinkach jednotorowych, objętych Torywolucją.
  • Odnowieniu poddane zostaną kabiny motorniczych. Wszystkie pulpity i terminale zostaną wymienione na nowe, kabiny zostaną wyposażone w nowe szyby, nowy system klimatyzacji i ogrzewania oraz dodatkowy ekran od kamery zewnętrznej zastępującej fizyczne lewe lustro. Kabiny wyposażone zostaną w nowe, ergonomiczne fotele z szerokim zakresem regulacji poprawiające komfort pracy motorniczych.

Dwukierunkowe tramwaje obecnie są niezbędne, bowiem na końcówkach dwóch linii zbudowano krańcówki, zamiast pętli. Na krańcówce "Gaj" i na "Tarczyński Arena (Królewiecka)" tramwaje nie mogą zawrócić. Dojeżdżają do końca torów, motorniczy przechodzi do drugiej kabiny i rusza w przeciwnym kierunku.

Galeria zdjęć

W 2028 roku tramwaje nie będą musiały kończyć trasy na Gaju (choć krańcówka zostanie), tylko będą jeździć do nowej tradycyjnej pętli, która zostanie zbudowana za szpitalem przy ulicy Borowskiej. Za kilka miesięcy zakończy się projektowanie tej trasy.

Mapa przedstawia trasę Tramwaju Borowska Szpital wroclaw.pl
Mapa przedstawia trasę Tramwaju Borowska Szpital

Szykowana jest również znacznie większa inwestycja, która będzie przedłużeniem trasy z ulicy Królewieckiej. Tramwaje, zamiast kończyć kurs przy stadionie, będą jeździć na Maślice. Trasa liczyć będzie 3,2 km. 

Mapa przedstawia trasę tramwaju na Maślice wroclaw.pl
Mapa przedstawia trasę tramwaju na Maślice

Teraz miasto czeka na decyzję środowiskową, a po jej uzyskaniu będzie się starać o pozwolenie wodno-prawne. Pierwsze kursy na Maślice planowane są już za trzy lata. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama