Zanim nowa Pesa zacznie wozić pasażerów, musi przejść proces homologacji. Polega to na sprawdzeniu w praktyce, czy wszystko działa tak, jak zostało zadeklarowane w dokumentacji. Ma być bezpiecznie. Dlatego m.in. sprawdzane są wszystkie rodzaje hamulców, w tym awaryjne.
Nie możemy przeprowadzać prób awaryjnego hamowania, gdy po torach kursują inne tramwaje. Nawet podczas jazd nocnych przejazd był zabezpieczany przez odpowiednie służby MPK.MPK Wrocław
Noc sprzyja również zbadaniu emitowanego przez tramwaj poziomu hałasu, czy zakłóceń elektromagnetycznych. Wyciszone otoczenie, brak innych pojazdów na torach, sprzyjają testom.
Przypomnijmy, że MPK będzie posiadać 40 Pes Twist 146N. Na razie ma zakontraktowane 24 pojazdy, ale w ramach przetargu z 2021 roku zapewniło sobie możliwość dokupienia jeszcze 16 i z tej opcji skorzysta. Na razie we Wrocławiu jest jeden pojazd o numerze 3401.
Brakuje jeszcze tylko 9 Gamm
Natomiast kolejny nowy Moderus Gamma, który dotarł do Wrocławia w nocy z poniedziałku na wtorek (z 25 na 26 marca), nosi już numer 3337. Jest bowiem 37. wozem, który zakupiło MPK w ramach kontaktu zawartego w 2020 roku na dostawę 46 Moderusów Gamma.
Każdy nowy tramwaj przyjeżdża do Wrocławia nocą, ale w tym przypadku również nie ma aury tajemniczości. Po prostu specjalna ciężarówka wioząca tramwaj jest pojazdem ponadgabarytowym i nie ma zezwolenie na poruszanie się za dnia. Poza tym rozładunek jest znacznie sprawniejszy, gdy już na miejscu we Wrocławiu nie kursują tramwaje liniowe, a ruch samochodowy jest minimalny.