wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 13:35

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Duże remonty i przebudowy wrocławskich ulic
Kliknij, aby powiększyć
Po przebudowie tak będzie wyglądać ulica Koszarowa. Wizualizacja: Grzegorz Kilian
Po przebudowie tak będzie wyglądać ulica Koszarowa.

Powstańców Śląskich, Pułaskiego, Gajowicka czy Szczytnicka - m.in. te ulice będą jak nowe. Trwa projektowanie ich generalnych remontów. Tymczasem w najlepsze już trwają prace na Wilkszyńskiej. Zupełną nowością jest natomiast plan dobudowania drugiej nitki na ulicy Buforowej. Każda z tych inwestycji uwzględnia zieleń, potrzeby rowerzystów i pieszych.

Reklama

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia ulice, które będą remontowane lub przebudowywane.
Mapa przedstawia ulice, które będą remontowane lub przebudowywane.

Nowa jakość na wylocie na Wilkszyn

Na Marszowicach, w północnej części osiedla Leśnica, trwają już prace na ulicy Wilkszyńskiej. Być może nie jest ona wszystkim znana, ale to ważny trakt, którym wiedzie droga wojewódzka nr 336 w kierunku Wilkszyna i Pisarzowic. Jej kompleksowa przebudowa wyceniona została na 35 mln zł.

Nawierzchnia była w fatalnym stanie, brakowało chodników, o ścieżkach rowerowych nie wspominając. Drogowcy na odcinku dwóch kilometrów budują nowe sieci podziemne, nawierzchnię, przystanki, oświetlenie, przejścia dla pieszych oraz dwukierunkową drogę rowerową. Dla poprawy bezpieczeństwa wyniesione zostaną skrzyżowania.

Czteropasmowa Buforowa

To będzie duża zmiana! I nie chodzi tylko o powstającą trasę autobusowo-tramwajową (TAT) na Jagodno. Miasto wybuduje w ramach projektu tramwaju na Jagodno drugą jezdnię Buforowej dla samochodów. Dwie jezdnie, po dwa pasy w każdą stronę, będą od ul. Konduktorskiej do ronda Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.

Tym samym mieszkańcy Jagodna aż do centrum miasta będą mieli do dyspozycji dwujezdniową i czteropasmową ulicę Buforową, a autobusy i tramwaje pojadą wydzieloną trasą. Odcinek od pętli Kajdasza do ronda, już poza granicami miasta, będzie obejmował dodatkowe buspasy. Miasto posadzi wzdłuż jezdni drzewa.

Szczegółowe rozwiązania podłączeń poszczególnych ulic Jagodna będą ustalone na etapie projektowania i konsultowane z mieszkańcami. Ważne będą połączenia z istniejącą szkołą na Asfaltowej i planowaną nową szkołą dla Jagodna.

Projektowanie drogi ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Realizacja zadania natomiast przewidziana jest na lata 2026-2028. W zakresie tramwaju, tras autobusowych, miasto starać się będzie o środki unijne m.in. z programu FENX – transport miejski. Drogi dla aut miasto będzie budować z własnych środków lub z programów rządowych wspierających komunikację i inwestycje drogowe.

Koszarowa będzie szersza

W tym roku zakończy się projektowanie przebudowy ul. Koszarowej. Ważna droga prowadząca do Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego i do Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego jest w złym stanie. Zniszczona nawierzchnia z kostki brukowej generuje hałas i utrudnia dojazd karetkom pogotowia.

Zastąpi ją asfalt. Droga będzie poszerzona o pół metra – czyli do sześciu metrów, co ułatwi autobusom swobodne mijanie się. Pojazdy będą zatrzymywać się na nowych przystankach z wiatami. Linia A będzie wtedy mogła zostać przedłużona do Sołtysowic – zgodnie z wnioskami mieszkańców. Rowerzyści będą jeździć dwukierunkową drogą, która powstanie po stronie kampusu uniwersyteckiego i szpitala.

Przedsięwzięcie wiązać się będzie z wymianą sieci podziemnych. To kluczowe przy takich inwestycjach, jednak po zakończeniu robót nikt tego nie dostrzeże. Za to na pewno wrażenie robić będą tysiące róż nasadzonych wzdłuż przebudowanej drogi. Różany pas będzie dobrze korespondować z pobliską ulicą Sportową, gdzie takie krzewy pięknie rosną między chodnikiem a ulicą. Według szacunków inwestycja wyniesie 15 mln zł.

Asfalt zamiast kostki na Powstańców Śląskich

Jedna z głównych arterii komunikacyjnych miasta zmieni swoje oblicze. Historyczna kostka nie wytrzymała współczesnego natężenia ruchu. Przez uszkodzenia nawierzchni, poruszanie się po Powstańców Śląskich powoduje hałas, nie trzyma się na niej oznakowanie poziome, a do tego nie zapewnia dobrej przyczepności. Zostanie więc zastąpiona asfaltem.

Na dniach wybrany zostanie projektant przebudowy odcinka od ul. Swobodnej do al. Hallera. Oddzielnie będzie przebiegała przebudowa pl. Powstańców Śląskich – dużego ronda w ciągu ulicy.

Plac – ze względu na swoje walory urbanistyczne i historyczne – zostanie potraktowany inaczej. Założenie jest takie, aby zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków, nawierzchnia ulicy została wykonana z kostki granitowej, co pozwoli uszanować historyczne walory miejsca. Miasto poprawi także geometrię drogi, a chodniki dookoła ronda zostaną wyremontowane.

Zmieni się także wnętrze ronda. Ścieżki rowerowe wzdłuż torów tramwajowych pozostaną w nawierzchni bitumicznej, ale te odchodzące promieniście odzyskają nawierzchnię typu parkowego. Pojawią się nowe nasadzenia.

Gajowicka z buspasami

Ważna i ruchliwa ulica biegnąca niemal równolegle do Powstańców Śląskich, od lat prosi o uwagę. Projekt jej przebudowy dobiega końca, a zamierzenia są ambitne.

Na odcinku od Zaporoskiej do Hallera powstaną, co powinno ucieszyć pasażerów MPK, wydzielone buspasy. W rejonie kościoła św. Karola Boromeusza powstanie wygodny autobusowy węzeł przesiadkowy. Większość ulicy będzie asfaltowa, choć na wyniesionych skrzyżowaniach i przy kościele będzie nawierzchnia granitowa. To efekt ustaleń z konserwatorem zabytków.

Inwestycja jest kompleksowa, zatem poza wymianą sieci podziemnych powstaną chodniki, oświetlenie, przejścia dla pieszych, przystanki, zielona infrastruktura i nowa dwukierunkowa droga dla rowerów. Ulica jest tak zaprojektowana, żeby w kolejnym etapie można było łatwo wbudować torowisko tramwajowe.

Pułaskiego dla rowerów

Odcinek od Kościuszki do Małachowskiego ma ulec istotnej zmianie. Pozostała część Pułaskiego już lata temu przeszła metamorfozę. Przestrzeń została poszerzona przez wyburzenie zrujnowanych kamienic. Nowy układ pozwolił na przeniesienie torowiska obok jezdni, stworzenie drogi rowerowej i miejsc parkingowych.

Projekt przebudowy ostatniego powinien być gotowy w przyszłym roku. Mimo że tu kamienice zostały, ma się zmieścić wydzielone torowisko i nowa asfaltowa jezdnia.

Bardzo istotne są tu drogi dla rowerów, bo to jedyny odcinek, na którym ich brakuje. Powstaną również dwa nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na wysokości skrzyżowania z Kościuszki oraz z Małachowskiego.

Wyzwaniem będzie przebudowa sieci podziemnych. W tym miejscu jest sieć wodno-kanalizacyjna z XIX wieku. Do tego nieopodal znajduje się główny punkt zasilania w energię elektryczną, co zapewne wiązać się będzie z wymianą kilkudziesięciu kilometrów kabli średniego i niskiego napięcia.

Lepsza wersja Brodzkiej

Droga prowadząca z Maślic do Pracz Odrzańskich nie spełnia standardów ulicy służącej do lokalnego połączenia osiedli, które dynamicznie się rozbudowują. Jest to również miejsce skupiające życie lokalnej społeczności, bowiem zlokalizowane są tu: szkoła, kościół, sklepy i inne usługi. Ulicą dotrzemy również do planowanej pętli tramwaju na Maślice, a także do terenów rekreacyjnych: lasu Prackiego czy wałów nad Bystrzycą.

Przebudowana Brodzka zyska na całej długości chodnik, ścieżkę rowerową, oświetlenie i nową nawierzchnię jezdni. Rozbudowane zostaną przystanki autobusowe, a łączące je przejścia wyposażone w rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego – azyle lub wyniesienia. Projektowanie przebudowy rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Po Pomorskiej czas na Reymonta

W tym roku zakończy się remont ul. Pomorskiej. Jadąc od strony centrum na Różankę i Karłowice, z wyremontowanej Pomorskiej wjedziemy w Reymonta, której stan daleki jest od ideału. Miasto ma zadbać i o nią. Projekt przebudowy powinniśmy zobaczyć w przyszłym roku.

Wyremontowana zostanie jezdnia i torowisko, a także powstaną nowe przystanki i dwukierunkowa droga dla rowerów. Uzupełniony zostanie szpaler dębów i powstaną ogrody deszczowe. XIX-wieczna kanalizacja zostanie zastąpiona XXI-wieczną. Remont Reymonta ma być skorelowany z kompleksową modernizacją mostów Osobowickich.

Ciszej na Szczytnickiej

W pierwszej kolejności jeszcze w tym roku na Szczytnicką wejdą torowcy z MPK. Sprawa jest dość pilna, bowiem stan torowiska wymaga szybkich i zdecydowanych działań. Powstanie torowisko na nowej podbudowie. Będzie ono izolować drgania i nieco tłumić hałas. Jednocześnie do akcji wkroczy MPWiK modernizując sieć wodociągową.

Torowisko biegnie środkiem Szczytnickiej, a remontu domaga się ulica na całej swej szerokości. Jest on planowany, ale zanim rozpocznie się etap projektowania, miasto chce poznać pomysły i opinie wrocławian o tym, jak powinna w przyszłości funkcjonować i jak się przeobrazić.

Nowa wizja Ruskiej

Jeśli efekt po remoncie będzie choć w części tak olśniewający, jak na prezentowanych wizualizacjach, to Ruska bez wątpienia stanie się uroczym miejscem na spędzanie wolnego czasu i stanowić będzie wygodne dojście do Rynku. Poszerzy się rekreacyjny obszar Starego Miasta.

Mowa o odcinku od pl. Solnego do Kazimierza Wielkiego, gdzie pojawią się rośliny w różnych formach. Rosnąć ma tu kilkadziesiąt drzew, pnącza i struktury roślinne formujące ogródki kawiarniane. Poza nimi powstaną parkingi rowerowe, ławeczki i skwer w miejscu dawnej bramy miejskiej.

O historycznym charakterze ulicy przypominać będzie zachowany rysunek krawędzi jezdni, a także elementy torowiska. Jednak poziom ulicy zostanie zrównany z poziomem chodnika, co będzie wygodne dla pieszych i rowerzystów.

Nowe oświetlenie ma zapewnić dobry nastrój, ale późną porą będzie przygaszone, aby nie przeszkadzało mieszkańcom.

Dwa tysiące miejsc dla samochodów 

Ważnym elementem pakietu drogowego jest sieć parkingów P+R. O tym, gdzie powstanie ponad dwa tysiące nowych miejsc postojowych, przeczytasz w tym artykule:

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia lokalizację parkingów P+R.
Mapa przedstawia lokalizację parkingów P+R.

Do realizacji
Lokalizacja parkingu P+R Status Liczba miejsc postojowych P+R Co towarzyszy parkingowi? Uwaga/opis
Leśnica

(stacja kolejowa)

ZIT III etap 66 Przystanek kolejowy, B+R, WRM Planowana budowa parkingu w ramach systemu P+R
Brochów

(stacja kolejowa - etap II)

ZIT III etap 80 Przystanek kolejowy, B+R, WRM Planowana budowa parkingu w ramach systemu P+R
Wołowska

(stacja kolejowa)

ZIT III etap 165 T+(B+R) Parkingi przy trasie tramwajowej
Pracze

Odrzańskie

ZIT III etap 85 Przystanek kolejowy, B+R Parking przy przystanku kolejowym
Planowane
Lokalizacja parkingu P+R Status Liczba miejsc postojowych P+R Co towarzyszy parkingowi? Uwaga/opis
Maślice

ul. Główna

Plan/projekt 50 Pętla tramwajowa, przystanek Planowana budowa pętli tramwajowo-autobusowej, P+R zintegrowany z planowanym przystankiem kolejowym Wrocław Maślice w ramach inwestycji: Budowa wydzielonej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Maślickiej we Wrocławiu
Swojczyce

ul. Chałupnicza

Plan/projekt 166 Pętla tramwajowa, B+R, WRM Pętla tramwaju na Swojczyce w rejonie ul. Chałupniczej w ramach inwestycji: Budowa wydzielonej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Swojczyckiej we Wrocławiu
Jagodno

ul. Kajdasza

Plan/projekt 57 Pętla tramwajowo-autobusowa, B+R, WRM Rejon planowanej pętli przy ul. Kajdasza i budowa pętli tramwajowo-autobusowej, P+R i B+R w ramach inwestycji: Budowa trasy tramwajowej na Jagodno we Wrocławiu od ul. Świeradowskiej do pętli przy ul. Kajdasza, możliwość dobudowy parkingu wielopoziomowego
Borowska

Szpital

Plan/projekt 50   W ramach inwestycji tramwaj Borowska Szpital w rejonie planowanej pętli i przystanku kolejowego na Towarowej Obwodnicy Wrocławia
Książe

ul. Opolska

Plan 250 Pętla tramwajowa, autobusowa, B+R, WRM Rejon planowanej pętli przy ul. opolskiej w ramach inwestycji Alei Opolskiej i przedłużenia tramwaju na Księże, pętla tramwajowa i autobusowa
Wrocław Zachodni

(przystanek kolejowy)

Plan/projekt 400 Przystanek kolejowy Rejon ul. Awicenny jako element I etapu budowy cmentarza Awicenny – policzone parkingi P2+P3 z projektu
Klecina

ul. Kupiecka

Plan 50 Pętla tramwajowa, autobusowa, B+R, WRM Rejon ul. Kupieckiej i planowanej pętli tramwajowej w ramach inwestycji: Budowa wydzielonej trasy tramwajowej na Klecinę
Psie Pole

(stacja kolejowa – etap V)

Plan 40 Pętla tramwajowa, autobusowa, B+R, WRM Planowana rozbudowa parkingu w ramach systemu P+R
Osobowice AOW

(przystanek kolejowy – etap II)

Plan 159 Przystanek kolejowy, B+R Planowana budowa parkingu w ramach systemu P+R na 135 mp. na terenie KOWR
Wojnów

(rejon przystanku kolejowego – etap II)

Plan 158 Przystanek kolejowy, B+R Rewitalizacja linii kolejowej 292, parking na terenie KOWR
Wojszyce –

Grota-Roweckiego przy WOW

Plan 175 Pętla autobusowa – gmina sąsiednia – teren KOWR Parking w ramach nowej pętli autobusowej przy ul. Grota-Roweckiego w rejonie ronda WOW, projektowanie wspólnie z gminą sąsiednią jako inwestycja aglomeracyjna
Bieńkowice

ul. Libańska

Plan 50 Pętla autobusowa Parking w ramach nowej pętli autobusowej przy ul. Libańskiej, projektowanie wspólnie z gminą sąsiednią jako inwestycja aglomeracyjna
Wrocław

Świniary

Plan 52    
Zakrzów

ul. Okulickiego

Plan 65 Przystanek kolejowy Linia do Trzebnicy
Wrocław Klecina

(przystanek kolejowy)

Plan 35    
Kiełczów

Cmentarz

Plan 400 Pętla tramwajowa Rejon ul. Awicenny jako element etapu budowy cmentarza - policzone parkingi z projektu, powiązanie z tramwajem na Psie Pole

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl