wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:40

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Tramwaj na Jagodno. Ministerstwo zaprasza Wrocław do konsultacji
Kliknij, aby powiększyć
Tramwaj MPK Wrocław, zdjęcie ilustracyjne Bartosz Chochołowski
Tramwaj MPK Wrocław, zdjęcie ilustracyjne

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad określeniem warunków technicznych dla skrzyżowań linii kolejowych z tramwajowymi. W piśmie skierowanym do prezydenta Jacka Sutryka z 21 lutego przyznaje, że kwestia skrzyżowania torów tramwajowych z kolejowymi jest skomplikowana. Dlatego ministerstwo chce przeprowadzić konsultacje międzyresortowe, ale także specjalistyczne - tu zaprasza Wrocław do konsultacji projektu. To ważna zmiana i dobra informacja. Do tej pory brak takich przepisów blokował budowę trasy tramwajowej na Jagodno.

Reklama

- (…) W celu umożliwienia od strony technicznej realizacji planowanej linii tramwajowej na Jagodno jak i innych inwestycji tego typu, informuję, że zainicjowałem prace legislacyjne nad projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie – napisał w liście do prezydenta Wrocławia Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Projekt rozporządzenia ma trafić do konsultacji międzyresortowych oraz konsultacji publicznych jeszcze w pierwszym kwartale 2024 roku.

–  W tym miejscu gorąco zachęcam do uczestniczenia w tych pracach w ramach ww. konsultacji – dodaje wiceminister Malepszak.

Sprawa na pewno nie będzie prosta

Jak wynika z informacji w liście przysłanym do wrocławskiego magistratu przez resort infrastruktury, jednopoziomowe skrzyżowania kolei z tramwajem spotyka się w Polsce głównie na torach manewrowych lub bocznicach, ale nie na liniach kolejowych. Skrzyżowanie tego typu powstało kiedyś m.in. w Sosnowcu. Ale dziś – zgodnie z obowiązującymi aktualnie specyfikacjami, jego budowa nie byłaby możliwa.

Drugie – szeroko komentowane w mediach, skrzyżowanie kolei z tramwajem, znajduje się w Toruniu. Wybudowano je w 2023 roku.

– Rozwiązanie to jest obecnie w fazie eksperymentu i badań eksploatacyjnych, które mają potrwać do końca 2024 roku, a ich pozytywny wynik z punktu widzenia utrzymania i trwałości konstrukcji nie jest przesądzony – zaznacza Piotr Malepszak.

Dodatkowo jak zaznacza wiceminister na skrzyżowaniu w Toruniu maksymalna prędkość wynosi dla taboru kolejowego do 80 km/h. Dla tramwajów – do 10 km/h. Ruch kolejowy na bocznicę jest znikomy – kilka przejazdów na miesiąc.

We Wrocławiu sytuacja jest nieco inna. Ruch kolejowy na trasie kolejowej 285 z Wrocławia do Świdnicy jest intensywny już dziś, a ma jeszcze wzrosnąć w związku z planami budowy kolei metropolitalnej. 

– W opinii Spółki [PKP PLK S.A. - przyp. red.] przy dużej częstotliwości ruchu rozwiązanie jednopoziomowe może stanowić bardzo duże utrudnienie – pisze Malepszak.   

Słowem - łatwo nie będzie. Ale grunt, że ministerstwo chce konsultować rozwiązania także z urzędnikami i ekspertami z Wrocławia.

Plan długofalowy: Wyniesienie linii kolejowej na nasyp

Budowę skrzyżowania tramwajowego z kolejowym należy traktować jako etap „tramwaju na Jagodno”. Szybszy i łatwiejszy w realizacji mimo utrudnień związanych z kwestiami technicznymi i bezpieczeństwa.

- Docelowo Wrocław będzie czekać by PKP Polskie Linie Kolejowe wyniosły linię kolejową 285 do Sobótki i Świdnicy na nasyp. Mają to w planie, niestety tu perspektywa jest co najmniej ośmioletnia. Tymczasem skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi i w konsekwencji tramwaj jadący na Jagodno mogłyby być osiągalne już za 3-4 lata - oceniają w Urzędzie Miejskim Wrocławia.  

Niezależnie od rezultatu prac w resorcie infrastruktury, miasto kontynuuje budowę wydzielonego buspasa na Jagodno. Trasa od razu budowana jest „pod tramwaj”. Jej geometria (łuki i przystanki) jest dostosowana do wymagań linii tramwajowej. Podbudowę wykonano tak, by przenosiła obciążenia generowane przez tramwaje. Zostawiono miejsca na słupy trakcyjne i budowane są ich fundamenty, a tam gdzie służą także oświetleniu – zostaną posadowione już teraz. Perony przystankowe zaprojektowano w taki sposób, by nie trzeba było ich przebudowywać po położeniu torów.

Miasto liczy, że buspas będzie etapem przejściowym, a epopeja z budową TAT na Jagodno znajdzie szczęśliwy finał.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl