wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

13°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 02:50

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Urzędnicy reagują na problemy z rogatkami

Uruchomiona niedawno linia kolejowa na trasie Wrocław – Świdnica ucieszyła wielu mieszkańców Dolnego Śląska. Jednak w związku z awariami rogatek na tej trasie, a co za tym idzie, tworzącymi się korkami, wrocławscy urzędnicy wystąpili z prośbą do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe o umieszczenie oznakowania dla kierowców, informującego o usterkach oraz o sprawniejsze ich naprawianie.

Reklama

Linia kolejowa na trasie Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica Przedmieście została uruchomiona ponownie 12 czerwca 2022 r.

Mieszkańcy Wrocławia, podobnie, jak władze naszego miasta, z zadowoleniem przyjęli fakt ponownego uruchomienia przewozów pasażerskich na linii Wrocław - Świdnica. Niestety już pierwszy tydzień jej eksploatacji pokazał istotną wadę zastosowanego systemu sterowania w sytuacjach awaryjnych. Problem dotyczy tego, w jaki sposób reaguje on na uszkodzenie rogatek. Chodzi zwłaszcza o brak informacji dla kierujących o awarii systemu oraz długi czas przywracania trybu normalnej pracy sygnalizacji.
Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UM Wrocławia

Konieczne zdalne resetowanie systemu i sygnalizacja o uszkodzonych rogatkach

Aktualnie do przywrócenia normalnego funkcjonowania systemu sterowania po awarii spowodowanej niewłaściwym użytkowaniem kierowców skutkującym np. blokowaniem rogatek, konieczny jest przyjazd pracowników automatyki. Do tego czasu kierowcy nie otrzymują informacji o uszkodzeniu rogatek, więc przy wyświetlaniu czerwonego sygnału nie mają prawa przekraczać torów kolejowych.

Rozumiemy konieczność zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych. Jednak nie mogą być akceptowane rozwiązania, które powodują blokowanie funkcjonowania podstawowego układu komunikacyjnego miasta na czas potrzebny pracownikom PKP na reakcję i dotarcie do miejsca awarii. Wielokrotny paraliż ruchu na skrzyżowaniach z ulicami Zwycięską i Buforową pokazuje, że konieczne są tu pilnie zmiany.
Elżbieta Urbanek

W tej sprawie Elżbieta Urbanek przesłała specjalny list do dyrektora Zakładu Linii Kolejowych we Wrocławiu. Sugeruje w nim m.in. zmiany pozwalające na stworzenie możliwości zdalnego resetowania pracy systemu oraz wyposażenie skrzyżowań drogowo-kolejowych w dynamicznie uruchamiane oznakowanie „rogatka uszkodzona”, co pozwoliłoby na poinformowanie kierowców o zaistniałej sytuacji.

Usuwanie usterek trwa około godziny

Jak twierdzą przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., urządzenia na przejazdach kolejowo-drogowych na linii Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica Przedmieście są sprawne i zapewniają bezpieczne przekraczanie przejazdów kolejowo-drogowych, przy przestrzeganiu przepisów przez kierowców, rowerzystów i pieszych. Natomiast po reaktywacji połączeń na tej trasie, od niedzieli, 12 czerwca, zanotowano ok. 12 przypadków uszkodzeń rogatek przez nieostrożnych kierowców, głównie na ul. Zwycięskiej i Buforowej.

Na miejsce za każdym razem natychmiast wzywano serwis techniczny, który możliwie jak najszybciej przywracał prawidłowe działanie urządzeń. W czasie prac wprowadzano dodatkowe środki bezpieczeństwa, m.in. ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h. Usuwanie usterek trwało średnio przez ok. godzinę. Nie wpływało to istotnie na rozkład jazdy. Sprawy uszkodzeń urządzeń przejazdowych będą kierowane do policji.
Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Kierowcy popełniają błędy

Według Radosława Śledzińskiego wszystkie przejazdy na trasie są odpowiednio zabezpieczone i oznakowane. Sygnalizacja i rogatki włączane są automatycznie przez zbliżające się do skrzyżowań pociągi, co zapewnia całkowite bezpieczeństwo przy przestrzeganiu przepisów przez użytkowników dróg. 

Aż 99% wypadków na przejazdach wynika z nieodpowiedzialności kierowców, lekceważenia zasad bezpieczeństwa i przepisów drogowych. Najczęściej popełnianymi błędami są: omijanie slalomem zamkniętych zapór, ignorowanie znaku stop, wjeżdżanie pod opadające lub nawet zamknięte rogatki, zbyt szybka jazda. Inne błędy to wjeżdżanie na tory, jeśli nie ma możliwości zjazdu z przejazdu, a także jazda „na pamięć” - przeświadczenie, że „o tej porze nic nie jeździ”.
Radosław Śledziński

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Urzędnicy zabiegają o szybsze usuwanie awarii rogatek. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Urzędnicy zabiegają o szybsze usuwanie awarii rogatek.

Nawet długotrwała awaria nie upoważnia do łamania przepisów

Również policja ostrzega przed łamaniem przepisów na przejazdach kolejowych.

Gdy są opuszczone rogatki i nadawany jest sygnał nie można wjeżdżać na przejazd. Przede wszystkim jest to bardzo niebezpieczne. Jednak można też za to zapłacić mandat w wysokości nawet 2 tys. złotych. Jeśli sygnalizacja jest włączona zbyt długo, należy zadzwonić pod numer, który zwykle znajduje się przy każdym przejeździe kolejowym i zgłosić usterkę. Zdecydowanie nie można zignorować włączonej sygnalizacji. Nawet długotrwała awaria nie upoważnia do zignorowania przepisów drogowych w tym zakresie.
podkom. Wojciech Jabłoński, Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji we Wrocławiu:

MPK Wrocław zadba o sprawny ruch w okolicach przejazdów kolejowych

Aby pomóc mieszkańcom w płynnym przemieszczaniu się, na prośbę prezydenta Jacka Sutryka, od 22 czerwca służby nadzoru ruchu MPK będą dbały o sprawny ruch pojazdów w okolicach przejazdów kolejowych przy ulicach Zwycięskiej i Bardzkiej. W najbliższych dniach będą tam obecne w godzinach największego ruchu - od 7.00 do 9.00 i od 15.00-17.00.

Połączenie z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewnia przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa przy przejazdach kolejowych

  • Znak STOP oznacza konieczność zatrzymania się przed przejazdem.
  • Czerwone światło bezwzględnie zakazuje wjazdu na przejazd – pulsująca sygnalizacja oznacza, że za chwilę na przejeździe pojawi się pociąg. Na przejazd można wjechać jedynie, gdy sygnalizacja jest wyłączona, a rogatki znajdują się w pozycji pionowej.
  • Na przejazd można wjechać tylko wtedy, gdy zapewniony jest zjazd z przejazdu.
  • Zbliżając się do przejazdu zawsze należy zachować szczególną ostrożność i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.
  • W przypadku zagrożenia życia należy jak najszybciej opuścić przejazd, w kryzysowych sytuacjach wyłamać rogatkę i skorzystać z informacji na Żółtej Naklejce, powiadamiając operatora nr 112 i służby kolejowe o sytuacji na przejeździe. Żółte Naklejki umieszczone są na wszystkich przejazdach po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja lub przy słupkach, do których umocowane jest ramię rogatki. Zawierają trzy numery: indywidualny numer przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, z którego należy korzystać w przypadku zagrożenia życia oraz numer techniczny, przeznaczony do zgłaszania ewentualnych usterek na przejeździe. Zgłoszenia z wykorzystaniem Żółtej Naklejki umożliwiają operatorom numeru 112 precyzyjne określenie lokalizacji i sprawne wezwanie pomocy.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl

Powódź na Dolnym Śląsku