Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Obiekt, który prezentujemy na wizualizacji, będzie miał aż 449 metrów długości. To tylko o 163 metry mniej niż liczy największy most we Wrocławiu - Rędziński w ciągu obwodnicy autostradowej.
To kolejna strategiczna inwestycja drogowa planowana we Wrocławiu. Szacowane koszty samego wiaduktu to blisko 110 milionów złotych. Cała inwestycja to blisko pół miliarda złotych! Bezkolizyjny przejazd po wiadukcie jest tu kluczowy. Dziś przejazd kolejowy w ciągu alei Poprzecznej jest w szczycie zamknięty w ciągu godziny nawet przez 30 minut.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Budowa alei Północnej - żaby wydłużyły wiadukt
Wiadukt będzie miał szerokość w różnych miejscach od około 21 do 28 metrów. Oprócz jezdni będzie nim biegła dwukierunkowa droga rowerowa oraz chodniki.
Wiadukt jest tak długi, ponieważ po konsultacjach społecznych, na wniosek organizacji ekologicznych, został wydłużony o kilkadziesiąt metrów, aby nowa trasa niekorzystanie nie wpływała m.in. na żaby, które upodobały sobie staw znajdujący się na terenie dawnej cukrowni, a także inne zwierzęta migrujące w okolicy.
Górą nad torami, aby nie stać na alei Poprzecznej
Ważnym elementem inwestycji - przede wszystkim dla mieszkańców Sołtysowic - jest droga, która połączy aleję Poprzeczną (którą przejazd jest dziś utrudniony przez rogatki kolejowe) z aleją Północną. Na mapie naniesiona czerwoną przerywaną linią.
Cała trasa jest projektowana jako aleja ze szpalerami drzew, ciągami pieszymi i drogami rowerowymi oraz rozwiązaniami dla niebiesko-zielonej infrastruktury.
Aleja Północna, jak to aleja - wśród drzew
Aleja Północna - to nazwa zwyczajowa, robocza, która jednak już się przyjęła - mimo że będzie kontynuacją obwodnicy śródmiejskiej, czyli ul. Nowaka-Jeziorańskiego, to jednak nie będzie czteropasmową trasą, którą można jeździć 70 km/h. Będzie mieć charakter pełnej drzew alei.
Jeśli mówimy o jej roli tranzytowej, to chodzi o tranzyt międzyosiedlowy, a nie ogólnomiejski. Nowa aleja umożliwi uspokojenie ruchu na Polanowicach, Poświętnem, Sołtysowicach, które borykają się z uciążliwym ruchem samochodów pomiędzy osiedlami. Zyskają też Karłowice, na których teraz al. Kasprowicza obciążona jest częściowo ruchem tranzytowym na kierunku wschód-zachód.
Alei, a nie "przelotówki", domagali się radni osiedlowi oraz bezpośrednio mieszkańcy podczas konsultacji społecznych. Na północy miasta prawdziwy tranzyt w 2011 roku przejęła autostradowa obwodnica Wrocławia - trasa A8.
Za to przebieg alei Północnej uwzględnia istniejące warunki naturalne. Jest on ograniczony terenem lasu Sołtysowickiego, a z drugiej doliną Widawy i wałami przeciwpowodziowymi.
Dlatego drogę projektujemy tak, by ograniczyć do minimum ingerencję w tereny najbardziej zadrzewione. Dodatkowo posadzimy 3800 drzew, które stworzą szpalery nadając inwestycji alejowy charakter.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Aleja Północna - prawie 10 kilometrów dróg rowerowych
Nowa aleja będzie mieć długość 5,5 km. Wzdłuż trasy planowane jest 9,5 km dróg dla rowerów oraz 9 km chodników. Będą nowe skrzyżowania z ulicami: Poświęcką, Kamieńskiego, Redycką, Sołtysowicką, Krzywoustego, a także nową ulicą prowadzącą do al. Poprzecznej.
Wizualizacja wiaduktu może zadziałać na wyobraźnię i rozbudzić oczekiwania. Jednak do rozpoczęcia jego budowy jest jeszcze długa droga. Trwa projektowanie alei, biuro projektowe musi uzyskać decyzję środowiskową, a następnie ZRiD czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, co zapewne nastąpi w przyszłym roku.
Dopiero wtedy będzie można ogłosić przetarg na realizację inwestycji, jeśli będą pieniądze. Mówimy o kwocie pół miliarda złotych. Miasto liczy na dotację z funduszy unijnych.