wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 06:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Tak będzie wyglądał wiadukt na nowej alei Północnej

Projektowana aleja Północna to trasa, która połączy ulicę Nowaka-Jeziorańskiego, na której urywa się obwodnica śródmiejska, z ulicą Krzywoustego. Wieść będzie przez Poświętne i Sołtysowice, ale ma duże znaczenie komunikacyjne dla większej liczby osiedli. Jej newralgicznym odcinkiem jest ten, który przecina tory kolejowe utrudniające sprawny dojazd do Krzywoustego. Nad linią kolejową 143 prowadzącą do Oleśnicy powstanie potężny wiadukt. 

Reklama

Obiekt, który prezentujemy na wizualizacji, będzie miał aż 449 metrów długości. To tylko o 163 metry mniej niż liczy największy most we Wrocławiu - Rędziński w ciągu obwodnicy autostradowej.  

To kolejna strategiczna inwestycja drogowa planowana we Wrocławiu. Szacowane koszty samego wiaduktu to blisko 110 milionów złotych. Cała inwestycja to blisko pół miliarda złotych! Bezkolizyjny przejazd po wiadukcie jest tu kluczowy. Dziś przejazd kolejowy w ciągu alei Poprzecznej jest w szczycie zamknięty w ciągu godziny nawet przez 30 minut.
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Budowa alei Północnej - żaby wydłużyły wiadukt 

Wiadukt będzie miał szerokość w różnych miejscach od około 21 do 28 metrów. Oprócz jezdni będzie nim biegła dwukierunkowa droga rowerowa oraz chodniki. 

Wizualizacja wiaduktu w ciągu alei Północnej nad linią kolejową 143.
Wizualizacja wiaduktu w ciągu alei Północnej nad linią kolejową 143.

Wiadukt jest tak długi, ponieważ po konsultacjach społecznych, na wniosek organizacji ekologicznych, został wydłużony o kilkadziesiąt metrów, aby nowa trasa niekorzystanie nie wpływała m.in. na żaby, które upodobały sobie staw znajdujący się na terenie dawnej cukrowni, a także inne zwierzęta migrujące w okolicy.

Górą nad torami, aby nie stać na alei Poprzecznej

Ważnym elementem inwestycji - przede wszystkim dla mieszkańców Sołtysowic - jest droga, która połączy aleję Poprzeczną (którą przejazd jest dziś utrudniony przez rogatki kolejowe) z aleją Północną. Na mapie naniesiona czerwoną przerywaną linią.

Mapa przedstawia przebieg tzw. alei Północnej - brakującej części obwodnicy śródmiejskiej.
Mapa przedstawia przebieg tzw. alei Północnej - brakującej części obwodnicy śródmiejskiej.

Cała trasa jest projektowana jako aleja ze szpalerami drzew, ciągami pieszymi i drogami rowerowymi oraz rozwiązaniami dla niebiesko-zielonej infrastruktury.

Aleja Północna, jak to aleja - wśród drzew 

Aleja Północna - to nazwa zwyczajowa, robocza, która jednak już się przyjęła - mimo że będzie kontynuacją obwodnicy śródmiejskiej, czyli ul. Nowaka-Jeziorańskiego, to jednak nie będzie czteropasmową trasą, którą można jeździć 70 km/h. Będzie mieć charakter pełnej drzew alei.

Jeśli mówimy o jej roli tranzytowej, to chodzi o tranzyt międzyosiedlowy, a nie ogólnomiejski. Nowa aleja umożliwi uspokojenie ruchu na Polanowicach, Poświętnem, Sołtysowicach, które borykają się z uciążliwym ruchem samochodów pomiędzy osiedlami. Zyskają też Karłowice, na których teraz al. Kasprowicza obciążona jest częściowo ruchem tranzytowym na kierunku wschód-zachód.

Alei, a nie "przelotówki", domagali się radni osiedlowi oraz bezpośrednio mieszkańcy podczas konsultacji społecznych. Na północy miasta prawdziwy tranzyt w 2011 roku przejęła autostradowa obwodnica Wrocławia - trasa A8. 

Za to przebieg alei Północnej uwzględnia istniejące warunki naturalne. Jest on ograniczony terenem lasu Sołtysowickiego, a z drugiej doliną Widawy i wałami przeciwpowodziowymi.

Dlatego drogę projektujemy tak, by ograniczyć do minimum ingerencję w tereny najbardziej zadrzewione. Dodatkowo posadzimy 3800 drzew, które stworzą szpalery nadając inwestycji alejowy charakter. 
Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia

Aleja Północna - prawie 10 kilometrów dróg rowerowych 

Nowa aleja będzie mieć długość 5,5 km. Wzdłuż trasy planowane jest 9,5 km dróg dla rowerów oraz 9 km chodników. Będą nowe skrzyżowania z ulicami: Poświęcką, Kamieńskiego, Redycką, Sołtysowicką, Krzywoustego, a także nową ulicą prowadzącą do al. Poprzecznej.

Wizualizacja wiaduktu może zadziałać na wyobraźnię i rozbudzić oczekiwania. Jednak do rozpoczęcia jego budowy jest jeszcze długa droga. Trwa projektowanie alei, biuro projektowe musi uzyskać decyzję środowiskową, a następnie ZRiD czyli Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej, co zapewne nastąpi w przyszłym roku.

Dopiero wtedy będzie można ogłosić przetarg na realizację inwestycji, jeśli będą pieniądze. Mówimy o kwocie pół miliarda złotych. Miasto liczy na dotację z funduszy unijnych. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama