Rusz rowerem dookoła Wrocławia [TRASY]

Tomasz Hołod / Redakcja www.wroclaw.pl

Jeśli jeszcze nie masz wolnych 80 dni, by objechać świat jak Phileas Fogg, możesz potrenować przejażdżki dookoła Wrocławia. Dla przyjemności, zdrowia lub rozrywki. My polecamy cztery trasy. Przeczytaj, którędy prowadzą, jak je pokonać i co po drodze ciekawego można zobaczyć.

Joanna Leja | 13 sierpnia 2021

We Wrocławiu przybyło w ostatnich latach z myślą o rowerzystach ok. 500 km tras. Na ulicach, ścieżkach i w parkowych alejkach widać coraz więcej cyklistów w każdym wieku. Podpowiadamy, gdzie warto się wybrać na wycieczkę.

Trasy rowerowe

1. Śródmiejska rowerowa trasa Wrocławia

Jest to trasa wokół centrum Wrocławia, w 90 proc. wiedzie ścieżkami rowerowymi. Dużą jej zaletą jest fakt, że jej spora część prowadzi po nadodrzańskich wałach. Za kładką Zwierzyniecką jedziemy ulicą Rakowiecką, która jest szeroka i mało uczęszczana. Dalej podążamy drogą rowerową Na Niskich Łąkach, następnie wzdłuż ul. Krakowskiej, Armii Krajowej, Hallera, Gądowianką, Na Ostatnim Groszu, Millenijną i mostem Millenijnym. Za mostem wracamy na wał.

– Zazwyczaj decyduję się na trasy pod Wrocławiem, jednak kiedy zdarza mi się jeździć po mieście, wtedy często wybieram śródmiejską trasę – opowiada pan Jacek, mieszkający przy ul. Krakowskiej. – Droga jest wygodna. Przy sprzyjającej pogodzie można się tam umówić ze znajomymi na piknik Na Niskich Łąkach – podpowiada.

2. Wielka Wyspa i park Szczytnicki

Jeśli planujecie spokojną przejażdżkę wśród zieleni, wybierzcie się w okolice zoo.

Trasa jest bardzo łatwa i pokonanie jej jest możliwe każdym rowerem. Nie przecinają jej ulice, dlatego ta propozycja jest dobra dla rodzin z dziećmi. Pętla wokół Wyspy ma ok. 13 km, a jej przejechanie nie powinno wynieść więcej niż godzinę. Jednak warto zarezerwować sobie więcej czasu na podziwianie widoków oraz na odwiedzenie zoo, parku Szczytnickiego, terenów wystawowych obok Hali Stulecia czy Wyspy Opatowickiej.

– Kiedy robi się ciepło, od razu odkurzam rowerek mojej córki i kręcimy po okolicznych parkach – opowiada pan Łukasz, tata 3-letniej Gosi. – Bardzo lubimy trasę wokół Wielkiej Wyspy. Zatrzymujemy się zawsze popatrzeć na fontannę przy Hali Stulecia, krążymy po parku Szczytnickim albo wchodzimy do zoo, poznać jego nowych mieszkańców. W ubiegłych latach woziłem córkę rowerem typu cargobike, w tym roku już uczy się jeździć na własnym rowerku, dlatego ta trasa jest też dobra dla niej, bo z dala od ulicy – podkreśla dumny z córki tata.

3. Wzdłuż Ślęzy przez parki i las

Wyruszamy z parku Grabiszyńskiego, do którego przylega rzeka Ślęza. Podążając wzdłuż niej, mijamy m.in. Lasek Oporowski, park Tysiąclecia, Stadion Miejski, park przy ul. Mącznej, Las Pilczycki, wały i kilka niewielkich stawów. Niedaleko ujścia rzeki Ślęzy do Odry podziwiać można jaz Rędzin. Droga powrotna przebiega stosunkowo szybko, po ścieżce rowerowej wzdłuż Obwodnicy Śródmiejskiej. Trasa nadaje się przede wszystkim na rower górski.

4. Z dworca głównego w kierunku Brochowa

Warto wyruszyć z okolic Dworca Głównego, w kierunku Brochowa. Zrobić tematyczną wycieczkę i poznać kolejowe zakamarki Wrocławia.

Wyruszamy z wysokości dworca, jadąc ul. Małachowskiego, na której powstał ostatnio nowy pas dla rowerów i chodnik od strony poczty. Następnie dojeżdżamy do Hubskiej, która poprowadzi do Buforowej, a z niej już prosta droga do parku Brochowskiego, gdzie można nakarmić kaczki i pojeździć po parkowych alejkach. Wracając, proponujemy wyjechać od strony Mościckiego i dalej kierować się Krakowską.

Roland Okoń - fotograf, zapalony rowerzysta, fot. Tomasz Hołod / Redakcja www.wroclaw.pl

Wypożycz rower i jedź przez Wrocław

Wrocławski Rower Miejski to doskonała alternatywa dla komunikacji na krótszych trasach. Najczęściej rowery miejskie wypożyczane są w trzech lokalizacjach: na pl. Dominikańskim (przy galerii), na Dworcu Głównym PKP i przy rondzie Reagana. Tam też zazwyczaj są zostawiane. Najpopularniejszą trasą WRM jest droga wiodąca ulicami: Dyrekcyjną, Borowską do Armii Krajowej. Na drugim miejscu plasuje się połączenie ul. Grabiszyńskiej z al. Hallera przez ul. Stalową. Trzecia popularna trasa łączy ul. Wróblewskiego (Teki) z rondem Reagana.

Obecnie w mieście jest 200 stacji Wrocławskiego Roweru Miejskiego (WRM), z których każdego dnia można wypożyczyć dwa tysiące jednośladów. Na 20 minut rower możemy wypożyczyć za darmo. Od 21. minuty do godziny opłata wynosi 2 zł, każda kolejna rozpoczęta godzina to koszt 4 zł. Poza standardowymi rowerami, mieszkańcy Wrocławia mogą skorzystać z rowerów typu cargo (z miejscem dla dziecka lub bagażu w przyczepce z przodu), tandemów, rowerów elektrycznych i typu składak, handbike (napędzanych ręcznie) czy rowerów dziecięcych. Dwa ostatnie nie wymagają opłat za wypożyczenie. Wszystkie rowery niestandardowe, w tym dziecięce, po wcześniejszej rezerwacji przez użytkownika zostaną dostarczone do wybranej stacji w centrum oraz we wschodniej, południowej, północnej i zachodniej części Wrocławia. Szczegóły dostępne tutaj.

Trasa rowerowa na Krzywej Grobli, fot. Joanna Leja/redakcja www.wroclaw.pl

Uwaga! We Wrocławiu można też wypożyczyć rower elektryczny, który pomoże nam podjechać na większym nachyleniu lub ułatwi jazdę, kiedy już nie mamy sił pedałować.

Wrocław cały czas rozwija sieć tras rowerowych, z których codziennie korzysta imponująca liczba rowerzystów. Dlatego warto przesiąść się na jednoślad, zadbać o swoją kondycję i ekologię.

WROwerowy poradnik

Dla niektórych sezon rowerowy trwa przez cały rok, inni odkurzają swój jednoślad tylko na ciepłe miesiące. Wrocław zdecydowanie jest rowerowym miastem, widać to każdego dnia na ulicach. WROwerowy poradnik to seria, w której dowiecie się m.in. jak poruszać się po mieście na rowerze, jak jeździć z najmłodszymi, jak nasmarować łańcuch oraz poznacie ciekawostki o wrocławskim torze kolarskim.

10 przykazań wrocławskiego rowerzysty

  • Nie łam przepisów. Bycie rowerzystą nie uprawnia do przejeżdżania na czerwonym świetle, jazdy pod prąd i między pieszymi. Ulica to nie plac zabaw i nie tor wyścigowy – jeżdżąc nieodpowiedzialnie, robisz złą opinię całej społeczności rowerzystów. Naucz się przepisów i stosuj się do nich. W innym wypadku narażasz zdrowie i życie swoje i innych, głównie pieszych.
  • Jedź 1 m od krawężnika. W ten sposób nie zachęcasz samochodów do niebezpiecznego wyprzedzania „na zapałkę”, a także zwiększasz swoją widoczność na skrzyżowaniach, nie wspominając już o unikaniu dziur i kratek ściekowych przy krawężnikach.
  • Sygnalizuj manewry. Wyciągaj rękę, jeśli chcesz skręcić lub zmienić pas i rób to odpowiednio wcześnie. Nie zakładaj, że kierowcy zahamują i zaczekają, aż wykonasz manewr. Uważaj przy sygnalizowaniu skrętów na bruku lub na jezdniach z torowiskiem tramwajowym – łatwo tam o utratę kontroli nad rowerem.
  • Korzystaj z infrastruktury rowerowej. Nie możesz jechać jezdnią, jeśli wzdłuż niej istnieje droga rowerowa prowadząca w tym samym kierunku. Robiąc tak, narażasz się na mandat i agresywne zachowanie kierowców.
  • Korzystaj ze śluz. Pomogą ci one być pierwszym na światłach i ewentualnie zmienić pas do skrętu bez potrzeby robienia tego między jadącymi autami. Jeśli akurat samochody mają zielone światło, zmień pas jazdy odpowiednio wcześniej, nigdy przed samą sygnalizacją.
  • Przejeżdżaj przez tory tramwajowe prawidłowo. Często niedoświadczeni rowerzyści próbują przejechać przez tory pod bardzo ostrym kątem, co kończy się wpadnięciem koła w szynę i wywrotką. Zawsze przejeżdżaj przez tory pod kątem 45 stopni.
  • Nie jedź po zmroku bez świateł. Takie zachowanie jest nieodpowiedzialne i może powodować przejechanie lub najechanie przez samochód. Wystarczy biała lampka z przodu i czerwona z tyłu. Brak świateł na rowerze ze względów estetycznych to głupota.
  • Dbaj o rower. Sprawdzaj co jakiś czas działanie hamulców, mocowanie kierownicy i spornika siodła, naprostuj krzywe obręcze i smaruj łańcuch. Niesprawny rower na pewno nie przyczyni się do zwiększenia twojego bezpieczeństwa na drodze.
  • Prawidłowo zapinaj rower. Sprawdzają się tylko u-locki i grube łańcuchy w otulinie. Jeśli masz sztycę na szybkozłączkę, zabierz ją ze sobą. W przypadku kół mocowanych na szybkozłączki, zapinaj tylne koło razem z ramą, a przednie – dodatkową linką. Sprawdź, roweru nie da się odpiąć. Nie zostawiaj go w miejscach odludnych, ciemnych lub osłoniętych przed wzrokiem ludzi.
  • Nie prowokuj agresywnych zachowań. Nie wyprzedzaj aut, które już cię wyprzedziły i stoją na światłach. Nie jedź wężykiem, środkiem jezdni, nie poruszaj się w sposób chaotyczny i nieprzewidywalny, nie słuchaj muzyki na słuchawkach.