wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:45

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Kaski budowlane z Wrocławia podbijają świat odc. 1 [WIDEO]

Mało kto wie, że budowlańcy, elektrycy, spawacze, czy górnicy na całym świecie używają kasków (hełmów) produkowanych we Wrocławiu w zakładach 3M. Zobaczcie, jak powstają. Ruszamy z nowym projektem "Tak to robimy we Wrocławiu"!

Reklama

Ruszamy z nowym cyklem materiałów pt. „Tak to robimy we Wrocławiu”. Będziemy w ciekawy sposób pokazywać co i jak produkuje się w naszym mieście. Często te rzeczy podbijają świat a my nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Chcemy to zmienić i chwalić się produktami wytwarzanymi we Wrocławiu w myśl idei projektu „Made in Wrocław”.

A zakładów produkcyjnych w stolicy Dolnego Śląska i aglomeracji jest naprawdę dużo. Działają w sektorach: motoryzacyjnym elektronicznym, chemicznym i farmaceutycznych oraz inżynierii mechanicznej, IT, czy sektorze spożywczym. Na pierwszy ogień idzie wrocławska fabryka 3M. Tam podglądaliśmy jak produkuje się kaski (hełmy – taka nazwa funkcjonuje oficjalnie) budowlane. To bardzo ciekawy proces. Zapraszamy w podróż za bramy zakładu 3M.

Stare, jak historia wojen

Dobrej jakości hełm ochronny niejednokrotnie ratuje życie. Są niezbędne na każdej budowie, w pracach na wysokościach, w świecie górników, spawaczy czy drwali. Trudno, co prawda określić konkretną datę kiedy je wymyślono, ale pierwsze ochronne nakrycia głowy pojawiły się już u starożytnych żołnierzy. Były ciężkie i nie wygodne. Wykonywano je z brązu albo żelaza. Dopiero z czasem pojawiły się hełmy otwarte wykorzystywane przez cywilów w pracy. Jednak dopiero w XX wieku zaczęto ich masowo używać w zakładach pracy.

Było to możliwe dzięki wynalezieniu tworzyw sztucznych. Lekkie i jednocześnie wytrzymałe materiały zapewniają najlepsze efekty. Współcześnie kaski powstają z polimerów, poliwęglanów, poliamidów i żywic. Są przystosowane do pracy przy nawet 150 stopniach Celsjusza (dla hutników) i -30 (w chłodniach). Wytrzymują uderzenia kilkukilowych przedmiotów, ostrych narzędzi, chronią przed porażeniem prądem.

Jak to jest zrobione?

W centrum produkcyjnym 3M wytwarzanych jest kilkanaście rodzajów hełmów w kilku kolorach i różnym zastosowaniu. My przyglądamy się produkcji tych najbardziej powszechnych, stosowanych na budowach. W 3M powstają one z tworzywa ABS (kopolimer akrylo-nitrylowo-butadlenowo-styrenowy), które często wykorzystywane jest w drukach 3D.

Sercem produkcji kasku są ogromne formy odlewnicze. To tam sypki granulat zamienia się w wytrzymały ale elastyczny kask. Podgrzane do 240 stopni tworzywo przepływa kanałami do formy. Tam pod naciskiem 15 000 kiloniutonów zamienia się w odlew hełmu. Cała procedura trwa niecałe pół minuty. Schłodzona lekko skorupa kasku trafia na taśmy transportujące. Każda ma odciśnięte znaki certyfikacji, datę produkcji i rodzaj zastosowania. Potem pierwsze sztuki każdej nowej serii sprawdzają pracownicy zakładu. Patrzą czy zgadza się waga produktu, czy jest odpowiedniej jakości.

Krawców zastąpiły roboty

Równie ważnym elementem co skorupa kasku jest więźba (potocznie podsufitka) i pas główny. To elementy z materiału, plastiku i skóry, dzięki którym kask trzyma się na głowie i amortyzuje ewentualne uderzenia. Tą z gotowych elementów praktycznie w całości szyją roboty. Ludzie tylko nadzorują ich pracę. Maszyny tną, przewlekają i zszywają kolejne elementy. Później pracownicy montują je do gotowych skorup kasku. Na kaskach 3M pojawiają się też tajemnicze czerwone kropki. To opatentowany przez firmę Sensor Uvicator™. Zmienia kolor i pokazuje zużycie hełmu, na które duży wpływ ma działanie promieni UV.

Poddawany ciężkim próbom

Każda partia hełmów musi zostać poddana kontroli jakości. Te budowlane sprawdzane są po wcześniejszym podgrzaniu (+50 stopni Celsjusza) i schłodzeniu (-30). Ekspertów interesuje, jak zachowuje się materiał przy tak różnych temperaturach. Kaski wykorzystywane są przecież, zarówno w tropikach, jak i przy zimowej aurze. Muszą zachowywać swoją wytrzymałość.

Test wytrzymałości i odporności na przebijanie przeprowadza się w specjalnej „szafce”. Kask nakładany jest na formę w kształcie głowy. Ciężkie i ostre przedmioty lądują na kasku z wysokości 1 metra. Po wszystkim sprawdza się czy kask wytrzymał uderzenie i czy ostre narzędzie nie uszkodziłoby głowy. Ostatnio próbą jest zgniatanie. Na produkt działają siły nawet kilkuset niutonów. Hełm ma prawo się odkształcić, ale nie może złamać. Nasz przechodzi wszystkie trzy próby bez szwanku.

Gotowy produkt pakowany jest do kartonów i jedzie do klienta lub do sklepów z odzieżą roboczą i sprzętem ochronnym. Na jednej zmianie w 3M produkuje się nawet 900 hełmów.

3 M w Polsce i Wrocławiu 

3M Poland Sp. z o.o. jest oddziałem międzynarodowego koncernu Minnesota Mining and Manufacturing. Firma w Polsce działa od 1991, a działalność produkcyjną rozpoczęła w 2001 roku. Pięć lat później rozpoczęto budowę Super Hub’u – centrum produkcyjnego 3M przy ul. Kowalskiej we Wrocławiu. Wrocławski Super Hub to w tej chwili największe centrum produkcyjne w całej Europie i czwarte największe na świecie. W całym portfolio 3M znajduje się ponad 55 tys. różnych produktów, we Wrocławiu powstaje ponad 10 tysięcy z nich, m.in. środki ochrony indywidualnej, taśmy, kleje, filtry, produkty motoryzacyjne i medyczne. Firma w czerwcu 2013 roku we Wrocławiu uruchomiła dla nowoczesne Centrum Innowacji 3M, przestrzeń w której firma prezentuje innowacyjne technologie i rozwiązania. Dwa lata później, również we Wrocławiu, koncern uruchomił Centrum Usług Wspólnych 3M na obszar Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

realizacja: Janusz Krzeszowski, Patryk Załęczny 

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl