Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Zmiany w edukacji na rok szkolny 2022/2023
Nowy przedmiot: Historia i teraźniejszość
Od września w programie zajęć szkół ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot Historia i teraźniejszość, który zastąpi w zakresie podstawowym dotychczasową Wiedzę o społeczeństwie.
Program ma dotyczyć wydarzeń z lat od 1945 do 2015. Uczniowie podczas zajęć dowiedzą się m.in. o katastrofie smoleńskiej.
Jak poinformowało MEiN – przedmiot będzie wprowadzany sukcesywnie, tj. w roku szkolnym 2022/2023 pojawi się w klasie I:
- liceum ogólnokształcącego,
- technikum
- i branżowej szkoły I stopnia.
W kolejnych latach zmiana obejmie następne klasy. Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w szkołach ponadpodstawowych przed rokiem szkolnym 2022/2023, nie będą objęci tą zmianą (będą uczyć się zgodnie z dotychczasową podstawą programową wiedzy o społeczeństwie).
Edukacja dla bezpieczeństwa
Przedmiot jest już w szkołach – do tej pory uczniowie uczyli się na nim głównie zasad pierwszej pomocy, ale od września ma zmienić się jego program. Zaplanowana jest m.in. nauka strzelania, zasad pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej czy nauka radzenia sobie w zagrożeniach wywołanych przez działania wojenne.
Dodatkowo edukacja obronna, która w przypadku szkoły podstawowej dotyczy wymagań z zakresu: terenoznawstwa, cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym, przygotowania do szkolenia strzeleckiego. Natomiast w szkołach ponadpodstawowych: reagowania w sytuacji zagrożenia działaniami wojennymi, cyberbezpieczeństwa w wymiarze wojskowym, szkolenia strzeleckiego.
Edukacja dla bezpieczeństwa jest przedmiotem obowiązkowym dla klas VIII szkół podstawowych i klas I szkół ponadpodstawowych.
Zajęcia wychowania fizycznego
Minister sportu i turystyki, Kamil Bortniczuk zapowiedział nowe regulacje dotyczące zwolnień uczniów z lekcji WF-u. Od 1 września br. dłuższe zwolnienia z wychowania fizycznego mają być dopuszczalne tylko wtedy, gdy wystawi je lekarz specjalista, a nie lekarz rodzinny lub rodzic.
Nowa matura i nowy termin egzaminu ósmoklasisty
Po raz pierwszy odbędzie się tzw. nowa matura. Będą ją pisać uczniowie kończący edukację w nowym systemie, 8+4, czyli osoby, które ukończyły ośmioletnie szkoły podstawowe i czteroletnie szkoły ponadpodstawowe. Co w nich nowego?
Na przyszłych maturzystów czeka kilka zmian. Zmieni się nie tylko arkusz egzaminacyjny, bardziej rozbudowany będzie także program, np. z języka polskiego. Uczniowie będą musieli napisać egzamin z trzech części: język polski w użyciu, test historycznoliteracki i wypracowanie.
Na maturze ustnej na zdających czeka losowanie zestawu egzaminacyjnego, który składa się z dwóch zadań – pierwsze zawiera zagadnienie sprawdzające znajomość treści i problematyki lekturyobowiązkowej, a drugie dotyczy zagadnienia związanego z literaturą lub innymi dziełami sztuki albojęzykiem, następnie omawia się je na podstawie dołączonego materiału (tekstu literackiego, nieliterackiego albo ikonicznego).
Z matematyki będzie więcej zadań otwartych, maksymalnie może ich być w arkuszu 13. Z języka nowożytnego zmieni się poziom biegłości językowej – w zakresie środków językowych w wypowiedziach pisemnych na B1, a w zakresie rozumienia ze słuchu i tekstów pisemnych B1+.
Zmieni się także czas pisania egzaminów. Będzie więcej czasu na rozwiązanie zadań – z j. polskiego czas wzrośnie ze 170 min na 240 min., a z matematyki ze 170 min na 180 min.
Uczniowie klas ósmych napiszą egzamin ósmoklasisty w innym terminie – nie w kwietniu, a w maju. Takie rozwiązanie umożliwi uczniom lepsze przygotowanie się do egzaminu. Będą musieli m.in. znać wybrane dzieła Adama Mickiewicza czy utwory Jana Kochanowskiego, rozwiązywać zadania praktyczne z matematyki oraz posługiwać się językiem obcym nowożytnym na poziomie A2.
Plany nowego przedmiotu: Biznes i zarządzanie – wrzesień 2023
Nowy przedmiot, który prawdopodobnie wejdzie do szkół ponadpodstawowych od 1 września 2023 roku, to Biznes i zarządzanie. Ma zastąpić obecne Podstawy przedsiębiorczości.
– Wprowadzenie możliwości kształcenia w zakresie przedsiębiorczości i biznesu na poziomie rozszerzonym pozwoli na to, aby w ramach nowego przedmiotu, obok zagadnień takich jak finanse osobiste, rynek pracy czy system gospodarczy, które są już obecne w podstawie programowej przedmiotu podstawy przedsiębiorczości, pojawiły się także dodatkowe treści. Szczególny nacisk w ramach BiZ będzie położony na pracę w grupach, analizowanie praktycznych przykładów doświadczeń polskich i zagranicznych przedsiębiorców oraz rozwijanie kompetencji liderskich – czytamy na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Chętni uczniowie będą mogli przystąpić do egzaminu maturalnego z Biznesu i zarządzania jako przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Po raz pierwszy egzamin ma zostać przeprowadzony w 2027 r.
Nowe stanowisko: Pedagog specjalny
Resort edukacji zapowiedział, że od 1 września br. rozpocznie się pierwszy etap zatrudniania pedagogów specjalnych w szkołach i przedszkolach.
– Projekt nowelizacji rozporządzenia zmienia również wymagania dotyczące kwalifikacji nauczycieli przedszkoli, szkół i oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych. Ta grupa nauczycieli nie będzie zobowiązana do posiadania kwalifikacji w zakresie pedagogiki leczniczej czy terapeutycznej - czytamy na stronie Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Nauka stacjonarna czy zdalna? To zależy
W Polsce jest coraz więcej nowych przypadków zakażeń koronawirusem. Jeśli sytuacja epidemiologiczna pogorszy się, możliwy będzie powrót do nauki zdalnej.
Z treści projektu rozporządzenia MEiN wynika, że dyrektor przedszkola lub szkoły będzie zobowiązany do zorganizowania zajęć zdalnych w sytuacji, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodu zagrożenia bezpieczeństwa uczniów.
– Zagrożenie to może wystąpić w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych, nieodpowiedniej temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów, zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną lub innego nadzwyczajnego zdarzenia – czytamy na stronie Polskiej Agencji Prasowej. Projekt skierowano do opiniowania.
Jak na razie wszystko wskazuje na to, że nauka będzie odbywała się stacjonarnie, w szkołach.