Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Wydział Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia we współpracy z Unią Metropolii Polskich oraz Convention Bureau-Wrocław ponownie zaprosili do stolicy Dolnego Śląska przedstawicieli samorządów, odpowiadających za promocję turystyczną w swoich miastach.
Spotkanie przedstawicieli wydziałów turystyki i organizacji turystycznych - wspólnie dla turystyki
Do uczestnictwa w drugiej edycji spotkania „Wspólnie i osobno” zaproszono również przedstawicieli lokalnych organizacji turystycznych.
W czwartek, 9 czerwca, uczestnicy podpisali deklarację „Wspólnie dla turystyki”. To dokument, który wskazuje w jakich obszarach przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego największych polskich miast oraz lokalne organizacje turystyczne mogą pogłębić dotychczasową współpracę.
Bardzo cieszę się, że możemy gościć we Wrocławiu ekspertów od turystyki największych polskich miast. Spotkanie nosi tytuł wspólnie i osobno, ale atmosfera, jaka tutaj panuje, zdecydowanie przechyla szalę na wspólnie. I my tak właśnie myślimy we Wrocławiu”Sergiusz Kmiecik, przewodniczący Rady Miejskiej Wrocławia
Na spotkaniu obecny był przedstawiciel Unii Metropolii Polskich, który wskazywał na zasadność takich spotkań.
Skutki pandemii oraz sytuacja wojenna w Ukrainie dokonują ogromnego spustoszenia we wszystkich gałęziach gospodarki, szczególnie w branży turystycznej. Spotkanie pozwala nam przedyskutować i rozwiązywać bieżące problemy w naszych miastach. Dobrze, że ta inicjatywa na stałe wpisała się w kalendarze osób zajmujących się turystyką miastPiotr Polak, koordynator komisji Unii Metropolii Polskich
Polska widziana oczami niemieckiego turysty
Odczytano również list Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, który objął wydarzenie patronatem.
Następnie głos zabrał Konrad Guldon, dyrektor Zagranicznego Ośrodka Polskiej Organizacji Turystycznej w Berlinie. Odniósł się do rynku niemieckiego i perspektyw niemieckiego turysty wobec atrakcyjności turystycznej Polski.
Część warsztatowa spotkania poświęcona była głównie tematowi wspólnych badań turystycznych.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Krakowa, Poznania, Gdańska, Łodzi, Warszawy, Lublina, Bydgoszczy, Rzeszowa, Opola i Wrocławia.
„Wspólnie dla turystyki” - deklaracja współpracy
„Pandemia Covid-19, agresja Rosji na Ukrainę oraz kryzys gospodarczy dokonały i wciąż dokonują ogromnych szkód we wszystkich gałęziach branży turystycznej. W efekcie radykalnego zmniejszenia liczby turystów i odwiedzających prywatni przedsiębiorcy, lokalne biznesy, a co za tym idzie także budżety samorządów tracą znaczną część wpływów.
Odbudowa i rozwój turystyki, jakkolwiek jest przedsięwzięciem długodystansowym, wymaga szybkiego opracowania nowych rozwiązań i jeszcze większego zaangażowania właściwych podmiotów. Jednym z istotnych sposobów odpowiedzi na aktualny kryzys jest budowanie współpracy i porozumienia pomiędzy poszczególnymi samorządami i organizacjami turystycznymi.
My, przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego największych polskich miast oraz ich lokalnych organizacji turystycznych, w poczuciu odpowiedzialności za rozwój i promocję turystyki przyjazdowej, zarówno krajowej, jak i zagranicznej, wyrażamy wolę pogłębienia współpracy, w ramach kompetencji, w następujących obszarach:
- Społecznym
Kultura i nowe trendy wymagają aktualizowania strategii rozwoju turystyki – deklarujemy współpracę oraz dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie dostosowania się do aktualnych potrzeb społeczno-kulturowych, ze szczególnym uwzględnieniem ekologii, dostępności, przeciwdziałania wykluczeniom i zrównoważonej turystyki.
- Naukowym
Do wypracowywania właściwych rozwiązań konieczna jest dobra podstawa w zakresie wiedzy merytorycznej – deklarujemy współpracę zarówno na poziomie wymiany informacji, jak i opracowania jednolitego modelu badań, możliwego do przeprowadzenia wspólnie i osobno.
- Prawnym
Dostrzegamy potrzebę korekty niektórych regulacji prawnych dotyczących branży turystycznej – deklarujemy współpracę w inspirowaniu, analizach i tworzonych stanowiskach wobec nowych rozwiązań legislacyjnych (m.in. w kwestii regulacji dotyczących najmu krótkoterminowego oraz tzw. opłaty turystycznej).
- Wizerunkowym
Na atrakcyjność turystyczną składa się nie tylko przedstawiona oferta, ale w znacznym stopniu także jej forma – deklarujemy współpracę przy tworzeniu kampanii wizerunkowych i wzajemne wsparcie promocyjne.
Mając świadomość niezależności i konkurencyjności w tworzeniu i promocji własnych marek turystycznych, równocześnie dostrzegamy potrzebę integracji pewnych działań, zakładając, że przyniosą one wymierne korzyści, zarówno dla poszczególnych samorządów, członków stowarzyszeń turystycznych, jak i dla wzbogacenia i wzmocnienia oferty turystycznej Polski”.