Nauka zgodnie z metodą niemieckiego pedagoga
W Przedszkolu nr 149 „Tęczowa Polanka” przy ul. Obornickiej we Wrocławiu dzieci uczą się według koncepcji pedagogicznej Friedricha Froebla. Centralne miejsce zajmuje w niej zabawa – swobodna i ta zorganizowana przez nauczyciela, który ma za zadanie zapewnić do niej dobre warunki. Ważny jest też wybór odpowiednich zabawek dla dzieci – muszą to być przedmioty kształcące i rozwijające.
Te właściwe zabawki nazywane są „darami”, a dar to coś cennego, o co trzeba się troszczyć i szanować. Froebel jako miłośnik przyrody podkreślał, że wiele wartościowych materiałów do zabaw można znaleźć w przyrodzie (np. piasek, glina, woda, kamienie).
Często sięgamy po proste, drewniane i naturalne materiały do zabawy i pracy, które pozwalają dzieciom na rozwijanie kreatywności i wyobraźni podczas manipulacji nimi.Gabriela Kleczyńska, nauczycielka w Przedszkolu nr 149
Dzieci nie potrzebują zabawek, by dobrze się bawić
W tygodniu bez zabawek wzięła udział grupa „Tygrysków” prowadzona metodą froeblowską, czyli tegoroczne 5-latki. Wystarczyło trochę wyobraźni, kreatywności i samodzielności, aby ze zwykłych kartonów stworzyć coś nowego. Z kolei duże pudła, tuby i kartony posłużyły do codziennej twórczej zabawy w sali, gdzie ważna okazała się również współpraca i zdolności konstrukcyjne.
Dzieci cały rok czekały na ten tydzień. Jak zobaczyły liczbę kartonów do budowania, aż zaświeciły im się oczy. Oczywiście trzeba było omówić zasady bezpieczeństwa i zgodnej zabawy, aby każde dziecko miało dostęp do „nowych” zabawek.Gabriela Kleczyńska
– Tydzień bez zabawek nie odbyłby się bez zaangażowania rodziców. Często całe rodziny były zaangażowane w zbieranie „pomocy dydaktycznych” za co bardzo dziękujemy – dodaje pani Gabriela.
Galeria zdjęć
Więcej zdjęć zobaczycie w naszej galerii!