Tzw. szpilkostrada to szeroki na 6 metrów pas, po którym łatwiej będzie się poruszać przede wszystkim osobom niepełnosprawnym na wózkach.
Równym pasem wokół Rynku
Szeroki pas powstanie między letnimi ogródkami a latarniami, na starym trakcie jezdni. – Będzie zbudowany z kostki granitowej łupanej, która ma inną strukturę (jest bardziej równa i szorstka), a spoiny między elementami węższe – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta i dodaje, że budowa pierwszego odcinka trasy może rozpocząć się jeszcze jesienią, tak by zdążyć z jego ukończeniem przed rozkładaniem stoisk Jarmarku Bożonarodzeniowego.
Tak wygląda projekt wyrównanego pasa bruku na Rynku; mat. UMW
Żywica już była
– Pomysłu na bardziej przyjazny dla nas Rynek szukamy od kilku lat – mówi Bartłomiej Skrzyński, rzecznik ds. osób niepełnosprawnych we wrocławskim magistracie, który sam porusza się na wózku inwalidzkim.
W 2010 r. w ramach testowania nowych technologii przerwy między kostkami na fragmencie nawierzchni przy przejściu na pl. Solny wypełniono specjalną spoiną na bazie żywicy. – Miało być na wieki, wyszło na bardzo krótko – mówi Skrzyński: żywica nie wytrzymała nawet dwóch sezonów letnich i zimowych.
Był też pomysł, by ogródki gastronomiczne odsunąć o 1,5 metra od lokali. – Ja przejadę na wózku, nawet zajrzę do talerza klientów, ale jak ma przejść tędy osoba niewidoma, gdy między ogródkiem a restauracją biegają kelnerzy? – zastanawia się Skrzyński.