Remont Zwierzynieckiego wciąż trwa. Na szczęście cały czas można z niego korzystać. Ostatnio o sytuacji informowaliśmy w sierpniu i w październiku. Wykonawca zadeklarował wtedy, że skończy późną jesienią. Terminu nie dotrzymał.
Co pozostało do zrobienia?
Dlaczego modernizacja nie zakończyła się w 2023 roku? Są dwa powody, które miały największy wpływ, podawane przez Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu: wolne tempo pracy i niesprzyjająca pogoda.
Jankowski dodaje, że niektóre działania wstrzymała lub spowolniła duża wilgotność, która utrzymywała się od połowy listopada. — Prace na chodniku były wówczas prowadzone między innymi pod namiotem z jednoczesnym użyciem nagrzewnic.
Tomasz Jankowski przekazuje, że wykonawca potrzebuje jeszcze kilku tygodni z dobrymi warunkami atmosferycznymi, aby doprowadzić sprawę do końca. Aktualnie zajmuje się trotuarem po stronie ogrodu zoologicznego.
— Pozostały jeszcze m.in. fugowanie pomiędzy płytkami na fragmencie nowego chodnika — wymienia Tomasz Jankowski — zabezpieczenie antykorozyjne dolnej część konstrukcji po stronie Wybrzeża Pasteura i zoo, demontaż rusztowań, oświetlenie, trałowanie dna rzeki, montaż zabytkowej tablicy pamiątkowej.
Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu nalicza kary za zwłokę w oddaniu mostu Zwierzynieckiego. — Podjęliśmy już odpowiednie działania, aby część z nich wyegzekwować od wykonawcy — informuje Jankowski.
Modernizację przeprawy, budowanej w latach 1895-1897 według projektu Richarda Plüddemanna i Karla Klimma, wykonują firmy z Wrocławia: Probudowa i Rotomat. Inwestycja kosztuje około 9,3 mln zł. Płaci za nią gmina Wrocław, a nadzór sprawuje ZDiUM.
Będzie druga część modernizacji
Warto pamiętać, że trwające prace to pierwsza z dwóch części remontu. Druga będzie polegała na poprawie stanu technicznego płyty pomostowej, na której znajdują się droga i torowisko. Ten etap będzie naturalnie wymagał zamknięcia przeprawy. Kiedy? Najwcześniej w 2025 roku.
Remont Zwierzynieckiego został podzielony na dwie części, aby nie sparaliżować komunikacji z Wielką Wyspą, gdy most będzie zamknięty na czas naprawy płyty. Od niedawna alternatywą jest nowo wybudowana Aleja Wielkiej Wyspy, ulica pomiędzy Krakowską a Mickiewicza.