W okresie od września do grudnia 2021 r. SmartCity Wrocław, Biuro Zrównoważonej Mobilności i T-Mobile Polska przeprowadziły pilotażowy projekt testowania technologii umożliwiającej zliczanie rowerzystów i pieszych. Obliczenia wykonano dzięki wykorzystaniu kamery dokonującej automatycznej analizy obrazu przez wbudowane, inteligentne algorytmy.
– Chcemy, aby rozwiązania smart pomagały nam w lepszym zarządzaniu infrastrukturą rowerową w mieście, w związku z czym zdecydowaliśmy się na przetestowanie nowej technologii z zakresu monitorowania ruchu rowerowego – wyjaśnia Robert Bednarski, zastępca dyrektora ds. Smart City w Wydziale Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia.
Dane z kamery przesyłano do analizy
W ramach projektu T-Mobile Polska zapewniła nieodpłatnie kamerę, pozwalającą na zaawansowaną analizę obrazu w urządzeniu, bez konieczności przesyłania go na jakikolwiek serwer. Dostęp do obrazu możliwy był jedynie w celach serwisowych i weryfikacji poprawności zliczania pieszych i rowerzystów, dla potwierdzenia skuteczności działania rozwiązania.
Ta kamera liczyła rowerzystów i pieszych / UMW
Dane z kamery, dotyczące liczby pieszych i rowerzystów, przekraczających wirtualne linie w polu widzenia kamery, przekazywane były do platformy analitycznej T-Mobile Polska.
Dzięki temu możliwa była analiza liczby pieszych i rowerzystów w badanych okresach.
Dane zostały dodatkowo połączone z informacją o rzeczywistej pogodzie w miejscu wykonywania pomiarów. W ten sposób możliwe będzie prowadzenie w przyszłości analiz, na przykład związanych z celowością odśnieżania infrastruktury dla rowerów zimą.
Analiza ruchu pomoże rozwinąć sieć dróg rowerowych
Pilotażowe uruchomienie we Wrocławiu potwierdziło wysoką skuteczność zastosowania analizy obrazu do pomiarów ruchu rowerowego i pieszego. Rozwiązanie działa skutecznie niezależnie od prowadzenia prac remontowych, jak to miało miejsce przez część okresu testów. Wynika to z braku konieczności ingerencji w nawierzchnię, np. w celu zamontowania pętli indukcyjnych oraz dużej elastyczności rozwiązania (możliwość szybkiej rekonfiguracji wirtualnych linii, gdzie realizowane jest zliczanie).
– Propozycje usprawnienia platformy przesyłane przez pracowników Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia były wprowadzane na bieżąco, dzięki czemu pomiary mogły być prowadzone bez przerwy. Aby zweryfikować dane pracownicy UMW przeprowadzili również niezależne pomiary w terenie, które potwierdziły dokładność danych przekazanych przez system – informuje Katarzyna Kusowska z zespołu ds. Mobilności Aktywnej wrocławskiego magistratu.
– Szukamy najbardziej efektywnego sposobu prowadzenia automatycznych pomiarów ruchu rowerowego. W planach jest przetestowanie kolejnych rozwiązań oferowanych przez inne firmy – mówi Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Przeprowadzony projekt pilotażowy pozwala wierzyć w to, że dzięki analizom ruchu za pomocą inteligentnego monitoringu wizyjnego, T-Mobile Polska S.A. przyczyni się do rozwoju infrastruktury rowerowej w miastach, przy jednoczesnym pełnym poszanowaniu prywatności użytkowników.