Wrocław został wyróżniony w VI edycji konkursu Samorządu Równych Szans. Miasto docenione zostało za realizację projektu „Edukacja włączająca”. Wręczenie nagród odbędzie się w piątek, 3 października, w Karpaczu.
– Edukacja włączająca to prowadzenie edukacji dzieci z niepełnosprawnościami w szkole masowej, ale przy założeniu, że to system szkolny dostosowuje się do indywidualnych możliwości dziecka. W przeciwieństwie do kształcenia integracyjnego, które zakłada dostosowywanie możliwości dziecka z niepełnosprawnością do wyzwań systemu edukacji – mówi Bartłomiej Skrzyński, rzecznik miasta Wrocławia ds. osób niepełnosprawnych.
Wyrównywanie szans niepełnosprawnych
Jak zaznacza Aleksander Waszkielewicz, prezes Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego, w ramach konkursu Samorządu Równych Szans nagradzane są działania samorządów z całej Polski, przyczyniające się do wyrównywania szans niepełnosprawnych w różnych aspektach życia społecznego i zawodowego.
– W ramach projektu Samorząd Równych Szans, w tym roku już po raz szósty, został przeprowadzony konkurs na najlepsze praktyki samorządów w zakresie polityki na rzecz osób niepełnosprawnych – mówi Aleksander Waszkiewicz.
W ubiegłym roku, podczas V edycji konkursu Samorząd Równych Szans, Wrocław wyróżniono za projekt Program Działań na Rzecz Osób Niepełnosprawnych pod nazwą „Bez barier”.
Organizatorami konkursu są Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego i m.in. Zarząd Województwa Dolnośląskiego. Uroczystości wręczenia nagród w Karpaczu towarzyszyć będą dwudniowe warsztaty, dotyczące m.in. równych szans rodziców niepełnosprawnych w powrocie na rynek pracy.
W ramach projektu „Edukacja włączająca” miasto realizuje m.in.:
- autorski program „Nauczanie kierowane dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym” dla klas I-III oraz „Kuchnia dydaktyczna” dla uczniów SPS nr 116 i GS nr 52 (Zespół Szkół nr 21);
- autorski program nauczania uczniów z autyzmem (Zespół Placówek Oświatowych nr 2);
- program pilotażowy dla dzieci z Zespołem Downa realizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem „Razem” (4 przedszkola z oddziałami integracyjnymi);
- program „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III wrocławskich szkół podstawowych”;
- program „Nowy model nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczanych indywidualnie” z Fundacją „Promyk Słońca”. Proponowany model pracy z uczniem, z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Grupę docelową stanowią uczniowie kl. IV-VI szkoły podstawowej i kl. I-III gimnazjum objęci nauczaniem indywidualnym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- program „Innowacyjne wsparcie szkół uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne” (SP nr 46, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 8). Projekt realizowany dla 66 uczniów, którego celem jest opracowanie i wdrożenie innowacyjnych programów nauczania;
- program „Ekspresja talentów-integracja uczniów słyszących i niesłyszących w Zespole Szkół Integracyjnych”;
- kampania „Wrocław dla wszystkich” z Dolnośląskim Forum Integracyjnym;
- kampania „I Ty możesz być po naszej stronie”, a w tym przedstawienie dla uczniów, a także wydanie bajki przełamującej stereotypy pt. „Pączkowe Drzewo” ze Stowarzyszeniem Różowe Okulary;
- doradztwo dla studentów i absolwentów, a także konferencje ze Stowarzyszeniem Twoje Nowe Możliwości.
jr