Formuła Student to międzynarodowe zawody dla studenckich załóg, które samodzielnie projektują i konstruują bolid wyścigowy. Konkurs organizowany przez Institution Mechanical of Engineers ma na celu wyłonienie najlepszych inżynierów oraz menadżerów. Na całym świecie rozgrywanych jest kilkadziesiąt takich imprez.
Niezły start
– Może dla wielu osób 11 miejsce, to nie jest zbyt wielki sukces. Dla nas jest to jednak spore osiągnięcie. Zajmujemy się naszym bolidem dopiero od 5 lat. Nasze doświadczenie jest naprawdę niewielkie. Tymczasem na starcie spotkaliśmy się z ekipami, które mają nie tylko ogromne doświadczenie, ale także dużo więcej pieniędzy i ogromne zaplecze techniczne - mówi Łukasz Horanin, lider zespołu. - Tymczasem my robimy praktycznie wszystko sami.
Włoskie zmagania
We rywalizacji udział wzięły 44 drużyny w klasie samochodów z silnikiem spalinowym i 25 drużyn w klasie samochodów elektrycznych. W zawodach startowali między innymi studenci z Niemiec, Czech, Włoch, Francji. Oprócz naszego były też 2 zespoły z Polski: Cerber Motosport z Politechniki Białostockiej, oraz POISI Racing z Politechniki Śląskiej, startujący w klasie samochodów elektrycznych i spalinowych. Ostatecznie zawody wygrał austriacki TU Graz Racing Team przed niemieckim HAWKS Racing z Hamburga i czeskim CTU CarTech Combustion z Pragi.
Na mecie jak nowy
Bolid wrocławskiej uczelni nie ma się, czego wstydzić. Wyścigowe auto bezbłędnie przeszło wszystkie konkurencje. – Całą trasę pojazd pokonał bez usterki. Na mecie był w takim stanie jak na starcie. Mógł raz jeszcze ruszyć w taką samą trasę – dodaje Łukasz Horanin. Pojazd szczególnie dobrze poradził sobie z konkurencją Acceleration. Jest to rywalizacja dynamiczna, podczas której mierzy się przyspieszenie bolidu. – I tu nasz samochód zdeklasował rywali, osiągając czas 3,84 sekundy na 75 metrach i tym samym wskoczył na drugie miejsce na podium – mówią studenci z wrocławskiej ekipy.
Polska oszczędność
Włoscy sędziowie docenili polski bolid właśnie za niezawodność, wytrzymałość i bardzo niski koszt budowy. Większość elementów samochodu studenci wykonali sami. Szczegóły dotyczące samego projektu i kosztów jego budowy PWR Racing Team miał okazję przedstawić podczas konkurencji statycznych: Business Presentation, Cost Event i Design Event. - Nie zasypiamy na laurach. Myślimy już o kolejnym sezonie wyścigowym, na który udało się dostać dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. To efekt tego, że zostaliśmy laureatami programu Generacja Przyszłości – mówią członkowie wyścigowej ekipy. Beata Jackowska fot: archiwum Racing Team Politechnika Wrocławska