Jeszcze tylko do 29 maja do godz. 11:59:59 można oddać głos na jednego z 10 nominowanych do nagrody wykładowców. Wyniki zostaną ogłoszone na antenie Akademickiego Radia Luz 91.6 FM.
Nominowani do Kubka dla Wykładowcy
Przez tydzień (8-14 maja) Radio Luz zbierało zgłoszenia ulubionych wykładowców. Oprócz nazwiska naukowca należało również napisać krótkie uzasadnienie. Za co więc studenci doceniają wykładowców?
W tym roku nominację dostało 10 wykładowców:
- dr inż. Magdalena Borowska, Uniwersytet Ekonomiczny;
- dr Piotr Dyszewski, Uniwersytet Wrocławski;
- prof. Piotr Jędrzejewski, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta;
- dr hab. inż. Paweł Ksieniewicz, Politechnika Wrocławska;
- dr hab. inż. Beata Łabaz, prof. uczelni, Uniwersytet Przyrodniczy;
- dr inż. Marek Orłowski, Politechnika Wrocławska;
- red. Tomasz Patora, Uniwersytet Wrocławski;
- dr Michał Porwolik, Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich;
- mgr inż. Martyna Zemlik, Politechnika Wrocławska;
- dr hab. Katarzyna Zdybel-Nam, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego.
Aby zagłosować, należy wytypować wybranego wykładowcę w formularzu. Można zaznaczyć tylko jednego wykładowcę.
Jakim warto być wykładowcą?
Jak wyjaśnia Anna Geryn, kubkowy wykładowca nie musi być showmanem. Zdarza się, że kubek dostaje wyciszony introwertyk, który robi jednak wiele, aby student przyswoił najtrudniejszy nawet materiał. Jaka jest więc recepta na docenianego wykładowcę?
Zdaniem prof. Izabelli Uchmanowicz z Uniwersytetu Medycznego, zwyciężczyni plebiscytu w 2021 r., do najważniejszych elementów skutecznego nauczania należą:
- Pasja, zaangażowanie i entuzjazm wykładowcy.
- Indywidualne podejście i dostosowanie metody nauczania do różnorodności studentów, zapewniając wsparcie i zachętę do rozwoju.
- Jasność i zrozumiałość w komunikowaniu treści. Można to osiągnąć poprzez przemyślane planowanie lekcji, używanie przykładów i prezentacji multimedialnych.
- Tworzenie inspirującej atmosfery. Zachęcanie do zadawania pytań, wymieniania poglądów i uczestniczenia w dyskusjach.
- Opieka i wsparcie. Ważne jest udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej i wskazówek dotyczących rozwoju.
- Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia, analizowania informacji i krytycznej oceny różnych perspektyw.
- Zadbanie o swój samorozwój.
– Wyróżnienie od studentów było dowodem na to, że moje wysiłki przynoszą pozytywne efekty – podkreśla prof. Izabela Uchmanowicz.