Pasy, kontrapasy i śluzy rowerowe

Poradnik dla rowerzystów   


Przygotuj się do kolejnego sezonu rowerowego już teraz. Zobacz, jak korzystać z nowych rozwiązań rowerowych we Wrocławiu.
W ostatnich latach na wrocławskich ulicach pojawiły się nowe rozwiązania, pozytywnie wpływające na poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu. Chodzi o pasy rowerowe, kontrapasy oraz śluzy rowerowe. Zważywszy, że liczba wrocławian poruszających się po mieście na rowerze rośnie w szybkim tempie, warto pokrótce wyjaśnić, jak korzystać z tych ułatwień bezpiecznie i zgodnie z prawem. 

PASY ROWEROWE

  Pasy rowerowe są bardzo istotnym elementem infrastruktury rowerowej, wręcz kluczowym w przypadku miast. Wyznacza się je na jezdniach, na których ograniczenie prędkości wskazuje co najwyżej 50 km/h, a więc nie ma potrzeby i sensu budować wydzielonych dróg rowerowych. Inwestycja w pasy ruchu dla rowerów jest niskokosztowa, a mimo to poprawia bezpieczeństwo, m.in. ze względu na to, że osoby poruszające się po nich są bardzo dobrze widoczne dla kierujących autami. Warto zaznaczyć, iż pasy ruchu na jezdniach zawsze są jednokierunkowe. Dotyczy to również pasów rowerowych!
We Wrocławiu znajdują się m.in. na ulicach: Braniborskiej, Wróblewskiego, Pilczyckiej, a ich fragmenty chociażby na ul. Kazimierza Wielkiego, Grodzkiej czy pl. Dominikańskim.

KONTRAPASY

   Kontrapas to specjalny pas rowerowy, który umożliwia jazdę "pod prąd" na ulicach jednokierunkowych. Można się po nim poruszać wyłącznie w jednym kierunku (często wskazanym również przy pomocy wymalowanych na jezdni strzałek).   Prowadzenie ruchu rowerowego pod prąd jest bardzo bezpieczne, ze względu na łatwość utrzymania kontaktu wzrokowego pomiędzy kierowcą a osobą jadącą rowerem. Ułatwia ono również szybkie przemieszczanie się ulicami niedostępnymi dla innych środków transportu. Kontrapasy rowerowe znajdują się m.in. na ulicach: Ruskiej, Kościuszki, Robotniczej czy Odrzańskiej. Wszystkie są jednokierunkowe! Należy również zauważyć, że nie zawsze potrzebne jest malowanie kontrapasa. Na wielu ulicach jednokierunkowych, głównie w strefach "Tempo 30", dopuszcza się ruch rowerowy w obu kierunkach za pomocą tabliczki "Nie dotyczy rowerów", umieszczonej pod znakiem zakazu wjazdu.

 

 

                     

 

ŚLUZY ROWEROWE

   Śluza rowerowa to wyznaczone (zazwyczaj przy użyciu czerwonej farby) na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną miejsce, służące do zatrzymania się rowerów na czerwonym świetle. Umożliwia rowerzystom ruszenie na zielonym w pierwszej kolejności i poprawia ich widoczność. Ułatwia także manewr skrętu w lewo. We Wrocławiu śluzy pojawiły się już w wielu miejscach, m.in. na ul. Świdnickiej, Widok czy pl. Jana Pawła II.

 

Aleksander Obłąk

Zgłoś uwagę