Bliższa współpraca w powyższym zakresie to także odpowiedź na nowe trendy w zakresie komunikacji oraz na postulaty organizacji związanych z rozwojem turystyki, zwracających uwagę na konieczność poszerzenie aktywności miasta w tym zakresie. Na czele podległego prezydentowi Wrocławia departamentu stanął Radosław Michalski (dotychczas dyrektor Wydziału Promocji Miasta i Turystyki), a jego zastępcą został Arkadiusz Filipowski (dotychczas zastępca dyrektora w Wydziale Komunikacji Społecznej).
Departament Marki Miasta, zbudowany na tak szerokich zadaniach opartych o wchodzące w jego skład jednostki, ma uwspólnić i skoordynować pracę w kilku obszarach. M.in. w komunikacji, zarówno tej poprzez media, jak i komunikację internetową, a także poprzez kampanie społeczne i promocyjne. To także działania z kilkunastoma uczelniami wyższymi, branżą turystyczno-gastronomiczną czy naszymi zagranicznymi partnerami. Potrzeba podjęcia takich działań była jednym z motywów sygnalizowanych podczas zakończonej niedawno kampanii samorządowej.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
– Co równie istotne, sama turystyka to 8% budżetu Wrocławia. Chcemy roztropnie zwiększać tę kwotę przychodową, jak również zwiększać rozpoznawalność Wrocławia na świecie. Główna odpowiedzialność za te działania spoczywa od teraz na nowym departamencie – dodaje prezydent.
Departament Marki Miasta
Departament obejmuje Wydziały, Biura i Działy, które dotąd funkcjonowały w strukturze Urzędu Miejskiego. Ich połączenie w ramach nowej komórki organizacyjnej ma poprawić to, czym coraz intensywniej zajmuje się nowoczesny urząd: kontaktem z mieszkańcami oraz instytucjonalnymi partnerami zewnętrznymi z naciskiem na sferę internetową.
Wrocław jako milionowa aglomeracja, wymaga rozważnej, ale także odważnej i skutecznej polityki promocyjnej, kierowanej zarówno do turystów krajowych, zagranicznych i biznesu, który często swoją opinię o klimacie miejsca potencjalnej inwestycji, buduje w oparciu o wrażenia odwiedzających. Elementem budowania marki Wrocławia jest także cały obszar współpracy międzynarodowej prowadzonej przez miasto od wielu lat, wart rozwoju w strategicznych kierunkach skorelowanych z projektami turystycznymi.
To właśnie turystyka stanowi 8 procent dochodów do budżetu Wrocławia (ok. 370 mln zł), a sam Wrocław odnotował blisko 7% wzrost liczby turystów korzystających z bazy noclegowej w porównaniu do roku poprzedniego. Stolicę Dolnego Śląska odwiedziło w poprzednim roku ok. 6 mln osób. Odbudowa tego sektora gospodarki po kryzysie pandemicznym wciąż wymaga wsparcia, szczególnie w obszarze turystyki biznesowej.
Biuro Współpracy z Uczelniami Wyższymi
W ramach departamentu funkcjonowało będzie także Biuro Współpracy z Uczelniami Wyższymi – co w mieście akademickim, w którym każdego roku studia rozpoczyna ponad 100 tys. studentów, także jest ważnym obszarem działań. Biuro Współpracy z Uczelniami, zwane także Wrocławskim Centrum Akademickim, uzupełni zakres pracy Departamentu, poprzez międzynarodowe kontakty ze środowiskiem naukowym.
Synergia działań we wszystkich obszarach działań departamentalnych, pozwoli lepiej planować przygotowanie np. nowych partnerstw zagranicznych z uwzględnieniem ich potencjału akademickiego i turystycznego, a bliższe działania osób zajmujących się kontaktem z prasą wraz z komunikacją internetową i targetowanymi obszarowo działaniami promocyjnymi (przy okazji chociażby kampanii promocyjnych), pozwolą na optymalizację zasięgów działań przy oszczędności wydatkowanych środków budżetowych.