– Przeprowadzone przez nas w ramach CityLab Wrocław projekty pilotażowe udowodniły, że nowe technologie mogą usprawnić proces monitorowania ruchu rowerowego, a uruchomienie na stałe usługi automatycznego zliczania rowerzystów niewątpliwie przyczyni się do lepszego zarządzania infrastrukturą rowerową w mieście – powiedział Robert Bednarski Dyrektor ds. SmartCity w Wydziale Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia.
System automatycznie zliczający rowerzystów we Wrocławiu
Sccanoo CAM, czyli specjalna kamera rejestrująca różne zdarzenia na skrzyżowaniach została umieszczona na skrzyżowaniu ul. Grodzkiej i wjazdu na Most Uniwersytecki. Za jej pomocą mierzymy tu ruch rowerowy z uwzględnieniem rozróżnienia rejestrowanych pojazdów ze względu na rodzaj, tj. osoby poruszające się na hulajnogach, rowerach, -, czy dostawców jedzenia.
Sccanoo PIR, czyli małe szare skrzyneczki w 100% samowystarczalne. Nie wymagają podłączenia do zasilania z zewnątrz. Mierzą one liczbę rowerzystów korzystających z 11 tras rowerowych w mieście:
- Powstańców Śląskich (odcinek: Szczęśliwa – Nasypowa, strona zachodnia);
- Grabiszyńska (odcinek: Kolejowa – Plac Legionów, strona północna);
- Legnicka (odcinek: Poznańska - Pl. Jana Pawła II, strona północna);
- Długa (odcinek: Starograniczna – Mieszczańska, strona północna);
- Jedności Narodowej (Obszar skrzyżowania przy Placu Słowiańskim, strona zachodnia);
- Krakowska (Obszar skrzyżowania Na Niskich Łąkach);
- Borowska (Obszar skrzyżowania przy ul. Kamiennej, strona wschodnia);
- Swobodna (odcinek między: Komandorska - Ślężna);
- Grabiszyńska (Plac Legionów – Świebodzka strona południowa (Sądowa));
- Wybrzeże Stanisława Wyspiańskiego (Obszar skrzyżowania przy ul. Hoene-Wrońskiego, strona południowa);
- Pl. Grunwaldzki.
W odróżnieniu od kamery urządzenia te nie posiadają możliwości rozróżnienia typu sygnatury, i muszą być umieszczone bezpośrednio nad drogą dla rowerów.
Pomiary ruchu rowerowego we Wrocławiu – po co mierzymy ruch rowerowy?
Dane dotyczące natężenia ruchu rowerowego w mieście są kluczowe przy ocenie realizacji założeń Wrocławskiej Polityki Mobilności oraz Polityki Rowerowej Wrocławia, gdyż pozwalają one ocenić pracę wkładaną w rozwój ruchu rowerowego we Wrocławiu.
Od 2006 roku co dwa lata prowadzone są we Wrocławiu pomiary natężenia ruchu rowerowego na kilku wybranych skrzyżowaniach. Robione są one ręcznie przez kilka dni – zazwyczaj na początku czerwca. Dzięki nim wiemy, w których miejscach przyrasta ruch rowerowy i czy nowe inwestycje mają na to wpływ. Metoda ta pozwala na pozyskanie dodatkowych danych, takich jak płeć rowerzysty, czy to na jakim rowerze jeździ, nie pozwala ona natomiast na bieżąco sprawdzać, w jaki sposób na co dzień kształtuje się ruch rowerowy w mieście w zależności od pogody, pory dnia czy pory roku.
Dzięki automatycznym pomiarom ruchu takie dane mamy niemal natychmiast, możemy dzięki nim sprawdzać na bieżąco, czy realizowane przez nas działania przyczyniają się do tego, że ludzie przesiadają się na rowery. Takie informacje są potrzebne zarówno przy planowaniu i realizowaniu nowych inwestycji rowerowych, jak również przy organizacji akcji promujących i popularyzujących jazdę rowerem.
– Liczby są naszym najbardziej rzetelnym przewodnikiem w podejmowaniu decyzji. Nasza firma właśnie to robi, precyzyjnie zliczając rowerzystów i dostarczając konkretne dane – powiedział Dawid Markiel współzałożyciel firmy Inpeak
Źródło: Urząd Miejski Wrocławia