We wtorek prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz razem z dyrektor Biura Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry Witoldem Krochmalem poinformowali, że zaczynają się prace związane z kolejnym etapem modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Teraz budowlańcy przebudują dorzecze Widawy.
– To ważna inwestycja dla bezpieczeństwa przeciwpowodziowego Wrocławia. Niestety będzie się ona wiązać z kilkoma czasowymi niedogodnościami – powiedział Rafał Dutkiewicz w trakcie spotkania z dziennikarzami. Dodał również, że z tego powodu w okolicach Widawy w najbliższym czasie zacznie się wycinka drzew. – Chciałbym uspokoić środowiska dbające o zalesianie Wrocławia, że będziemy prowadzić nasadzenia kompensacyjne. Mamy nadzieje, że będzie ich znacznie więcej w porównaniu do wyciętych drzew – poinformował prezydent Wrocławia.
Witold Krochmal dodał, że obecnie prowadzone są negocjacje z Bankiem Światowym na temat zwiększenia ilości nasadzeń kompensacyjnych. – W ciągu kilkunastu dni powinny się one zakończyć – przekonywał we wtorek dyrektor Biura Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry.
Przypomnijmy, że związku z I etapem Modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego trzeba było wyciąć 1469 drzew, które uniemożliwiały przeprowadzenie inwestycji. W ramach nasadzeń kompensacyjnych w mieście pojawiło się ponad 2 tys. drzew. Więcej o tym pisaliśmy w artykule: Ponad 2000 nowych drzew w centrum [ZDJĘCIA]
Pierwsze prace związane z modernizacją Widawy zaczęły się w okolicach mostu Pęgowskiego. Przeprawa ma zostać całkowicie rozebrana i odbudowana. Jednak za nim to nastąpi w pobliżu zostanie wybudowany most tymczasowy. Podobne rozwiązanie zastosowano w przypadku mostu Widawskiego.
Jednym z zadań modernizacji jest remont mostów Bolesława Krzywoustego. Ma on ruszyć na przełomie marca i kwietnia. Najważniejsza informacja dla kierowców jest taka, że przez cały okres trwania prac będą tu po dwa pasy w każdym kierunku.
Etap II modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego
Kontrakty widawskie
• Kontrakt B3-1: Odcinek: Przelew Odra - Widawa do mostu kolejowego (ul. Krzywoustego)Roboty wykona firma SKANSKA S.A. za kwotę 225,357 mln zł wraz z podatkiem VAT. Zakres kontraktu obejmuje przede wszystkim wykonanie jazu klapowego, budowę, przebudowę i rozbiórkę ponad 16 km wałów przeciwpowodziowych, przebudowę 2 mostów drogowych (Swojczycki, Krzywoustego) i jednego kolejowego (Swojczycki). Ponadto realizowane będą roboty nawierzchniowe i drogowe wraz z przebudową istniejącej powiązanej i kolidującej infrastruktury. Prace przewidziane są na 24 miesiące od daty rozpoczęcia robót;
• Kontrakt B3-2: Odcinek: Rzeka Widawa od mostu kolejowego (ul. Krzywoustego) do ujścia do Odry. Roboty wykona firma Mota – Engil Central Europe S.A. za kwotę 158,769 mln zł wraz z podatkiem VAT. W zakres kontraktu wchodzi przede wszystkim budowa, przebudowa i rozbiórka ponad 29 km wałów przeciwpowodziowych, budowa i przebudowa 3 drogowych obiektów mostowych (Widawski, Pęgowski, estakada Psarska) oraz przebudowa istniejącej powiązanej i kolidującej infrastruktury. Prace realizowane będą przez 24 miesiące od daty rozpoczęcia robót; (mat. w Biuro Koordynacji Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry we Wrocławiu)