Mikołajki we Wrocławiu z zabytkami komunikacji miejskiej - program
Na samym przejeździe się nie skończy. Oto plan imprezy:
- przyjazd składu na pl. Teatralny (przystanek muzealny "Opera") ok. godz. 11.45;
- odjazd spod Opery o godz. 12.00 i przejazd do Zajezdni Popowice zgodnie z poniższą trasą:
Zajezdnia Popowice (11:30) – Legnicka – pl. Jana Pawła II (11:40) – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Widok – pl. Teatralny (Opera) (11:48)
plac Teatralny (Opera) (12:00) – Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – Szewska – Grodzka – Mosty Pomorskie (12:13) – Pomorska – pl. Staszica (12:18) – pl. Powstańców Wielkopolskich (Dworzec Nadodrze) (12:20) – Chrobrego – Łokietka – Drobnera – Most Uniwersytecki (12:25) – Grodzka – św. Mikołaja – pl. Jana Pawła II (12:30) – Legnicka – Zajezdnia Popowice (12:40)
Na trasie pojawi się MOICOłaj w towarzystwie swojego elfa. To część większej grudniowej akcji organizowanej przez jednego z dostawców internetu. (Szczegóły wydarzenia możecie sprawdzić tutaj.)
- w Zajezdni Popowice w godz. 12.40-14.00 odbędą się w dwóch grupach naprzemiennie: zwiedzanie zajezdni wraz z przewodnikiem oraz prelekcja o tramwajach serii N, autorstwa Mikołaja Cendro.
- po godzinie 14.00 skład Konstal N+ND odwiezie zwiedzających do Opery zgodnie z poniższą trasą:
Zajezdnia Popowice (14:00) – Legnicka – Śrubowa – TAT – Wrocławski Park Przemysłowy (przyj. 14:10/odj. 14:20) – TAT – pl. Orląt Lwowskich (14:25) – Piłsudskiego – pl. Legionów (14:27) – Piłsudskiego – Dworzec Główny (14:31) – Kołłątaja – Teatralna – pl. Teatralny (Opera) (14:37)
Przejazd składem zabytkowych tramwajów oraz udział w wydarzeniu są bezpłatne, nie obowiązują zapisy. W czasie przejazdu i zwiedzania zajezdni należy stosować się do zaleceń obsługi. Wydarzenie odbywa się dzięki wsparciu Gminy Wrocław.
Główną gwiazdą przejazdu będzie wyremontowana doczepa ND numer 3560
Wagon ten należy do serii warszawskich tramwajów dostarczonych do Wrocławia w latach 60. Wyprodukowany został w 1952 r. W Warszawie nosił numer 1647. Był to wagon dwustronny i dwukierunkowy i w takiej wersji przybył do Wrocławia w 1968 r., gdzie do ruchu skierowany został w dniu 25 kwietnia pod numerem taborowym 3560. Stacjonował w zajezdni nr I „Gaj” przy ul. Ślężnej.
Galeria zdjęć
Opisywana doczepa należała do grupy wagonów, które przechodziły remont generalny od 1973 r. Modernizacja objęła kompletną przebudowę na pojazd jednostronny i jednokierunkowy, w związku z czym likwidacji uległy drzwi w lewej – od tej pory – burcie. Zmodyfikowano także drzwi w prawej burcie, montując dwudzielne, rozsuwane za pomocą mechanizmu składającego się z łańcuchów rowerowych oraz silników od wiertarek, uruchamianych elektrycznie z pulpitu motorniczego.
Co ciekawe, oblachowanie wagonu zostało przedłużone w dół (a zatem wygląd upodobniono do wersji 4ND, chociaż z czasem dla ułatwienia konserwacji podwozia część środkowa fartucha została wycięta). Po remoncie wagon pomalowany był już na kolor kremowo-niebieski. Wóz #3560 w służbie liniowej pozostał aż do 25 września 1991 r., a zatem należał do ostatnich wagonów tego typu kursujących regularnie po Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji został przeznaczony do zachowania jako wagon muzealny.