Nie sposób powiedzieć o wszystkich. Przyglądamy się jednak niektórym z nich i zachęcamy Was do poszukiwań. Zajęć dodatkowych w internecie z dnia na dzień jest coraz więcej, coraz łatwiej też znaleźć coś dla siebie. Między wierszami postaramy się pokazać Wam, dlaczego takie zajęcia mają naprawdę sens.
Rytm zajęć daje poczucie bezpieczeństwa
2 kwietnia 2020. Kuchnia, ujęcie na młodego mężczyznę w t-shircie. Wrocławski aktor Piotr Misztel pokazuje jak zrobić fajnego potwora ze starej skarpety. Film ogląda około 400 dzieciaków. To „kwarantannowa” wersja zajęć tetralnych, realizowanych od dłuższego czasu w CAL Rewir Twórczy na Swojczycach.
- Robimy online wszystkie zajęcia wynikające z grafiku. Chcemy żeby ludzie nie wypadli z rytmu. To też daje im poczucie bezpieczeństwa. Konsultowaliśmy to z psychologiem – mówi Renata Piwko-Wolny ze stowarzyszenia Grupa z Pasją.
Nie tyle dla młodzieży, co razem z nią
6 kwietnia 2020. Stół, kilka kawałków modeliny. Animatorką odcinka o tym jak samemu zrobić kolorowe koraliki, jest Zuzia. Film powstał dla jej rówieśników. Znajdziemy go na YouTube na kanale Wrocławskie MKCA.
- Cała zabawa polega na tym, że to co robimy, jest zanimowane przy udziale młodzieży. Jest to niepowtarzalna okazja, żeby młodzież się zaangażowała. Żeby sprowokować ją do aktywności twórczej – mówi Krzysztof Bojda z Fundacji Hobbit. To z jego inicjatywy wrocławskie Klubowe Centra Aktywności Dzieci i Młodzieży, działają podczas epidemii razem. Od kilku dni prowadzą wspólny kanał na YouTube: Wrocławskie Multimedialne Klubowe Centrum Aktywności. W skrócie – Wrocławskie MKCA.
To dobry czas na sąsiedzkie opowieści
2 kwietnia 2020. Kanał YouTube fundacji „Made in Brochów”. Bajka z kwarantanny, słuchowisko. Bajkę na dobranoc czyta jej autor, Michał Grzebieniak z Brochowa.
- Chciałyśmy zaproponować mieszkańcom coś, co pozwoli na kreatywne spędzenie czasu z dziećmi, pobudzenie wyobraźni, oderwanie się od codziennych problemów i to z dala od monitorów. W szczególności namawiamy do wymyślania własnych opowieści i dzielenia się nimi na naszej "facebookowej antenie". Słuchanie opowieści w wydaniu sąsiedzkim ma w sobie pewną magię, wycisza, mamy również nadzieję, że integruje mieszkańców – mówi Dorota Kozakiewicz-Brol z fundacji „Made in Brochów”. Brochowskich Dobranocek słuchają dzieci i dorośli.
Pogotowie Uczniowskie na problemy z nauką
- Ważnym projektem w naszym działaniu jest „Pogotowie uczniowskie”. Z uwagi na trudną sytuację edukacyjną i brak dobrej dostępności do nauczyciela wielu uczniów potrzebuje dodatkowego wsparcia w wyrównywaniu braków szkolnych i bieżącej nauce. (...) Ten projekt z pomieszczeń przenieśliśmy na czas epidemii do sieci, gdzie online pomagamy nieodpłatnie dzieciom i młodzieży w nadrabianiu braków szkolnych i odrabianiu lekcji – mów Krzysztof Bojda z Fundacji Hobbit.
(Więcej o pogotowiu uczniowskim dowiecie się na stronie Fundacji Hobbit)
Teatr w epoce Messengera
„Teatr na Bruku” z wrocławskiego Ołtaszyna, warsztaty teatralne prowadzi w dwóch grupach wiekowych: dla młodzieży (licealiści i studenci) oraz dla dorosłych i seniorów. Prace nad spektaklami toczą się w obu grupach w formie wideokonferencji, grup na Facebooku, czy za pomocą Messengera. Filmiki z zajęciami umieszczane są na profilu facebookowym Ośrodka Kultury Ołtaszyn.
- W rewanżu często rodzice przesyłają nam filmiki na których dzieci z przejęciem ćwiczą razem ze swoją Panią/Panem, tyle że przed ekranem. Widoczną wartością dodaną jest fakt, że teraz można ćwiczyć razem z mamą i nie ogranicza nas godzina zajęć, filmiki są dostępne cały czas – mówi Katarzyna Biszko z Centrum Aktywności Lokalnej na Ołtaszynie. Jak podkreśla - misją „Teatru na Bruku” jest walka z wykluczeniem kulturalnym i społecznym. Co w obecnej sytuacji nabrało nowego znaczenia.