wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

19°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:35

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2021
  6. Jaki obszar rewitalizować?
  7. Pytania i odpowiedzi
grafika ilustracyjna Wrocław Rozmawia
grafika ilustracyjna

Baza wiedzy na temat prowadzonych konsultacji

Co to jest rewitalizacja?

Rewitalizacja jest procesem, którego definicja,  zasady, tryb przygotowania, prowadzenia oraz oceny zostały ściśle określone w Ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (Dz. U. 2015 poz. 1777).

Oficjalna definicja rewitalizacji brzmi:

„Rewitalizacja  stanowi  proces  wyprowadzania  ze  stanu  kryzysowego obszarów  zdegradowanych,  prowadzony  w sposób  kompleksowy,  poprzez zintegrowane  działania  na  rzecz  lokalnej  społeczności,  przestrzeni  i gospodarki, skoncentrowane   terytorialnie,   prowadzone   przez   interesariuszy   rewitalizacji   na podstawie gminnego programu rewitalizacji.” (USTAWA z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, art. 2 ust. 1).

Mówiąc prościej, jednym z najważniejszych celów rewitalizacji jest wprowadzenie takich zmian na terenie zaniedbanych obszarów miasta, które przyczyniają się m.in. do polepszenia jakości życia oraz sposobów spędzania czasu wolnego przez mieszkańców oraz osoby, które na nim przybywają. Warto zatem pamiętać, że rewitalizacja to nie tylko remonty, czy inwestycje, ale przede wszystkim wszelkie działania, które długofalowo mogą skutkować przezwyciężeniem zdiagnozowanego podczas wyznaczania granic obszaru zdegradowanego oraz rewitalizacji kryzysu społecznego. Żeby proces rewitalizacji był prowadzony efektywnie, niezbędne jest podjęcie współpracy pomiędzy mieszkańcami miasta, organizacjami pozarządowymi, instytucjami kultury, przedsiębiorcami, placówkami edukacyjnymi, uczelniami wyższymi, urzędami oraz wszelkimi innymi podmiotami, których aktywność może mieć istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego. 

Dwa lata temu były konsultacje na ten temat, dlaczego je powtarzamy?

Proces rewitalizacji jest określony przepisami prawa, ponadto jest on dość złożony i długotrwały. Przeprowadzone w 2019 roku konsultacje społeczne miały na celu m.in. poznanie opinii mieszkanek oraz mieszkańców Wrocławia na temat rewitalizacji, a także tego, jakie obszary powinny być objęte tym procesem. Zebrane w ten sposób sugestie stanowiły cenne źródło informacji przy redagowaniu “Raportu diagnostycznego służącego wyznaczeniu obszaru kryzysowego rekomendowanego do rewitalizacji we Wrocławiu”. Wnioski z poprzednich konsultacji nie zostały zatem zapomniane. Teraz pora na kolejny etap – zebranie opinii na temat projektu uchwały wyznaczającej obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji we Wrocławiu.

Co to jest „Raport diagnostyczny służący wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji we Wrocławiu”?

Opracowanie diagnozy służącej wyznaczeniu obszaru zdegradowanego oraz obszaru rewitalizacji wynika z zapisów ustawy o rewitalizacji (art. 4 ust. 1). Jest to dokument, który w sposób systematyczny, uwzględniając analizy statystyczne ma za zadanie wskazać jakie obszary w mieście są w stanie kryzysowym i które wymagają podjęcia działań rewitalizacyjnych.  Na podstawie dokonanych w niej analiz rada gminy wyznacza, w drodze uchwały, z własnej inicjatywy albo na wniosek wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji. Prezentowany w ramach konsultacji społecznych „Raport diagnostyczny (...)” jest aktualizacją „Diagnozy służącej wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji we Wrocławiu”, opracowanej w 2018 r. przez Wrocławską Rewitalizację Sp. z o.o. Za potrzebą powstania nowej wersji tego dokumentu przemawiały m.in. wyniki konsultacji społecznych, przeprowadzonych w 2019 r. przez Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia, które jednoznacznie wskazywały, że obszar rewitalizacji proponowany w raporcie z 2018 r. jest zbyt mały w stosunku do oczekiwań mieszkańców Wrocławia, a jednocześnie istnieje prawna i faktyczna możliwość poszerzenia obszaru rewitalizacji.

Czym różni się obszar zdegradowany i rewitalizacji?

Należy zauważyć, że w Ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji występują dwa istotne oraz bliskoznaczne, lecz różne pod względem zakresu znaczeniowego pojęcia - obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji. O ile obszar zdegradowany można wyznaczyć na terenie znajdującym się w stanie kryzysowym z powodu koncentracji negatywnych zjawisk społecznych oraz co najmniej jednego z następujących negatywnych zjawisk: gospodarczych, środowiskowych, przestrzenno-funkcjonalnych lub technicznych, o tyle zakres obszaru rewitalizacji zależy od decyzji rady gminy, która w formie uchwały może określić jako obszar rewitalizacji całość lub część obszaru zdegradowanego. Obszar rewitalizacji nie może być większy niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkały przez więcej niż 30% jej mieszkańców (USTAWA z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji, art. 10 ust. 2).

Dlaczego do obszaru zdegradowanego oraz rewitalizacji zakwalifikowano Brochów, Kleczków, Księże, Nadodrze, Ołbin, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie i Przedmieście Świdnickie? 

Zasady wyznaczania obszaru zdegradowanego oraz obszaru rewitalizacji są ściśle określone w Ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. 

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy, obszar rewitalizacji nie może być większy niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkały przez więcej niż 30% liczby mieszkańców gminy. Nawiązując do art. 9 ust. 1 ww. ustawy istotą uznania obszaru kryzysowego za zdegradowany jest dowiedzenie, że na danym terenie występuje koncentracja negatywnych zjawisk społecznych oraz co najmniej jednego z negatywnych zjawisk: gospodarczych, środowiskowych, przestrzenno-funkcjonalnych lub technicznych. 

Jak wynika z przeprowadzonych, wnikliwych analiz statystycznych (wnioski z nich są dostępne w „Raporcie diagnostycznym (...)” oraz „Aneksie (...)”), nie wszystkie z wrocławskich osiedli, pomimo, że występują na nich zjawiska kryzysowe, spełniają kryteria określone w art. 9 ust. 1 ustawy o rewitalizacji, dlatego nie mogły być zaliczone do obszaru zdegradowanego oraz obszaru rewitalizacji.

Jakie będą kolejne etapy rewitalizacji?

Po  przyjęciu przez Radę Miejską Wrocławia uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji, podjęte zostaną kolejne kroki, które przyczynią się do powstania Gminnego Programu Rewitalizacji. Należy do nich zaliczyć m.in. powstanie uchwały o: przyjęciu Gminnego Programu Rewitalizacji a także powołaniu Komitetu Rewitalizacji. Wspomniane dokumenty są istotne i będą szeroko konsultowane społecznie. 

Wszelkie informacje o kolejnych organizowanych konsultacjach dotyczących rewitalizacji będzie można znaleźć na stronie www.wroclaw.pl/rozmawia 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl