Jaka powinna być polityka rowerowa miasta do roku 2030?

fot. Filip Basara

Trwają konsultacje Planu działań rowerowych do 2030 r. Jakie trasy rowerowe już istnieją? Jakie powinny powstać? Które w pierwszej kolejności? Gdzie zorganizować parkingi dla jednośladów? Czy i jak rozwijać Wrocławski Rower Miejski? To główne pytania, na które odpowiedzieć ma ten dokument.

Plan działań rowerowych do 2030 r. ma powstać, by jeździło się lepiej. Wszystkim – zarówno rowerzystom, jak i innym użytkownikom dróg. – Ten plan wskaże nam harmonogram działań. Wiemy, że pewne trasy rowerowe trzeba uzupełnić, a jeszcze inne zmienić. Ale chcemy zapytać mieszkańców, które najpierw. Jakie zmiany są najpilniejsze, a jakie mogą trochę zaczekać – mówi Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia. 

Sprawdzą na rowerach

Urzędnicy ruszą z mieszkańcami do centrum miasta na rowerach w ramach zaplanowanego na 26 czerwca przejazdu konsultacyjnego. – Chcemy przejechać z mieszkańcami przez centrum Wrocławia z południa na północ i z zachodu na wschód. Porozmawiać o tym, którędy powinniśmy pokonywać rowerowo centrum miasta – zapowiada Urszula Jagielnicka.  

Fot. Filip Basara

Poza ścisłym centrum ważną kwestią są dojazdy z osiedli i istniejące trasy łączące je z centrum miasta. – We Wrocławiu jest 18 głównych tras rowerowych, z obrzeży do centrum. Zbadaliśmy, że te trasy pod względem czasu przejazdu i opóźnień na światłach, mogą mieć lepszą i szybszą alternatywę. Chcemy zapytać o nią mieszkańców, poprosić ich, aby wskazali którędy woleli by jechać – dodaje Jagielnicka.  

Co dalej z rowerem miejskim

Wrocławskiemu Rowerowi Miejskiemu (WRM) także poświęcono kilka pytań na stronie konsultacji. Czy wprowadzić roczne abonamenty, czy nie? Jak powinien działać WRM w okresie zimowym? Obecnie zimą ogranicza się liczbę rowerów z ponad 2 tysięcy do 600. Wreszcie – czy potrzebne są zmiany w lokalizacjach stacji WRM, albo budowa nowych stacji?

Jak widzą to mieszkańcy

W formularzu konsultacji znalazło się także miejsce na ocenę tego, co miasto robi by promować jazdę na rowerze. Chodzi o projekty dla uczniów i nauczycieli wychowania komunikacyjnego takie jak: Rowerowa Szkoła Mobilności Aktywnej, Szkolna ulica czy Rowerowy Maj. A także dla dorosłych i młodzieży - W kółko kręcę.

Fot. Filip Basara

– Pytamy mieszkańców o zdanie na temat takich działań „miękkich”, nie tylko inwestycyjnych, ponieważ one razem tworzą pewną całość. Staramy się krok po kroku rozwijać infrastrukturę dla rowerów, ale też zachęcać wrocławian do korzystania z nich. Na ile skutecznie? – Musimy to wiedzieć, przygotowując Plan działań rowerowych – mówi Urszula Jagielnicka.

Plan i co dalej

Plan działań rowerowych ma powstać do końca 2021 r. Będzie obejmował działania i inwestycje, które staną się priorytetami do realizacji do 2030 r. Czy na wszystkie wystarczy pieniędzy? Możliwości ich finansowania jest kilka – z budżetu miasta, w powiązaniu z inwestycjami deweloperskimi, czy w ramach środków z funduszy krajowych i zagranicznych. 

To są możliwości, ale nie sposób wszystkiego przewidzieć w perspektywie 9 lat. Ważne na pewno jest jedno – konsultacje planu z mieszkańcami to szansa, by każda wydana złotówka trafiła tam, gdzie jest rzeczywiście potrzebna. Dlatego, jeśli sprawy rowerowe są ci bliskie, do 13 lipca wypełnij formularz, dołącz do przejazdów konsultacyjnych 26 czerwca (dla dorosłych) i 3 lipca (dla dzieci i młodzieży) – zapisy pod adresem konsultacje@um.wroc.pl. Konsultacje trwają od 22 czerwca do 13 lipca 2021 r.

Dowiedz się więcej na stronie konsultacji Planu działań rowerowych do 2030 r.