Co roku prezydent Wrocławia przedstawia Radzie Miejskiej, opracowany przy pomocy jednostek organizacyjnych, projekt budżetu na kolejny rok budżetowy. W projekcie ujęte są dochody i wydatki. Dochody zaplanowane są w oparciu o ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Wydatki podzielone są na wydatki bieżące i wydatki majątkowe. Wydatki zaplanowane są na realizację nałożonych na miasto zadań (budżet zadaniowy). Ponadto planuje się wydatki na lata przyszłe w ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.
Zmiany budżetu w trakcie roku
Uchwała budżetowa może być zmieniania w trakcie roku budżetowego. Projekt uchwały o zmianie budżetu może być wniesiony pod obrady Rady Miejskiej Wrocławia wyłącznie przez prezydenta. Prezydent może w każdym momencie roku budżetowego wystąpić do Rady z projektem zmiany uchwały budżetowej. Wystąpienie takie jest niezbędne gdy np. w toku wykonania budżetu okazuje się, że własne dochody będą wyższe niż planowano i prezydent chce wykorzystać większe dochody, by zwiększyć ogólną kwotę wydatków.
Zmiana uchwały budżetowej jest też niezbędna, gdy dochody są niższe od planowanych, a prezydent nie widzi możliwości dokonania cięć w wydatkach i chce uzyskać zgodę na zwiększenie deficytu budżetowego. W ściśle określonych sytuacjach prezydent może samodzielnie zmieniać plan dochodów i wydatków (wydaje wówczas zarządzenie w sprawie zmian w budżecie Miasta).
W trakcie roku prezydent przedstawia Radzie Miejskiej informację o przebiegu wykonania budżetu na półrocze. Po zakończeniu roku prezydent przedstawia Radzie Miejskiej sprawozdanie z wykonania budżetu miasta oraz roczne sprawozdanie finansowe. Rada podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia prezydentowi absolutorium.