04 września 2019

Wrocławskie Buspasy

60%
POSTĘP PRACY

We Wrocławiu funkcjonuje 30 km wydzielonych pasów dla autobusów. Jak pokazują wyliczenia, w tych miejscach poprawiły się czasy przejazdów komunikacji zbiorowej, z której korzystają tysiące osób. Poruszają się nimi oprócz autobusów MPK, taksówki, pojazdy policji, pogotowia ratunkowego i samochody elektryczne.

#Czas na buspas 
Podczas wakacji we Wrocławiu pojawiły się kolejne buspasy (ul. Krakowska, ul. Grabiszyńska i ul. Podwale). Wpuszczenie autobusów na wydzielone z ruchu ogólnego pasy, to szybsze poruszanie się komunikacji publicznej. 

Jeżeli chcemy lepszej jakości życia, szybszego i sprawniejszego poruszania się po mieście, to musimy postawić na transport zbiorowy, na rowery oraz na przestrzeń dla pieszych – mówi Jacek Sutryk. - Każdej doby do naszego miasta wjeżdża ok. 240 tysięcy aut. Nie zmienimy historycznego układu ulic w mieście, ale dla poprawy komfortu powinniśmy zmienić nasze przyzwyczajenia. Bo zdrowy Wrocław to dla mnie priorytet. 

Rozwiązania stosowane we Wrocławiu przewidują także korzystanie przez autobusy z wydzielonych z ruchu ogólnego torowisk tramwajowych oraz umożliwiają autobusom jazdę na wprost z pasów ruchu, przeznaczonych dla relacji prawoskrętnej prowadzącą bezpośrednio do zatoki przystankowej.

Z całej sieci wydzielonych torowisk tramwajowych o długości 186,5 km (to 94,9% wszystkich torowisk) na 22 odcinkach o długości 24,5 km była możliwość i zasadność wprowadzenia ruchu autobusowego. Wybrane zostały te fragmenty, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków tramwajowych czy autobusowych, a skrzyżowania na trasie umożliwiają zgodny z przepisami przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje.

Buspas - ul. Krakowska

Wydzielony odcinek to 400 metrów w obu kierunkach, od zjazdu do centrum handlowego, aż do węzła rozjazdowego z al. Armii Krajowej. 

Do dyspozycji kierowców przygotowane zostały parkingi Park and Ride (Opolska/Karwińska, Opolska/Głubczycka). Kierowcy mogą zostawić pojazd na parkingu i przesiąść się do autobusu i lub tramwaju, który bez przeszkód, szybciej niż pozostali uczestnicy ruchu będzie mógł przejechać tę trasę. Wprowadzenie buspasa w ciągu ul. Traugutta finalnie poprawiło kursowanie komunikacji zbiorowej pozostając niemal bez wpływu na komunikację samochodową. Wydzielenie buspasa na ul. Krakowskiej poprzedziły analizy, które będą kontynuowane.

Buspas - ul. Grabiszyńska

Wydzielono torowisko, co umożliwiło poruszanie się nim autobusom, policji, karetkom i samochodom elektrycznym. 

Buspas - ul. Podwale

Na odcinku od ul. Kołłątaja do ul. Świdnickiej wydzielono buspas, co przyśpieszyło przejazd autobusów w kierunkach: Nowy Dwór, Kuźniki, Klecina, Oporów oraz Krzyki. 

Buspas - ul. Krzywoustego - projekt

Rozpoczniemy także projektowanie w kilku wariantach buspasa w ciągu ul. Krzywoustego (na odcinku 1300 m od zjazdu z osiedla Psie Pole do alei Brücknera).

Buspasy dla motocyklistów

Nie zapominamy także o innych użytkownikach ruchu. Motocyklisci mogą już korzystać z klasycznych buspasów, jak np. na Podwalu czy na ul. Robotniczej. 

Czy wrocławianie popierają zmiany?

Sukcesywnie od lat badamy preferencje społeczne naszych mieszkańców związane z transportem miejskim. Pierwsze duże Badania pn. Kompleksowe Badania Ruchu zostały przeprowadzone we Wrocławiu 2010/2011. Drugie Kompleksowe Badania Ruchu odbyły się w 2018 roku. Są wiarygodnym źródłem informacji o preferencjach mieszkańców dla różnych rozwiązań, gdyż przeprowadza się je na dużej próbie badawczej, w zeszłym roku w badaniu wzięło udział prawie 12.000 mieszkańców - to 1 % całej populacji. To jest próba, która stanowi prawdziwą reprezentację mieszkańców Wrocławia. 

75% badanych w zeszłym roku mieszkańców  popiera  zmiany związane z wprowadzeniem priorytetów w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego kosztem samochodów osobowych. To więcej o 7% niż wynika to z badań poprzednich w 2010/11, kiedy wynosiło ono 68%. 

TIME LINE

  • Zapowiedź zwiększenia liczby buspasów we Wrocławiu

    luty 2019
  • wydzielenie buspasów przy ulicach: Krakowska, Grabiszyńska, Podwale

    lipiec 2019
  • Planowane dopuszczenie motocyklistów do ruchu buspasem na ul. Robotniczej

    sierpień 2019