Wrocławskie Buspasy
We Wrocławiu funkcjonuje 30 km wydzielonych pasów dla autobusów. Jak pokazują wyliczenia, w tych miejscach poprawiły się czasy przejazdów komunikacji zbiorowej, z której korzystają tysiące osób. Poruszają się nimi oprócz autobusów MPK, taksówki, pojazdy policji, pogotowia ratunkowego i samochody elektryczne.
Aktualizacja:
29.09.2021
W sobotę 25 września buspas na Krzywoustego został oddany do użytku.
23.09.2021
Koniec budowy buspasa, który ma ułatwić autobusom MPK dojazd z Psiego Pola do centrum Wrocławia. Nowy buspas powstał w pasie rozdziału, tak by nie zabrać jezdni pozostałym kierowcom. Jego oddanie do ruchu zaplanowano na 25 września 2021.
Z Psiego Pola w kierunku centrum kursuje kilkanaście linii autobusowych. W ciągu godziny w okolicach CH Korona jadą nawet 44 autobusy.
Buspas na ul. Krzywoustego został poprowadzony od zjazdu z estakady w rejonie mostu na rzece Widawie do skrzyżowania na wysokości istniejącego wyjazdu z parkingu CH Korona. Kierowcom nie zabrano jezdni, gdyż buspas powstał w pasie rozdziału.
15.01.2021
W drugiej połowie roku do użytku zostanie oddany buspas wzdłuż ul. B. Krzywoustego przy CH Korona. Ta zmiana ma spowodować, że autobusy szybciej przemieszczą się z Psiego Pola w kierunku Placu Grunwaldzkiego. Buspas nie zabierze żadnego z pasów jezdni głównej.
Zgodnie z założeniami buspas ma obsłużyć 14 linii autobusowych (118, 121, 128, 130, 131, 141, 151, 904, 911, 914, 921, 924 oraz N i D) kursujących z Psiego Pola w stronę centrum. To oznacza, że mogą po nim poruszać się nawet 42 autobusy na godzinę.
4.09.2019
#Czas na buspas
Podczas wakacji we Wrocławiu pojawiły się kolejne buspasy (ul. Krakowska, ul. Grabiszyńska i ul. Podwale). Wpuszczenie autobusów na wydzielone z ruchu ogólnego pasy, to szybsze poruszanie się komunikacji publicznej.
- Jeżeli chcemy lepszej jakości życia, szybszego i sprawniejszego poruszania się po mieście, to musimy postawić na transport zbiorowy, na rowery oraz na przestrzeń dla pieszych – mówi Jacek Sutryk. - Każdej doby do naszego miasta wjeżdża ok. 240 tysięcy aut. Nie zmienimy historycznego układu ulic w mieście, ale dla poprawy komfortu powinniśmy zmienić nasze przyzwyczajenia. Bo zdrowy Wrocław to dla mnie priorytet.
Rozwiązania stosowane we Wrocławiu przewidują także korzystanie przez autobusy z wydzielonych z ruchu ogólnego torowisk tramwajowych oraz umożliwiają autobusom jazdę na wprost z pasów ruchu, przeznaczonych dla relacji prawoskrętnej prowadzącą bezpośrednio do zatoki przystankowej.
Z całej sieci wydzielonych torowisk tramwajowych o długości 186,5 km (to 94,9% wszystkich torowisk) na 22 odcinkach o długości 24,5 km była możliwość i zasadność wprowadzenia ruchu autobusowego. Wybrane zostały te fragmenty, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków tramwajowych czy autobusowych, a skrzyżowania na trasie umożliwiają zgodny z przepisami przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje.
Buspas - ul. Krakowska
Wydzielony odcinek to 400 metrów w obu kierunkach, od zjazdu do centrum handlowego, aż do węzła rozjazdowego z al. Armii Krajowej.
Do dyspozycji kierowców przygotowane zostały parkingi Park and Ride (Opolska/Karwińska, Opolska/Głubczycka). Kierowcy mogą zostawić pojazd na parkingu i przesiąść się do autobusu i lub tramwaju, który bez przeszkód, szybciej niż pozostali uczestnicy ruchu będzie mógł przejechać tę trasę. Wprowadzenie buspasa w ciągu ul. Traugutta finalnie poprawiło kursowanie komunikacji zbiorowej pozostając niemal bez wpływu na komunikację samochodową. Wydzielenie buspasa na ul. Krakowskiej poprzedziły analizy, które będą kontynuowane.
Buspas - ul. Grabiszyńska
Wydzielono torowisko, co umożliwiło poruszanie się nim autobusom, policji, karetkom i samochodom elektrycznym.
Buspas - ul. Podwale
Na odcinku od ul. Kołłątaja do ul. Świdnickiej wydzielono buspas, co przyśpieszyło przejazd autobusów w kierunkach: Nowy Dwór, Kuźniki, Klecina, Oporów oraz Krzyki.
Buspas - ul. Krzywoustego - projekt
Rozpoczniemy także projektowanie w kilku wariantach buspasa w ciągu ul. Krzywoustego (na odcinku 1300 m od zjazdu z osiedla Psie Pole do alei Brücknera).
Buspasy dla motocyklistów
Nie zapominamy także o innych użytkownikach ruchu. Motocykliści mogą już korzystać z klasycznych buspasów, jak np. na Podwalu czy na ul. Robotniczej.
Buspasy dla elektryków
Pojazdy elektryczne w większości przypadków mogą korzystać z uprzywilejowanej jazdy buspasami, ale wyłącznie na fragmentach pasów, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków komunikacji zbiorowej, a skrzyżowania na tej trasie umożliwiają przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje. Elektryki dla przykładu nie mogą korzystać z buspasów zlokalizowanych na ul. Peronowej, Kołłątaja, Piotra Skargi czy na odcinkach ul. Piłsudskiego.
Czy wrocławianie popierają zmiany?
Sukcesywnie od lat badamy preferencje społeczne naszych mieszkańców związane z transportem miejskim. Pierwsze duże Badania pn. Kompleksowe Badania Ruchu zostały przeprowadzone we Wrocławiu 2010/2011. Drugie Kompleksowe Badania Ruchu odbyły się w 2018 roku. Są wiarygodnym źródłem informacji o preferencjach mieszkańców dla różnych rozwiązań, gdyż przeprowadza się je na dużej próbie badawczej, w zeszłym roku w badaniu wzięło udział prawie 12.000 mieszkańców - to 1 % całej populacji. To jest próba, która stanowi prawdziwą reprezentację mieszkańców Wrocławia.
75% badanych w zeszłym roku mieszkańców popiera zmiany związane z wprowadzeniem priorytetów w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego kosztem samochodów osobowych. To więcej o 7% niż wynika to z badań poprzednich w 2010/11, kiedy wynosiło ono 68%.
TIME LINE
-
Zapowiedź zwiększenia liczby buspasów we Wrocławiu
luty 2019 -
wydzielenie buspasów przy ulicach: Krakowska, Grabiszyńska, Podwale
lipiec 2019 -
Planowane dopuszczenie motocyklistów do ruchu buspasem na ul. Robotniczej
sierpień 2019