24 lipca 2019

Wrocławskie Buspasy

60%
POSTĘP PRACY

Wrocław sukcesywnie i konsekwentnie rozbudowuje buspasy. Poruszają się nimi oprócz autobusów MPK, taksówki, pojazdy policji, pogotowia ratunkowego i samochody elektryczne.

Rozwiązania stosowane we Wrocławiu przewidują także korzystanie przez autobusy z wydzielonych z ruchu ogólnego torowisk tramwajowych oraz umożliwiają autobusom jazdę na wprost z pasów ruchu, przeznaczonych dla relacji prawoskrętnej prowadzącą bezpośrednio do zatoki przystankowej.

Z całej sieci wydzielonych torowisk tramwajowych o długości 186,5 km (to 94,9% wszystkich torowisk) na 22 odcinkach o długości 24,5 km była możliwość i zasadność wprowadzenia ruchu autobusowego. Wybrane zostały te fragmenty, na których nie występuje kolizja z obsługą przystanków tramwajowych czy autobusowych, a skrzyżowania na trasie umożliwiają zgodny z przepisami przejazd torowiskiem tramwajowym innych pojazdów niż tramwaje.

Buspas - ul. Krakowska

Wydzielony odcinek to 400 metrów w obu kierunkach, od zjazdu do centrum handlowego, aż do węzła rozjazdowego z al. Armii Krajowej. 

Do dyspozycji kierowców przygotowane zostały parkingi Park and Ride (Opolska/Karwińska, Opolska/Głubczycka). Kierowcy mogą zostawić pojazd na parkingu i przesiąść się do autobusu i lub tramwaju, który bez przeszkód, szybciej niż pozostali uczestnicy ruchu będzie mógł przejechać tę trasę. Wprowadzenie buspasa w ciągu ul. Traugutta finalnie poprawiło kursowanie komunikacji zbiorowej pozostając niemal bez wpływu na komunikację samochodową. Wydzielenie buspasa na ul. Krakowskiej poprzedziły analizy, które będą kontynuowane.

Buspas - ul. Grabiszyńska

Wydzielono torowisko, co umożliwiło poruszanie się nim autobusom, policji, karetkom i samochodom elektrycznym. 

Buspas - ul. Podwale

Na odcinku od ul. Kołłątaja do ul. Świdnickiej wydzielono buspas, co przyśpieszy przejazd autobusów w kierunkach Nowy Dwór, Kuźniki, Klecina, Oporów oraz Krzyki. 

Buspas - ul. Krzywoustego - projekt

Rozpoczniemy także projektowanie w kilku wariantach buspasa w ciągu ul. Krzywoustego (na odcinku 1300 m od zjazdu z osiedla Psie Pole do alei Brücknera).

Buspasy dla motocyklistów

Nie zapominamy także o innych użytkownikach ruchu. Niebawem dopuścimy motocykle do użytkowania klasycznych buspasów, jak np. na Podwalu czy już niedługo na ul. Robotniczej. 

Czy wrocławianie popierają zmiany?

Sukcesywnie od lat badamy preferencje społeczne naszych mieszkańców związane z transportem miejskim. Pierwsze duże Badania pn. Kompleksowe Badania Ruchu zostały przeprowadzone we Wrocławiu 2010/2011. Drugie Kompleksowe Badania Ruchu odbyły się w 2018 roku. Są wiarygodnym źródłem informacji o preferencjach mieszkańców dla różnych rozwiązań, gdyż przeprowadza się je na dużej próbie badawczej, w zeszłym roku w badaniu wzięło udział prawie 12.000 mieszkańców - to 1 % całej populacji. To jest próba, która stanowi prawdziwą reprezentację mieszkańców Wrocławia. 

75% badanych w zeszłym roku mieszkańców  popiera  zmiany związane z wprowadzeniem priorytetów w ruchu dla pojazdów transportu zbiorowego kosztem samochodów osobowych. To więcej o 7% niż wynika to z badań poprzednich w 2010/11, kiedy wynosiło ono 68%. 

TIME LINE

  • Zapowiedź zwiększenia liczby buspasów we Wrocławiu

    luty 2019
  • wydzielenie buspasów przy ulicach: Krakowska, Grabiszyńska, Podwale

    lipiec 2019
  • Planowane dopuszczenie motocyklistów do ruchu buspasem na ul. Robotniczej

    sierpień 2019