wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

7°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 20:47

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Zobaczcie procedury bezpieczeństwa w zajezdni autobusowej MPK [ZDJĘCIA, WIDEO]

Wrocławskie MPK pokazało od kuchni, jak wygląda praca kierowców i mechaników w zajezdni przy Obornickiej. Ile razy sprawdzane są autobusy przed wyjazdem i jakie procedury bezpieczeństwa stosuje miejski przewoźnik, aby pasażerowie mogli czuć się bezpiecznie.

Reklama

MPK Wrocław zagrało w otwarte karty i pokazało dziennikarzom, jak wyglądają kontrole floty, tankowanie, czy przeglądy pojazdów. Towarzyszyliśmy też kierowcy w tzw. obsłudze codziennej, czyli sprawdzeniu autobusu jeszcze przez wyjazdem na linie.

Na początek kilka liczb, bo one robią wrażenie. Wrocławskie MPK ma w swojej flocie 320 autobusów, do ich prowadzenia zatrudnia ponad 850 kierowców. Rocznie pokonują tymi pojazdami 21 milionów kilometrów! Zajezdnia autobusowa przy Obornickiej pracuje 24 godziny na dobę, a o sprawność pojazdów dba na co dzień blisko 140 mechaników, techników i diagnostów.

Zanim kierowca skontroluje autobus sam podlega kontroli

Każdy kierowca MPK, który przyjdzie do pracy dzień zaczyna od wizyty w dyspozytorni i badania trzeźwości. Później odbiera dokumenty pojazdu, którym danego dnia będzie jeździł. Sprawdza na mapce gdzie on jest dokładnie zaparkowany i idzie na plac do pojazdu.

Tam ma 15 minut na tzw. OC, czyli obsługę codzienną. Odbywa się ona według ścisłej instrukcji. – Przed wyjazdem, sprawdzamy stan techniczny autobusu, m.in. sprawność świateł, zaglądamy do komory silnika, kontrolujemy stan oleju, stopień dokręcenia kół, wyświetlacze z nazwą linii – wylicza Marcin Stańczyk, wieloletni kierowca MPK Wrocław.

Potem na trasie w razie usterek do dyspozycji kierowców są pogotowia techniczne, które mogą podjechać na pętlę lub miejsce postoju i usunąć drobną awarię. 

Po zjeździe tankowanie, mycie, serwis

Kiedy kierowcy MPK wysadzają ostatnich pasażerów i zjeżdżają do zajezdni ich praca jeszcze się nie kończy. Spędzają tam około 30 minut. W tym czasie autobus jest tankowany ropą oraz płynem Adblue, czyli roztworem mocznika, który pozwala zmniejszyć stopień zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery. Następnie jadą na halę obsługi codziennej gdzie wykonywane są 3 procesy.

Pierwszy etap to weryfikacja stanu technicznego pojazdów. – Po wjeździe na kanał mechanicy kontrolują sprawność pojazdów po całym dniu pracy, m.in. układ hamulcowy, stopień dokręcenia kół, czy sprawność np. systemu zabezpieczającego przed przytrzaśnięciem drzwiami pasażera. Potem są one sprzątane wewnątrz. Ostatni etapem jest mycie autobusu z zewnątrz w myjni automatycznej – mówi Dawid Barabasz, kierownik wydziału przewozów w zajezdni nr IX.

Jeśli nie wykryto żadnych usterek autobus może wrócić na swoje stałe miejsce parkingowe i czeka do następnego poranka, aby wyjechać na trasę. Jeśli pojawiają się jakieś drobne usterki, które szybko można usunąć, autobus jedzie do małej hali warsztatowej. Kiedy sprawa wymaga poważniejszej naprawy autobus zostaje na zajezdni a w jego miejsce wyjeżdża inny pojazd. MPK w swoich warsztatach wykonuje prawie wszystkie naprawy. Jedynie kompleksowe remonty silników, czy skrzyni biegów zleca zewnętrznym podwykonawcom. 

Po naprawie pojazdu wszystkie autobusy jadą na stację diagnostyczną, gdzie są kontrolowane.  W hali diagnostycznej przeprowadzane są także regularne przeglądy związane z wytycznymi producenta. Dla każdej marki są to inne zalecenia, zwykle wykonywane są po pokonaniu danej liczby kilometrów. Kontrole wykonywane są na podstawie kart kontrolnych, gdzie zapisane są elementy, które podlegają sprawdzeniu. Każdy autobus składa się z około 2000 części! MPK zwiększyło ostatnio częstotliwość tych przeglądów, szczególnie tyczy się to najstarszych autobusów. Przewoźnik zdecydował też, że 25 % przeglądów rejestracyjnych będzie wykonywał w niezależnych, zewnętrznych stacjach kontroli choć prawo pozwala mu korzystać z wewnętrznej stacji. 

 - Bezpieczeństwo pasażerów jest dla nas najważniejsze, dlatego wprowadziliśmy zaostrzone procedury kontroli. Schemat jest ten sam, jak Państwu przed chwila pokazaliśmy, ale częstotliwość tych zadań się zmieniła. Szczególnie dotyczy to najbardziej wysłużonych autobusów Volvo – mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Te, w większości już jesienią znikną z ulic Wrocławia. 50 sztuk zastąpią nowe Mercedesy Citaro, które już są produkowane w niemieckiej fabryce Mercedesa. 

Galeria

Kliknij na zdjęcie aby powiększyć

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl