Kampania „Rowerowy Maj” adresowana jest do uczniów szkół podstawowych i dzieci przedszkolnych oraz pracowników tych placówek. Głównym jej celem jest promowanie aktywności fizycznej, zrównoważonej mobilności, w tym w szczególności komunikacji rowerowej.
– Wrocław od kilku lat dąży do stworzenia dobrej i bezpiecznej infrastruktury dla rowerzystów. Każdego roku budujemy kilkanaście kilometrów dróg dla rowerów. W tym roku nowe trasy powstaną między innymi w ciągu ulic Piłsudskiego, Dworcowej, Podwala, Krasińskiego, św. Katarzyny, Kraińskiego, Janickiego, Wyszyńskiego, Na Grobli, Walońska – wyjaśnia Daniel Chojnacki, oficer rowerowy Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Oficer rowerowy UMW, Daniel Chojnacki (z prawej) wręcza nagrodę przedstawicielowi jednej ze zwycięskich placówek, fot. UMW
– Widać zatem, że inwestycji rowerowych jest coraz więcej, ale chcielibyśmy również zwiększyć liczbę rowerzystów, dzięki czemu nie tylko mieszkańcy będą zdrowsi, ale również będzie mniejszy hałas, mniej spalin, a przede wszystkim będzie czystsze powietrze – dodaje Daniel Chojnacki.
Pozytywna rywalizacja i aktywność
Tegoroczna czwarta już edycja „Rowerowego Maja” organizowana była przez Urząd Miejski Wrocławia w partnerstwie z Miastem Gdańsk, który jest głównym organizatorem kampanii. Trwała ona od 6 do 31 maja 2019 roku. Wzięło w niej udział 21 428 uczestników z 55 placówek.
– Zainteresowanie dzieci i młodzieży bardzo nas cieszy, ponieważ pokazuje, że zmieniają się nasze przyzwyczajenia i coraz więcej osób wybiera inne sposoby na dotarcie do szkoły czy przedszkola. Co istotne w dojazdach tych uczestniczą również rodzice, a to może mieć pozytywny wpływ na zmianę nawyków komunikacyjnych w sposobie poruszania się po mieście, bo przecież codzienne dojazdy do szkoły rowerem, hulajnogą czy na rolkach, to doskonała okazja do zapewnienia niezbędnego dla zdrowia wysiłku fizycznego – mówi Monika Kozłowska–Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
Zasady „Rowerowego Maja” oparte są na pozytywnej rywalizacji szkolnej oraz międzyszkolnej pomiędzy uczestnikami konkursu. W ramach kampanii liczone były aktywne podróże do szkoły lub przedszkola. Za aktywne podróże uznaje się przejazdy rowerem, hulajnogą, na rolkach, wrotkach, itp., a także w przypadku dalszych odległości podróże komunikacją miejską lub samochodem łączone z aktywnymi podróżami na ostatnim odcinku, którego długość nie powinna być krótsza niż 200 m. Za każdy przejazd uczestnik otrzymał dwie naklejki: kwadratową do przyklejenia w książeczce rowerowej i okrągłą do przyklejenia na plakat klasowy.
Trzy poziomy rywalizacji
W środę, 19 czerwca trzy najbardziej aktywne szkoły i przedszkola w trzech kategoriach zostały nagrodzone i otrzymały nagrody pieniężne w wysokości od 2,5 do 10 tysięcy złotych. Dla najlepszej klasy z każdej ze szkół i przedszkoli przewidziano również nagrody w formie biletów wstępu do centrum kultury, sportu lub rozrywki, które ufundowały różne organziacje, w tym m.in. ZOO, Hydropolis czy AquaPark Wrocław. Każdy uczestnik, który przyjechał chociaż raz na rowerze otrzymał upominek (naklejki odblaskowe, pokrowce na siodła rowerowe, dzwonki rowerowe, torbo-plecaki, kubki).
Szczegółowe wyniki kampanii „Rowerowy Maj 2019” znajdują się na stronie internetowej.
Zwycięzcy tegorocznej edycji
Placówki edukacyjne rywalizowały w 3 kategoriach: szkoły duże, szkoły małe i średnie oraz przedszkola.
Tytuł najbardziej rowerowych dużych szkół otrzymały:
- Szkoła Podstawowa nr 84
- Szkoła Podstawowa nr 32
- Szkoła Podstawowa nr 1
Tytuł najbardziej rowerowych średnich i małych szkół otrzymały:
- Szkoła Podstawowa nr 42
- Szkoła Podstawowa nr 39
- Szkoła Podstawowa nr 78
Tytuł najbardziej rowerowych przedszkoli otrzymały:
- Wesoła Trójeczka
- Przedszkole nr 149
- Przedszkole nr 1
„Rowerowy Maj 2019” w liczbach
- ilość placówek – 55, w tym: 17 przedszkoli i 38 szkół podstawowych, to 21 428 potencjalnych uczestników, 964 klasy/grupy
- ilość aktywnych uczestników 13 196
- frekwencja rowerowa dla Wrocławia w "Rowerowym Maju 2019" - 32 %
- wykonano 276 320 przejazdów w obie strony
- 469 dzieci miało 100 % frekwencję