Co zachwycało w 2021 roku
Miniony rok był dla Muzeum Narodowego pracowity, ale wysiłek się zdecydowanie opłacił. Dokończono modernizację Muzeum Panoramy Racławickiej, które dostosowano do potrzeb współczesnego widza (pojawiły się ścieżki tematyczne, unowocześniono placówkę multimedialnie), także na poziomie dostępu dla osób z niepełnosprawnościami (przestrzeń jest pozbawiona barier architektonicznych).
Czytajcie więcej: Panorama Racławicka po modernizacji [WIDEO]. Czynna dla zwiedzających
Wystawa „Willmann. Opus magnum” zdobyła Sybillę 2020, muzealnego Oscara za najlepszą ekspozycję roku, a książka Barbary Banaś „Eryka i Jan Drostowie. Mistrzowie szkła ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu” zdobyła Pióro Fredry, najbardziej prestiżową nagrodę edytorską podczas ubiegłorocznych Wrocławskich Targów Dobrych Książek, a Olga Budzan i Marta Derejczyk, kuratorki z Muzeum Etnograficznego zostały Wrocławiankami Roku 2021 w kategorii „działalność proekologiczna”.
Czytajcie więcej: Sibylla 2020 dla wystawy „Willmann. Opus Magnum” w Muzeum Narodowym
Czytajcie więcej: Nagrody Pióro Fredry i Dobre Strony 2021. Znamy zwycięzców!
W listopadzie podpisano akt przekształcenia wrocławskiego Muzeum Narodowego w państwową instytucję kultury, co oznacza, że placówka przejdzie (już od lutego 2022 roku wyłącznie pod opiekę państwa).
Dyrektor Piotr Oszczanowski przypomniał też, że Muzeum Narodowe we Wrocławiu zmieniło w ostatnim czasie swoje modus operandi, czyli sposób działania, czego efektem jest m.in. większe skupienie się na własnych zbiorach, czego w 2021 roku była wystawa „Bypass”, doskonała, nawiasem mówiąc, reakcja na lockdowny, zamrożenie wielu muzealnych działań. Okazało się, że sięgnięcie do magazynów muzealnych i prezentacja rzadko pokazywanych zbiorów może być antidotum na pandemiczną rzeczywistość.
Czytajcie więcej: „BYpass. Wystawa pandemiczna” w Pawilonie Czterech Kopuł
Hitem wystawienniczym okazała się już (a trwa jeszcze do końca sierpnia 2022 roku) wystawa „Abakanowicz. Totalna” w Pawilonie Czterech Kopuł.
Czytajcie więcej: Abakanowicz. Totalna. Wystawa w Pawilonie Czterech Kopuł
Ten kurs prezentowania własnych zbiorów będzie kontynuowany także w 2022 roku. Wprawdzie zabraknie spektakularnych wydarzeń, jak wspomniane już wystawy „Willmann. Opus magnum”, czy „Abakanowicz. Totalna”, ale wielu wrażeń powinny dostarczyć i nowy, przemyślany program dla trzech oddziałów (Gmach główny, Muzeum Etnograficzne, Pawilon Czterech Kopuł).
Te wystawy obejrzymy w 2022 roku
Gmach Główny
„Utrwalone w metalu. Tłoki medalowe ze zbioru Muzeum Narodowego we Wrocławiu”(18.01 – 24.04)
Prezentacja unikatowych XVII, XVIII i XIX-wiecznych zabytków związanych z mennictwem – tłoków medalowych (za ich pomocą odbijano i powielano medale w wielu egzemplarzach i z różnych metali), które znajdują się w kolekcji naszego muzeum.
Madonna i książę. Sobiescy na Śląsku (15.03 – 22.05)
Związki królewskiej rodziny Sobieskich ze Śląskiem, a obejrzymy pamiątki związane z obecnością na Śląsku synów Jana III Sobieskiego, m.in. Madonnę Sobieskich, która znajduje się w jednym z ołtarzy bocznych...wrocławskiej katedry, ale w muzeum będzie gościła po raz pierwszy.
Portret Jakuba Sobieskiego
Eryka i Jan Drostowie (26.04 – 28.08)
Wystawa klasyków polskiego wzornictwa szkła, Eryki i Jana Drostów. Ich działania projektowe uczyniły ze szkła prasowanego nowoczesne i pełne wyrazu naczynia codziennego użytku.
W głębi obrazu. Cz. II (kwiecień–lipiec 2022)
Współcześni artyści zapraszają widzów w podróż w głąb obrazów dawnych mistrzów, odkrywając nieoczekiwane skojarzenia i zapraszając do spojrzenia na znane dzieła z innej perspektywy.
Żelazny Świat. Zabytki ślusarskie – zamki, klucze, kłódki, skrzynie…ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu (5.07 – 23.10)
Wśród rarytasów wystawy m.in. późnogotyckie klucze z kościoła św. Elżbiety, klucz do zamka z epoki Wikingów, czy kłódka i klamka z warsztatu Jaroslava Vonki.
Nowoczesna ceramika. Wyroby fabryki R.M. Krause w Świdnicy (1882–1932) (21.06 – 9.10)
Świdnicka fabryka ceramiki, działająca w latach 1882–1932, słynęła z naczyń użytkowych i dekoracyjnych wykonanych z fajansu delikatnego techniką odlewania w formie.
Skarb Średzki. Królewskie zaślubiny (1.10 – 30.12)
Cykliczna wystawa poświęcona Skarbowi Średzkiemu, a tym razem poznamyhistorię, polityczne znaczenie i ceremoniały królewskich ślubów Karola IV i Blanki de Valois oraz Jana Luksemburskiego i Elżbiety Przemyślidówny.
Wiwat muzeum! (4.10 – 18.12)
Wystawa przygotowana przez edukatorów z czterech oddziałów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Zaprezentują rzeźbę średniowieczną, współczesną, malarstwo nowożytne i współczesne, sztukę ludową, rzemiosło artystyczne.
Muzeum Etnograficzne
Pisanki i palmy wielkanocne (22.03–7.04, 9.04 – kiermasz wielkanocny)
Prezentacja rekwizytów obrzędowości wielkanocnej i popularyzacja tradycji pisankarskich na Dolnym Śląsku.
Nie-zabawki (14/21.05–14.08)
Wystawa prac Piotra Rogalińskiego – współczesnego artysty, rzeźbiarza, muzyka i autora scenografii teatralnych, który inspiruje się dawną twórczością ludową (przetwarza materiały z drugiego obiegu, przede wszystkim używane dawniej na wsi drewno, tworzy wielopostaciowe i ruchome instalacje opowiadające o losie człowieka).
Dożynki. Sprawa społeczna (17.09 – 13.11)
Dożynki od momentu pomysłu, scenariusza, poprzez scenografię, aktorów, konkurs wieńców, ich poświęcenia, obtańcowywania, dynamicznej zabawy. Ale kuratorka Anna Chmielarz sięgnie też do najnowszych opracowań, jak „Ludowa historia Polski” Adama Leszczyńskiego, czy „Chamstwo” Kacpra Pobłockiego, aby w ich kontekście przeanalizować pańszczyznę, zniewolenie. Obejrzymy przedmioty przekazane przez darczyńców lub pozyskane podczas badań terenowych w wybranych wsiach na Dolnym oraz Górnym Śląsku oraz dzięki współpracy z działającymi tam Kołami Gospodyń Wiejskich.
Pasje kolekcjonerskie i badawcze o. Nikolausa von Lutterottiego OSB (1892–1955) (5.11 – 29.01)
Wystawa poświęcona kolekcji grafiki dewocyjnej (liczy 14 tysięcy druków) stworzonej i częściowo opracowanej przez o. Nikolausa von Lutterottiego ze zgromadzenia oo. benedyktynów w Krzeszowie. Druki pochodzą z europejskich warsztatów, głównie z terenu Niemiec, Austrii i Czech, a w niewielkim stopniu również Włoch, Francji i Polski. Powstawały w XVIII i XIX w. w prowincjonalnych, często klasztornych drukarniach, a rozprowadzano je głównie w centrach pielgrzymkowych, na odpustach, jarmarkach, a także za pośrednictwem wędrownych handlarzy.
Obrazy do opowiadania (26.11 – 26.02)
Tematem wystawy będą historie obrazkowe (przykłady sztuki nieprofesjonalnej oraz pochodzące z wiejskich kościołów drogi krzyżowe, jak i zamieszczane w prasie opowieści graficzne, będące częścią historii współczesnego komiksu).
Anna Binkuńska, „Piękna nasza Polska cała”, 1975
Pawilon Czterech Kopuł
Wieżogród/Towertopia – Tomasz Domański (czerwiec–sierpień 2022)
Artysta zbudował cztery dziesięciometrowe wieże, którym towarzyszą mniejsze formyrzeźbiarskie, rozsiane na terenie całego ogrodu. Realizacja stalowej formy w parku znajdującym się tuż przy Pawilonie Czterech Kopuł będzie próbą przełożenia wizualnego języka charakterystycznego dla „Wieżogrodu” w nową krajobrazowo i społecznie scenerięprzestrzeni publicznej.
Patrząc w strop, czy ostrze gwiazdy już się wwierca (wrzesień–listopad 2022)
W centralnym miejscu Pawilonu Czterech Kopuł umieszczona zostanie poruszająca się monumentalna instalacja (odwrócona górą do dołu uliczna latarnia), z której płynąć będzie skierowane w górę przygaszone światło, odbijające się refleksami na charakterystycznej, industrialnej konstrukcji sufitu. Nazwa instalacji to cytat z wiersza Rafała Wojaczka.
Collage – klejone światy (16.10 – 15.01 2023)
Wystawa jest próbą pokazania ewolucji oraz różnorodności kolażu (form, technik, materiałów), który przez lata był i nadal jest używany przez artystów do rozmaitych celów. Obejrzymy prace m.in. Kurta Schwitters, Maxa Ernsta, Henryka Stażewskiego, Tadeusza Kantora, Roberta Rauschenberga, Jiři Kolářa, Władysława Hasiora, Kazimierza Mikulskiego, Krzesławy Maliszewskiej, Zofii Rydet, Zdzisława Beksińskiego, Grupy Luxus, Piotra Uklańskiego.
Dyrektor Piotr Oszczanowski zapowiada, że zespół Muzeum Narodowego intensywnie pracuje już nad programem na 2023 rok, kiedy przypada 75-lecie placówki.